fredag, marts 09, 2012

FOTOIGNORANT

Jeg skyder bare uden egentlig at vide så meget om fotomulighederne.  Mit spejlreflekskamera begyndte at sige grimme lyde, når jeg tændte og slukkede det, og selvfølgelig var garantiperioden udløbet for tomåneder siden. Det koster at sende ind til reparation, så fotohandleren forsøgte med et nyt objektiv. Bingo! Objektivet var ikke et originalt Sony, men et Minolta AF 28-100, det skulle være lige så godt og det var betydelig billigere. Jeg stolede på fotohandleren og købte det. Jeg troede, at når det første tal var højere end mit gamle objektiv, kunne man ikke gå så tæt på, det var så omvendt i følge fotomanden. Han tog et par billeder med de to typer objektiver for at demonstrere det, og her lagde jeg mærke til, at han brugte det ikon, som havde en måne. Det har jeg kun brugt, når jeg tog billeder af – surprise: månen.

I dag prøvede jeg at tage et billede af en blomsterbuket med måneikonet

DSC05276

og med makroikonet. Jeg skal vist læse manualen igen, for umiddelbart synes jeg, at det første giver et blødere lys og smukkere billede. Det andet billede har så mere de naturlige farver.

DSC05278

Jeg er ikke sådan en, der leger selv med mulighederne eller læser tykke bøger om disse,  jeg vil hellere på et kursus, hvor jeg prøver det af sammen med andre. Jeg bruger heller ikke redigeringsprogrammer, du får mine billeder unplugged ;-) Jeg må vist på udkik efter et fotokursus, jeg kan mærke, at jeg bliver nysgerrig og gerne vil vide mere om mulighederne.

Aftenvagten banker på døren, jeg må vist hellere gøre mig klar. Jeg glæder mig, for det her er ikke min normale arbejdsweekend, det betyder så, at jeg får lov til at være sammen med tre erfarne og dejlige kolleger, som jeg sjældent arbejder sammen med. Det skal nok blive godt. Ha en god fredag aften.

6 kommentarer:

  1. Jeg kom bare lige forbi.
    Fine blomsterbilleder.
    Ha` en god aftenvagt.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  2. Fine blomsterbilleder og ja lige pludselig bliver man nysgerrig..Jeg redigerer heller ikke mine billeder, højst lidt beskæring hvis nødvendigt, ellers kan jeg også bedst lide dem "rå" fra kassen...;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie, jeg beskærer også billeder som dig :-)

      Slet
  3. Langt de fleste gange skyder jeg også bare, på en af de faste indstillinger.. Hvis ikke et månesymbol er en indstilling til månebilleder, er det ski da heller ikke nemt.. ;-)
    Hav en dejlig weekend Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Inge, man må forvente at måner er til måner :-)

      Slet