onsdag, marts 28, 2012

EN ONSDAG AFTEN

I dag vil jeg fortælle lidt om tre bøger, jeg har læst. Den første er Det gode i dig af Linda Olsson, den kan kun anbefales. Som de to andre bøger af LO er der en ro over tempoet i fortællingen. Vi følger den pensionerede Marion, som lever i et hus ved stranden på New Zealand, vi fornemmer, at Marion har lukket andre ude i forsøg på at leve med fortiden. En dreng, som krydser hendes vej, får betydning for Marion. Venskabet betyder, at Marion begynder at se tilbage på barndommens grusomme hændelser og det voksne livs sorg, og langsomt heler sårene og nye venskaber skabes. En dejlig fortælling.

Bagefter kastede jeg mig over Historien om mit hjerte af Aase Schmidt. Den havde problemer med at komme ind i, men da først fortællingen fængede, blev det også en god oplevelse. Fortælleren får atrieflimren, den tilstand hvor hjertet slår for hurtigt og uregelmæssigt. Og for mig som sygeplejerske var det spændende at læse om, hvordan dennne tilstand frarøver fortælleren livskvaliteten og får hende til at isolere sig. Samtidig ser også denne fortæller tilbage på barndommens hændelser og får gennem fortællingen et nyt syn på fortidens hændelser. Denne bog kan også anbefales.

Til slut læste jeg En vandmelon, en fisk , en bibel af Christy Lefty. En bog som handler om forskellige perioder på Cyperne, og hvordan konflikten mellem Tyrkiet og Grækenland og deres kamp for Cypern påvirker mennesker, som forelsker sig i de “forkerte” efter deres egne landsmænds mening. Jeg må indrømme, at jeg skimlæste tit, jeg havde travlt med at få handlingen til at gå videre, men jeg kunne lide den.

Nu vil jeg finde strikketøjet og en god film, jeg er så træt. Dagens kursus gik godt, bagefter måtte jeg tage en times overarbejde, fordi jeg var den, der kendte en patient bedst, som skulle overflyttes, og der derfor var brug for et sygeplejebrev. Det blev ikke en lang roman, men kortfattet på 1½ side med forhåbentlig de oplysninger, det nye sted skal bruge.

God aften til dig.

DSC05396

16 kommentarer:

  1. Takk for tips ang. litteratur. Har håp om å finne tid til bok og lesing i påsken.
    Har lest 2 andre bøker av Linda Olsson. Små morsomme sådan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Elisabeth og god læselyst :-)

      Slet
  2. Jeg har kun læst den første af Linda Olssons men vil gerne læse mere. Og nu er fasten snart ovre.
    Mon du faldt i den samme film som mig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg kom aldrig til at se film ;-) Faster du også fra bøger?

      Slet
    2. fra romaner. Det går ikke så godt med at læse noget ordentlig åndelig litteratur i stedet - så kan jeg falde i en film. Som den i går med Barbara Streisand og ikke mindst: Jeff Bridges. Du gik nu ikke glip af noget:-)

      Slet
    3. Og jeg glemte i går, at jeg fastede fra slik og chokolade, det var først, da jeg læste din kommentar, at jeg kom i tanke om det ;-)

      Slet
  3. Tak for omtale af bøger, det er altid godt at blive inspireret :-)
    Linda Olsson´s bøger rammer mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Miri, de bøger rammer også mig og det samme for min søster, hun gav mig en af dem i gave, men da havde jeg lige købt dem alle tre :-)

      Slet
  4. Tak for gode anbefalinger, forpr og sommer er dig den tid jeg læser mindst.
    Du må have en god dag Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Inge, jeg elsker at læse bøger på terrassen om sommeren :-)

      Slet
  5. Jeg læste rigtig meget som ung, men kan ikke rigtig find ind i det mere. Jeg håber, at det en dag kommer til mig igen, for det er da hyggeligt med en god bog. En god dag til dig Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Susanne, du skulle prøve Linda Olsson, Susanne, hun er god :-)

      Slet
  6. Tak for tips til læseoplevelser - det er dejligt at få inspiration!

    SvarSlet
  7. I morgen kommer biblioteksbilen og har "Sonate til Miriam" med. Den glæder jeg mig til, og så skynder jeg mig at bestille den næste af Linda Olsson.

    "Historien om mit hjerte" har jeg lige læst. En fantastisk rammende og velskrevet bog. Jeg kunne identificere mig med beskrivelserne om angsten for fremtiden. Angsten for livet og alt det, som en sygdomsperiode medfører. Alle de tanker, som går igennem hovedet, og også nødvendigheden af at måtte isolere sig. (præcis sådan har jeg det). Bogen var både menneskelig og velskrevet. Jeg er glad for, at du nævner den.

    En vandmelon, en fisk , en bibel af Christy Lefty, kender jeg ikke. Men den må så også bestilles til næste gang.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Johanne, dejligt at du føjer mere til Historien om mit hjerte, tak :-) Jeg har lige lånt og købt et par bøger, når de er læst vil jeg i gang med de første to bøger af Linda Olsson

      Slet