onsdag, august 19, 2009

ET BAD ER VEL ET BAD

Et bad kvikker op
Et bad renser
Et bad får dig til at se præsentabel ud.


Men hvad nu hvis du ikke selv kan klare dit bad?
Hvad nu hvis du pludselig ligger på et sygehus og ikke selv kan bestemme, hvornår du kan blive vasket?
Hvad nu hvis du ikke kan komme i brusebad, fordi du ikke kan holde til at sidde i en badestol?

Så er du afhængig.
Afhængig af at nogen vasker dig
Afhængig af at nogen tager hensyn til din blufærdighed
Afhængig af at nogen bevarer din værdighed, selv når du ingen tøj har på
Afhængig af at nogen vasker dig med klude, mens du ligger i sengen
Afhængig af at de husker at bruge et tørprodukt til dit hår, så det bare smager lidt af hårvask

Og måske er du heldig, så nogen har investeret i et badeleje, hvor man kan ligge i og få et brusebad.


I går testede vi vores nye badeleje, det fungerede perfekt, og nogen nød det, meget!
Både patienten og de tre sygeplejersker, som hjalp hinanden med at få badet til at være en god oplevelse for patienten.

Vi kunne bade og give stimuli samtidig, og det varme vand hjalp til at løsne den øgede muskelspænding i kroppen. Det virkede, lige som vi havde drømt om.


Og jeg husker stadig den dejlige fornemmelse, det var at sidde under en bruser efter 4 dages sengeleje uden hårvask, dengang tilbage i 1975 hvor jeg sprang ledbånd og kapsel i ankel. Et bad er vel et bad, men nogen gange er det mere end et bad.

10 kommentarer:

  1. Uha, et bad betyder helt bestemt en masse. Især under indlæggelse. Jeg har prøvet sådanne ophold flere gange og faktum er, at man føler sig lidt mere syg som dagene går og man ikke kan få sig et soignerende bad. Jeg tænker bare at har I virkelig tiden til at bade patienterne på den måde??

    Jeg spørger fordi der er så megen debat og skriveri om det pressede tidsskema personalet har rundt omkring, og den beskrivelse du kommer med lyde som en utroligt dejlig ting for patienterne, men også tidkrævende for personalet.

    Gid sådan en mulighed fandets alle steder, det ville gavne så mange er jeg helt sikker på.

    Jeg ønsker dig en dejlig dag
    Kh Henriette :-)

    SvarSlet
  2. Ja det er godt å endelig kunne ta et bad etter lang tids sykeleie.
    I nesten 14 dager hadde jeg bare kroppsvask. Da var det godt å kunne ta en dusj igjen. selv om det også var fryktelig slitsomt.
    Ja dere gjør en god jobb.
    Ønsker deg en god dag :)

    SvarSlet
  3. åh ja Lene...og indimellem går der også politik i de her bade,som vi alle holder sådan af...her i kommunen er badet oppe til debat...hvormange bade kan bevilges? lige pludselig tænkes der ikke i behov, men i kroner og ører....det er heller ikke sjovt.

    Det lyder godt med jeres nye badeleje, jeg håber I alle får god fornøjelse heraf :-)

    SvarSlet
  4. Jeg bliver altså så rørt over dine ord. Jeg tænker ofte på, hvad vi byder vore ældre medborgere, der måske kun får et bad en gang om ugen og skal bede om det.

    Hvor er vi dog ualmindeligt heldige os, der kan.

    Må du få en dejlig dag ;-)

    SvarSlet
  5. Henriette, alle vore patienter bliver vasket hver dag, nogle får et sengebad,andre et brusebad på badestol. Badelejet er helt nyt for os, og er som sagt til de patienter, som er så ramt i deres kropsopfattelse, at vi har svært ved at holde dem siddende på stolen eller patienter, som er så hårdt ramt på anden vis, at et liggende bad er bedre. Når vi var 3, var det fordi det var første gang vi skulle prøve det og patienten var en dårlig patient. Næste gang ville jeg kunne klare badet alene og kun skulle have hjælp i forflytning og tørre situation.
    Jeg tænker at vi kunne give dem, vi nu giver sengebad, et ligggende brusebad en gang i mellem.

    Fjordheim, tak :-) Det frisker op med et brusebad eller bare en gang hårvask :-)

    Anne, i det kommunale regi er det absolut ingen selvfølge med dagligt bad, og lige nu er det en generation som ikke er vant til daglige bad, men når vi bliver gamle, så bliver der da ramaskrig :-)

    Jeannette, 3 uger før min mor døde, var hun på ferie hos mig og tog et brusebad og sagde, hvor jeg dog fryder mig over selv at kunne klare mit bad. 1 uge efter måtte hun have hjælp.

    Det kan meget nemt blive uværdigt når man må bede om hjælp til alt hvis personalet ikke har sans for at give den hjælp på en værdig måde.

    SvarSlet
  6. Hvor er det flotte ord, der fortæller så meget om glæder og hvor enkelt glæderne kan syntes. Opfattelser mange tager for givet, men har man prøvet at være uden bad - at være afhængig så tager man imod sådan en gave som et bad kan være :-)

    SvarSlet
  7. Tak Marianne, på min afdeling bliver alt det lette og enkelte pludselig svært. Det giver os en stor opgave at hjælpe på en værdig måde.

    SvarSlet
  8. Skønne refleksioner. Jeg tænker nu også at der kan være noget terapeutisk over et bad - altså at man kan få skyllet "dumme" tanker væk. Men det hører vist under det du nævner med rense...

    Godt indlæg.

    SvarSlet
  9. Jeg har heldigvis aldrig selv haft brug for andre skulle tage sig af min personlige hygiejne. Og jeg er helt sikker på at jeg vil have det svært med det, men hvis man er så dårlig som dine patienter er det jo nødvendigt.
    Det er dejligt at vide at I tænker over hvordan det kan gøres, med størst mulig hensyntagen til patienten. Og hvor er det godt at der bliver udviklet nye ting, som kan hjælpe både patienter og personale.

    SvarSlet
  10. frkbibo, renset på mange måder :-)

    Helle,nemlig :-)

    SvarSlet