tirsdag, august 18, 2009

DER HØSTES

I Landbrugsavisen skriver tre kvinder på skift om deres hverdag som landmandskoner. Disse indlæg har altid været der, jeg elskede, når jeg var på besøg hos farbrødre og fastre at få fat i bladet og læse om hverdagen på landet, selvom jeg i hvert fald IKKE skulle giftes med en landmand, det var helt sikkert!

Egentlig er de vel en form for blog, og jeg læser dem stadig, dog mest den ene, fordi hendes situation på visse områder minder meget om min egen.

Hun beskriver ganske godt høststemningen, hvor ens mand ikke er nærværende, hvor vejrudsigter bliver det eneste saliggørende, og ve det barn eller hustru, som kommer til at snakke, mens meteorologen snakker.


Landmanden er blevet bedre til det, men i mange år hadede jeg, når høsttiden satte ind, for efter høsten kom den lange kartoffeloptagningssæson frem til sidst i oktober. Det var lang tid at have en fraværende mand, samtidig med at man hele tiden skulle være parat til at sætte mad på bordet til 2-5 mand, sørge for kaffe og madder om eftermiddagen og så også være nærværende i forhold til sine børn, som skulle køres til forskellige aktiviteter, hjælpes med lektier osv.


Nu holder jeg selv øje med vejrudsigten og planlægger, hvornår det er bedst med et besøg hos min far, kigger på mine vagtplaner og tænker i madplaner, hvis der skal høstes i weekenden, hvor jeg skal i aftenvagt.


Landmanden er lige hoppet på mejetærskeren, en af folkene har nået at være hjemme og se sine børn og spise aftensmad sammen med dem, og nu håber vi på, at duggen falder sent i aften, så kan der nemlig høstes længe.

Kaffen, ostemadderne og chokoladekiksene kan stilles an, inden jeg går i seng, for i nat skal jeg gerne have mere søvn.

PS og hvad opdager jeg nu, hvor linket til landbrugsavisen ikke virker, og jeg googler landmandkonens navn? Marianne Jørgensen har sin egen blog og har haft siden 2007!

14 kommentarer:

  1. Det ER skønt at være gift med en landmand, det kommer vi ikke udenom.
    Håber at jeres høst går som den skal.

    Kan godt huske landbrugsavisen, var altid spændt på om vores gård, var tegnet på forsiden ;-)

    SvarSlet
  2. Sister, det er det jo :-) Og i dag er der ingen tegninger, men en meget moderne avisopsætning, det var nu sjovere dengang :-)

    SvarSlet
  3. Tak for dejlige ord endnu engang. Jeg elsker dine personlige og vedkommende indlæg og følger Jer her i tankerne høsttiden igennem.

    Knus fra vores eng ;-)

    SvarSlet
  4. Selv tak Jeannette, mon I har høstet færdig?

    SvarSlet
  5. Der er ingen tvivl om at du som årene går bliver mere og mere prof som landmandskone. Det er dejligt at læse dine indlæg, jeg har vist sagt det før, men det giver indsigt i et liv jeg slet ikke selv kender til. :-)

    Hvor er det morsomt at hun selv også har en blog. Der er noget at læse tilbage på hva..

    Dejlig aften til dig på landet. :-))

    SvarSlet
  6. Ja det er nok er travel og slitsom tid for en bonde og hans familie.
    Lykke til med alt strevet :)

    SvarSlet
  7. Tak for tilbageblikket på høst.
    Jeg kunne pludselig huske, når jeg skulle cykle ud af de hullede markveje, med mad og kaffe til dem der høstede.
    Huske hvordan det sved i de forrevne ankler man fik af at gå med bare fødder i træsko henover den nyhøstede mark.
    Huske at vi fik pandekager til natmad, når alle vendte hjem fra marken.
    Håber du får en god lang nats søvn.

    SvarSlet
  8. Selv tak Henriette :-) Der bliver noget at læse op :-)

    Tak Fjordheim, men når det man høster er godt, så er alt godt :-)

    Hanne,det har jeg så ikke prøvet :-) men pandekager kunne nu være hyggeligt, jeg elsker pandekager. Vores børn husker høsten som tiden med rundballer, man kunne kravle på :-)

    SvarSlet
  9. Spaendende fortaelling om livet som landmandskone, Lene!

    Hernede er hoesten af korn for laengst overstaaet, nu gaelder det solsikker, og snart skal der plukkes oliven :-)

    SvarSlet
  10. Tak Fisker, selvfølgelig skal solsikker høstes, det tænker vi jo bare ikke på her hvor de er en blomst i haven :-)

    SvarSlet
  11. Hvor sjovt, jeg sad lige og taenkte om det maaske var Marianne du hentydede til. Jeg kender hende og hendes personlige blog, men ved godt hun ogsaa skriver i Landbrugsbladet (hed det ikke saadan i tidernes morgen?).

    Marianne har udgivet et par boeger. I hvert fald mindst en for voksne, de andre er boerneboeger. Hun giver ogsaa foredrag om landbokonens liv. :) Jeg er isaer glad for hendes beskrivelser af gaature ved Fursund. :) Du kan nok regne ud hvorfor.

    SvarSlet
  12. Tina, og Marianne har lige skrevet i sit svar til mig på hendes blog om jeg kender dig ;-)
    Det blad har vist haft mange navne, Landsbladet har det også heddet :-)

    Verden bliver lidt mindre her i blogland :-)

    SvarSlet
  13. Landsbladet, det var saadan det hed. Jeg ELSKEDE det blad da jeg var barn. To af mine bedste penneveninder fik jeg igennem Landsbladet. Jeg ville elske at se hvad der er blevet af dem. Maaske man kunne skrive og efterlyse dem. :)

    SvarSlet
  14. Tina, det skal du da :-) måske er de også rejst ud i verdenen som du :-)

    SvarSlet