fredag, januar 28, 2022

Hvad gør dig glad?

 Spørgsmålet var overskriften på forsiden af mit fagblad i sidste uge. En af de mange sygeplejersker, der var blevet sygemeldt med stress pga det store ansvar og arbejdspres, der hviler på den enkelte i en vagt, blev stillet det spørgsmål af sin psykolog. Hun svarede at gøre godt for andre, at gøre dem glade. Og så stillede han spørgsmålet igen med tryk på DIG. Og det kunne hun faktisk ikke svare på.

Jeg kan sagtens følge hende. Jeg er også en, som allermest bliver glad af at være sammen med andre, som har det godt og er glade. Det betyder så også, at jeg ofte lader andre bestemme, hvad vi skal lave/spise/opleve etc. Fordi jeg dybest set er glad, når de er glade. Jeg har dog gennem flere år øvet mig i at spørge mig selv, hvad der gør MIG glad. Ligesom Julia Roberts i Runaway Bride øver sig i at finde ud af, hvordan hun foretrækker sit æg tilberedt om morgenen :-)

Hvad gør mig glad:

  • at gå en tur og mærke årtiden og vejrforholdene fortælle min krop, hvor vejrsituationen er lige nu. Mærke hvordan hjernen reagerer på det og gør mig glad.
  • at sidde i hyggeligt lag med masser af snakke om alvor og sjov
  • at grine højt af sjove historier/billeder/minder sammen med andre
  • at ro havkajak, at køre på motorcykel, at tage på små ture i bilen og opleve naturen omkring mig


Og i disse dage fyldes jeg med glæde hver dag, når jeg henter en lille dreng om morgenen, når han lige har spist. Vi hygger os sammen, mens hans forældre sover videre. Huset er fyldt, datteren er også flyttet hjem i de ti dage, søn og svigerdatter er på ferie hos os. 
Jeg bliver glad, når jeg ser, hvor fantastiske forældre min søn og svigerdatter er.
Jeg bliver glad, når jeg ser den tætte kontakt, der opbygges mellem datteren og hendes nevø
Jeg nyder at se min mand som farfar.



Så hvad skal man gøre, hvis man vil gøre mig glad? Man skal investere tid sammen med mig.
Hvad skal jeg gøre for at være glad? Huske på at når jeg har travlt med at gøre andre tilpasse ved at sørge for mad og hygge om dem, så glemmer jeg ofte mig selv, glemmer at være til stede sammen med de mennesker, jeg gerne vil være sammen med. Så det sørger jeg for i disse dage samtidig med at der sørges godt for dem, hvad angår mad og drikke :-) Jeg har haft travlt op til deres ankomst, så det med at forberede mad til ti dage på forhånd, det kommer aldrig til at ske i dette hjem. Landmanden har travlt med kartoflerne, samtidig med at han om aftenen får sin dosis af nærvær med barnebarnet. Det er godt, at det er weekend i morgen, så kan alle slappe af.  

I går var datteren på landevejen en god del af vejen pga arbejdsmæssige forhold, det tog hårdt på kræfterne med al den blæst og regn på vej hjem i mørket. Og som hun en gang konstaterede; i vores familie siger man ikke, jeg elsker dig, landmanden og jeg viser det i handlinger. Så der blev lavet budding til aftenteen, vores børns yndlingsdessert fra barndommen.




Nu har jeg lige fået en lille purk i armen, så ikke mere blogindlæg.




13 kommentarer:

  1. Virkelig godt indlæg, Lene.
    Og så vil jeg rose dig for den måde, du formår at få blog og instagram til at gå op i en højere enhed. Hvis man mest er til at følge med i de små øjeblikke, kan man sagtens følge din instagrem, og hvis man så har tid til de eftertænksomme indlæg, kan man supplere med din blog. Og man kan sådan set godt nøjes med den ene eller den anden kanal. Men sammen kan de (du) noget særligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg glemte lige at udtrykke min glæde over, at du har glæde af familien i hele 10 dage! Hvor må det være skønt.

      Slet
    2. Tusind tak, Conny, de ord gjorde mig virkelig glad.

      Slet
    3. Jeg nyder det, selv om jeg også kan mærke, at det er hårdt, når virksomheden kører for fuld kraft og jeg kommer alt for sent i seng, fordi jeg selvfølgelig skal suge al nydelse ud af disse dage :-)

      Slet
  2. Du kan da ganske enkelt heller ikke være andet end glad med hele familien samlet i hele 10 dage! Hvor det glæder mig for jer ... så du gjorde mig glad med dit indlæg 🥰
    Og ja, det gør en helt vildt glad at se, at vores børn kan udfylde forældrerollen på bedste vis. Så kan man dø tryg. Ikke at vi har tid eller lyst til det endnu, men det er rart at have tanken, at nok vil man (forhåbentlig) blive savnet, men ingen står hjælpeløse og forvirrede tilbage.
    Vi har også altid vist vores kærlighed i form af handlinger mere end ord. Det er nok igen noget med tryghed - vi ved, at kærligheden er der, uden vi behøver at sige det hele tiden - men på punkt er vi mennesker sikkert meget forskellige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det er dejligt at høre :-) ja at se dem vokse med den rolle er stort. Også at se mine børn sammen i disse dage, de er ikke så ofte sammen.
      Måske er det vores generation, for den unge generation sætter en ære i at sige mindst en gang om dagen; jeg elsker dig; til deres børn.

      Slet
  3. Glæde er en dejlig overskudstilstand, planlagt (så man glæder sig til den) eller spontan, når den indtræder uventet. Det er dejligt at læse om dine glæder, du har tydeligvis tænkt over det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eric, glæden er en kærkommengæst om den kommer planlagt eller uventet :-) Tak, den overskrift satte noget i gang i mig, så der blev tænkt.

      Slet
  4. Jeg kan godt forstå, at din familie og samvær gør dig glad.
    Det er et sjovt spørgsmål, fordi det arbejdede vi meget intenst med på de buddhistiske Lamrim studier, jeg har deltaget i de sidste 1 1/2 år.
    Og der er simpelthen så stor forskel på øst og vest, for i østens filosofi må man gerne blive glad af at gøre noget for andre. I vesten har vi stort
    fokus på jeg'et og ego'et, hvor man i øst har fokus på, at vi alle er forbundne og at alle fænomener er tomme for selvstændig væren og kun eksisterer i kraft af hinanden. I den buddhistiske psykologi ville man nok sige, at den dualistiske tankegang om et du og et jeg er en illusion.
    Jeg bliver også glad af sygepleje, både fordi jeg gør noget for andre, men også fordi jeg derigennem udvikler mig både personligt og fagligt. Mit sind føler ro og tilfredshed, når jeg oplever, at jeg med mine faglige kompetancer kan løse en svær situation, som har betydning for et andet menneske, så helt uselvisk og altruistisk er jeg jo ikke.
    Jeg bliver også glad af at være sammen med min familie. Og når nogen gider at snuppe en kedelig opgave såsom opvask eller støvsugning, så jeg kan få tid til at strikke 😁
    En tidligere kæreste sagde engang, at jeg var den letteste og billigste kvinde at gøre glad, han nogensinde havde mødt. Og han havde kendt en del! Sådan har jeg egentlig ikke noget imod at være 😂

    SvarSlet
    Svar
    1. Henriette, for mig er det ikke noget nyt at man gerne må blive glad ved at gøre godt for andre. Det synes jeg også ligger i den kristne tankegang. For mig er det at være menneske og medmenneskelig og være forbundet en naturlig del.
      Jeg har det som dig med sygepleje, men helt bevidst lod jeg være med at skrive om det, for jeg øver mig i, at i løbet af de næste ti år, vil sygeplejen fylde mindre og mindre for mig arbejdsmæssigt.
      Det er dejlige ting, som du beskriver, der gør dig glad.

      Slet
    2. Det var nu ikke dig, men psykologen, jeg var lidt kritisk over, men det burde jeg nok have skrevet i en selvstændig blogpost 😉

      Slet
  5. Nu blev jeg da glad over at læse dit indlæg :-) Hvor er det dejligt med hele familien under samme tag hos jer. Jeg hører også til den generation (?) Jeg tror, det er en generationsting, at bedst kunne udtrykke kærlighed i handlinger. I Thy kunne man ikke sig 'jeg elsker dig' med den dialekt, der var i min barndom/ungdom. Jeg bliver glad af at gøre noget for andre. Det fik jeg opfyldt i mit arbejde. Jeg vil også hellere være én, der siger 'ja' end en nejsiger. Men problemet er, at det bliver man - jeg træt af. Jo ældre jo trættere, så det er en balancegang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt at læse, Betty :-) Det er en balancegang med at sige til og fra, for som dig og andre gør det mig også glad at gøre noget for andre, men med alderen kan jeg godt mørke, at jeg også er nødt til at prioritere mig-tid :-)

      Slet