onsdag, november 03, 2021

Hjertefryd - Bevæget og beæret

 Egentlig skulle dette indlæg handle om vores lille ferie til Trondheim, men det må vente til næste indlæg. Blot kan jeg sige - farmor er forelsket - helt og aldeles. Jeg har fået det skønneste lille barnebarn, som smiler, så hjerter smelter.

Vi kom hjem sent søndag aften, jeg skulle holde oplæg sammen med mine kolleger om vores forskningsprojekt på Sygeplejesymposium mandag, ligesom jeg skulle holde oplæg om opfølgningsforløbene, som er startet på baggrund af vores forskningsresultater. Jeg havde intet nået at forberede, inden vi tog til Norge. Så jeg forsøgte på vej hjem med færgen søndag aften, men der vippede for meget, så jeg blev utilpas af at se på en computerskærm. Hjemme blev mit PowerPoint fra tidligere redigeret og overført til USB-stik. Selvfølgelig kunne jeg ikke sove, så jeg var meget træt, da jeg stod op tidlig mandag morgen.

Heldigvis havde min kollega tilbudt mig, at hun ville køre. 240 sygeplejersker var samlet til det første fælles oplæg, og bagefter skulle der uddeles en pris. Erik Elgaard Sørensens sygeplejerskepris er etableret til minde om afdøde tidligere leder af forskningsenheden for Klinisk Sygepleje og professor ved Aalborg Universitet. Prisen skulle uddeles for første gang og blev uddelt af Eriks mand, minister og tidligere sygeplejerske Flemming Møller Mortensen.

Gæt hvem der fik den?

Jeg blev helt og aldeles overvældet og meget, meget bevæget. Det er en stor pris at få. Erik Elgaard Sørensen har i den grad sat spor i mange sygeplejersker, hans brændende engagement for sygeplejen både nationalt og internationalt har forplantet sig til os andre.

Heldigvis kunne jeg finde mindet fra dengang jeg gik på diplomuddannelse og min leder arrangerede et møde med Erik, hvor vi skulle drøfte mine ideer til ændringer i sygeplejen til mennesker med stroke. Det minde fortalte jeg om. Erik havde sagt, at jeg var en typisk sygeplejerske, som med det samme hun spotter et problem, går i handlings og løsningstilstand. I stedet skulle jeg tænke: hvad ved jeg, hvad ved jeg ikke og hvad vil jeg gerne vide. På den måde kunne jeg målrette min litteratursøgning og mine spørgsmål til det jeg ville undersøge/ændre. 

Jeg kunne aldrig have fået denne pris uden min afdeling. Mine ledere, der konstant støtter døftelser af sygeplejen. Mine skønne kolleger, som hele tiden udfordrer mig og dem selv til at blive bedre til sygeplejen til mennesker med stroke. 

Jeg er så dybt taknemlig for, at den kvinde, der var lykkelig for at nogen turde ansætte hende som sygeplejerske for snart 22 år siden trods 11 års fravær fra sygeplejen, har fået alle de muligheder og oplevelser. 

Det havde jeg ikke forestillet mig dengang. Hvor var jeg dog heldig at blive ansat på den skønneste afdeling.




17 kommentarer:

  1. Kæmpestort tillykke Lene. Det er så godt gået, og jeg er ikke et sekund i tvivl om at dit store engagement gør en forskel for kolleger og patienter hver eneste dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Laura. Jeg har stadig ikke helt forstået det.

      Slet
  2. TILLYKKE, Lene. Det er så fantastisk, at dit kæmpe arbejde påskønnet på den her måde. Jeg er ikke i tvivl om, at det var den rette kvinde, der fik den førsteudgave af prisen :)
    Og hvor er det godt at høre, at I lige har været en smuttur på farmor/farfar-besøg :)
    Mette L

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Mette. Det har jeg så selv svært ved at fatte (at det er den rette kvinde, men jeg er så glad)
      Ja vi fik en dejlig tur til Norge med masser af nydelse af barnebarn.

      Slet
  3. Stort tillykke med denne pris. Selvom jeg ikke kender dig personligt, er jeg, efter at have læst om dig og dit arbejde her på bloggen i flere år, helt sikker på, at du er den helt rigtig, der har modtaget prisen, og den er meget fortjent!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Inger for dine ord, de gør mig glad.

      Slet
  4. TILLYKKE Lene! Sikke en dejlig overraskelse - eller for os nok ikke en stor overraskelse, for vi (bloglæserne) ved jo, hvor stort et arbejde (og hjerte) du lægger i dit arbejde og dine patienter, hver dag du er på arbejde. SEJT!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, jeg er stadig lidt ved siden af mig selv.

      Slet
  5. Stort tillykke Lene, det er så velfortjent og for mig ikke en overraskelse, at netop du skal have prisen og udemærkelsen. Jeg føler gennem din blog dit engagement, arbejdsomhed og tro og viden om, at du kan gøre en forskel. Når der så toppes med en beretning om mødet med det elskede barnebarn, så bliver det ikke bedre. Nyd det hele og tak fordi du deler med os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marianne. Dine ord gør mig glad.
      Og det var stort at være i Norge :-)

      Slet
  6. Bravo! Du har god grund til at være stolt og glad.

    SvarSlet
  7. Conny skrev det først, men det kunne lige så godt have været mine ord.
    Du skal (igen) have et kæmpestort tillykke fra mig.
    Hvis det var første gang den pris blev uddelt, så har de virkelig lagt barren højt fra start. Der bliver noget at leve op til for de kommende modtagere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, hvor er du sød :-)

      Slet
  8. Tilykke med prisen. Når jeg læser teksten med kriterierene for tildeling af prisen, forstår jeg godt du har modtaget den. Det er jo netop det du her på bloggen fortæller om dit arbejde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Pernille, det er jeg glad for at høre at der er sammenhæng mellem det jeg skriver og det jeg fik prisen for :-)

      Slet
  9. Caesars Palace | Las Vegas, NV | Dr.MCD
    the luxury hotels on the 남원 출장안마 Las Vegas Strip 춘천 출장마사지 in 충주 출장안마 the historic The Wynn and Encore towers. 고양 출장안마 Encore Tower Suite King; 안산 출장마사지 Wynn Parlor Suite King.

    SvarSlet