mandag, februar 06, 2012

WEEKENDOPHOLD

Du er sej, hviskede fruen til landmanden der kl. 1 om natten, inden han faldt i søvn; 3 døgn med fuld fart på var over, kroppene var trætte, møgbeskidte og huden tør og rynket med malerrester. Klokken 6 fredag morgen drog vi af sted med trailer bag varevognen, vi havde bilen fyldt med maling og værktøjskasser, i traileren var de møbler, som sønnen ikke havde haft plads til i den lille et-værelses lejlighed.

P1030051

Vejret var modbydeligt, det sneede heftigt forskellige steder i Jylland, og der var glat og dermed langsom trafik.

P1030054

Det klarede op på Fyn og resten af turen gik gnidningsløst. KL 12 holdt vi foran den nye lejlighed, hv0r sønnen ventede. Vi fik overdraget lejligheden og fløj i malerspandene med det samme. Svigerdatteren er multiallegiker og har ikke godt af at male eller være for meget i rum, der er nymalet, så for at projekt flyt-på-en-weekend skulle lykkes, skulle den nye lejlighed være færdigmalet fredag. Sønnen satte malertape op og var praktisk gris, landmanden tog de store flader, jeg fulgte efter omkring døre og fodlister. Fredag aften var de tre værelser klar, svigerdatteren og hendes søster sørgede for mad og drikke, og vi sluttede aftenen af med lækker take-away vietnamesisk mad, som de to dejlige søster kunne forklare os, hvordan vi skulle sætte sammen. De tre unge gik tilbage til den gamle lejlighed for at sove, landmanden og frue smed sig på en sofa og en luftmadras i den nye lejlighed.

Lørdag var store flyttedag, de to flyttemænd (sønnens kammerater) dukkede aldrig op, den ene lovligt undskyldt(syg), den anden måtte brødebetynget ringe, da vi havde læsset anden gang, at han var sovet over. Vi klarede det nu fint, heldigvis var det fra stue til første, og ikke som hos datteren op til fjerde sal. Nu skulle der så handles ind, de unge mennesker sammen med landmanden drog i Ikea, lige nøjagtig på den første lørdag i måneden! De var fuldstændig færdige, da de kom hjem, masser af mennesker og især skrigende børn havde gjort indkøbsturen til et mareridt, men nu var der lamper, spejle og skoreoler, der kunne sættes op. Imens de havde handlet ind, havde jeg fået malet inde bag en indbygget reol, jeg havde hygget mig og haft besøg af datteren.

Lørdag aften sent gik de to søstre i seng i stuerne, vi lukkede døren, og så malede vi entreen. KL 2 kunne vi gå i seng for at stå op 5½ time senere. De sidste ting blev skruet sammen og sat op, mens svigerdatteren pakkede kasser ud. Herefter var det den gamle lejligheds tur, men først skulle der lige gøres forarbejde til en omgang maling efter vandskade hos datteren. Imens havde sønnen sat malertape op i lejligheden, og klokken 18 var den lejlighed malet og manglede kun en omgang rengøring, så den kunne meldes klar til tilsyn. Landmanden og jeg ignorerede malerpletter og hullet malertøj, pakkede bilen, satte trailer på, og kørte til Nordjylland. Eftersom jeg ikke har trailerkort eller stort kørekort, måtte landmanden tage hele den lange tur frem og tilbage. Traileren blev afleveret, og vi kom hjem til et hus uden varmt vand, så nu holder jeg øje med varmekanon og vandrør. Jeg har et visitationsmøde sammen med min far, der med kort varsel er blevet sat til i dag. Om ikke andet må brusebadet tages nede hos ham, så jeg ikke skræmmer visitatoren væk.

Må du få en god mandag.

P1030057

17 kommentarer:

  1. Uha - ja, den slags weekender kan følge med, når børnene er voksne. Og så syntes vi, der var meget arbejde med små børn!!!
    I er da seje - hele familien!

    SvarSlet
  2. Kan man booke jeres team?
    The kartoffelavler and his woman knokler godt nok igennem, måske you soon sku´ha´et stille afsnit;))))
    God mandag med eller uden malerklatter

    SvarSlet
  3. Pyh for en weekend. Og hvor er jeres børn heldige, at i både kan og vil stille op til hjælp. Tak for en dejlig blog.

    SvarSlet
  4. I har nogle meget privilegerede børn, at de bare ved det!
    Hehe til den første kommentar ;-)

    Og så var det jo nogle vidunderlige billeder fra Dolomitterne - man kommer helt i feriehumør selv midt i alt snevejret :-)

    SvarSlet
  5. Puha jeg bliver helt træt af at læse om den fart I har haft på...De må da være glade for jer, de unge mennesker...;-D

    SvarSlet
  6. Sikke en weekend, synes næsten i fortjener at holde weekend ovenpå den weekend :o)
    Godt gået.

    SvarSlet
  7. Jeg synes I er totalt SEJE begge to.. sikke en weekend, næste gang I skal derover håber jeg sørme det bliver rigtig afslapning og underholdning der står på programmet. :-)

    SvarSlet
  8. Du milde, jeg bliver helt træt...., men planlægning, samarbejde og vilje har vist gjort deres:) Godt gået til hele familien.

    SvarSlet
  9. Tak Charlotte, jeg synes også vi var seje ;-) Og du kender jo alt til det med at bo i Nordjylland med børn i København :-)

    Tak Hanne, nu staser vi på at vi skal slappe af og nyde at komme på besøg i Kbh, så nej jeg tror ikke vi tager ud som team ;-)

    Tak Lisbeth og velkommen her :-) Jeg er taknemlig over at vi kan, og jeg håber de er taknemlige over at vi vil :-)

    Ha Ellen, nu har jeg tænkt på dit hehe hele vejen ned til min far og kan pludselig læse en helt anden mening ind i de ord end tiltænkt! :-)
    Nu satser vi på at det var det store forældre ryk, fra nu af er det kun småtingsafdelingen :-)

    Annemarie, vi er trætte, så det bliver vist nem aftensmad i aften og en stille aften :-)

    Tak Lone, landmanden mente det blev helt skønt med en ganske almindelig hverdag :-)

    Tak Inge, vi satser også på afslapning og jeg satser på tid til blogtræf :-)

    Tak Eva, mon ikke også de unge mennesker var trætte i dag på studiet :-)

    SvarSlet
  10. Oij, det var litt av en maratonhelg.
    Jammen er dere tøffe. Godt at en kan hjelpe til litt. Kjedelig at vannet hadde frøset hos dere. Håper dere fikk tint opp rørene igjen.
    Ønsker deg ei litt roligere og god helg :)

    SvarSlet
  11. Jamen dog, hvor er I 2 nogle seje mennesker, sikke nogle forældre at have, jeg er rørt til tårer over at være vidne til sådan en historie. Jeg kan da godt huske da sidstebarnet fik lejlighed på Christianshavn for 22 år siden, at jeg hjalp med at male hans lejlighed, men det strakte sig da over en uges tid mindst, og jeg skulle da kun køre 20 km.
    Kærlige knus
    Marianne

    SvarSlet
  12. Hold da op hvor er I fantastiske. Hvor henter I den energi fra? Jeg ville gerne låne lidt af den :-)

    SvarSlet
  13. Jamen, hvor er I fantastiske. I kan virkelig få noget fra hånden....
    I ville være et populært team, hvis man kunne hyre jer til en gang maling og indretning. ;-)

    SvarSlet
  14. Ja det bliver ikke nemmere at ha' børn selvom de bliver store - men man gør det jo gerne. Jeg kan se i har kørt bag en af mine kollegaer over broen. Det kunne godt være mig for jeg kørte over broen 3 gange i fredags bare ikke med sådan en trailer, så de er helt sikkert ikke mig. Det er ellers et flot billede, jeg har tilladt mig at bruge det som skrivebordsbaggrund de næste par dage, det har du vel ikke noget imod?

    SvarSlet
  15. Hold op, hvor er I seje. Sikke en energi. Håber jeres unger sætter pris på jeres arbejde. Vi stiller også gerne op for vores, men efter min mand blev ramt af en hjerneblødning, så er det pasning af børnebørnene, som vi tager os af. Min mand har ellers altid været den, der svingede malerrullen, men den tid er desværre forbi.
    Håber I har fået sovet ud og fået energien tilbage.
    Venligst
    Susanne

    SvarSlet
  16. Sådan kan jeg også huske mine forældre hjalp til med at male og tapetsere, da vi flyttede i den første lejlighed og kom med lagkagebunde og råvarer, da vi skulle holde barnedåb for den førstfødte osv. :-) Når man har modtaget den slags hjælp, tror jeg det falder helt naturligt, at man gør det samme for næste generation. Alligevel er det sejt gået med alt det I har nået på en weekend.

    Jeg sagde netop til mine elever, da de brokkede sig over det var hårdt at komme i gang mandag morgen, at det fuldstændig kommer an på, hvad man har lavet i weekenden. Der findes weekender, hvor mandag på jobbet forekommer at være ren afslapning. ;-)

    SvarSlet
  17. Tak Astrid, og alderen sætter sine spor, vi er stadig trætte ;-) men rørene er tøet op.

    Marianne, tak :-) nu håber vi så også at de er godt etableret, så vi næste gang kan slappe af :-)

    Tak Dorthe, energien er brugt op, vi kører på stand-by funktion :-)

    Tak Betty, jeg tror, vi foretrækker det gamle ordsporg: skomager bliv ved din læst og forbliver landmand og sygeplejerske :-)

    Tak Jønne, det er helt i orden, jeg griner lidt, for lastbilen bliver blot en kulisse for mig, jeg havde end ike set, hvad der stod på den :-)

    Tak Susanne, og børnepasning er så stor en opgave og så stor en hjælp og så stor en glæde for børnebørnene, at det vil børn og børnebørn elske jer for resten af livet :-)

    Tak Pollyanna, jeg mindes også med glæde vores forældres hjælp, så ja jeg tror det sætter spor. Ja det her var hårdere end de vilde fester i de unge dage :-)

    SvarSlet