søndag, april 13, 2014

BLÆSENDE SØNDAG

Maven er fyldt med lutter gode sager, jeg prøvede for første gang at lave Skidne æg. Det er ikke sidste gang, det sker, det er heller ikke sidste gang, at jeg køber lækre mandler fra Summerbird. Og som altid var der et lille påskeæg til hver efter frokosten. De sidste år har alle fået et sølv eller porcelænsæg fra Summerbird, fyldt med lækkerier. Vi har spillet Mikado, det er godt nok længe siden, at det spil har været på bordet. Jeg vandt, det er godt nok også længe tiden, det er sket. Nu er vi spredt igen, datteren er kørt for at være sammen med en veninde i sommerhus, sønnen har valgt at tage et par skrivedage herhjemme, så han sidder nu ved mit skrivebord. Det skrivebord, som jeg fik af mine forældre i konfirmationsgave, det bord datteren malede hvidt, da hun var teenager, det bord som blev hendes første spisebord i hovedstaden, det bord som nu er kommet tilbage til sin retmæssige ejer med samme funktion som oprindelig. Nu med stolen fra min far og mors hus, som var den stol, de sad på ved deres skrivebord. Jeg skrev min diplomopgave der i den gryende sommer sidste år, datteren skrev noget af sin bacheloropgave der i julen sidste år, og nu skriver sønnen noget af sin bacheloropgave der.

Det blæser en hel pelikan her, datteren og jeg nåede en lille gåtur inden frokosten, vi stred os gennem vinden den ene vej og fløj hjem den anden vej. Det er længe siden, at jeg hentede børn i Gaden, i nat blev det næsten morgen, inden jeg agerede taxa. Og da mine børn nu er voksne, så er deres mor mærkværdigvis også blevet ældre, det mærkes efter sådan en nat. Så jeg tror, jeg snupper en gåtur mere i blæsende solskinsvejr. God søndag til dig.

P1070868

20 kommentarer:

  1. Opgaverne må da nærmest skrive sig selv på det yderst erfarne skrivebord :-)
    Her blæser det det en halv pelikan! Gad vide, hvor den sidste halvdel af de to pelikaner er henne? ;-)
    Sjovt med de skidne æg - min mor lavede det en gang imellem, og jeg kunne egentlig godt lide det, men har aldrig prøvet at lave dem selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det kan man da håbe :-)

      Slet
  2. Enig med Ellen i at det skrivebord må ha en god 'skrive-aura'.
    Jeg tror heller ikke, jeg har fået skidne æg, siden min farmor lavede dem. Men der er visse ting, man skal lade være specialiteter hos særligt udvalgte, min farmor står for skidne æg og kåldolmere, min mormor for citronfromage, og jeg holder mig lang væk fra at gøre dem kunsten efter :)
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, men en skønne dag, er du den ældste i rækken, og så forsøger du sig måske med de gamle retter :-)

      Slet
  3. Uhmmm skidne æg er godt, vores kok laver det en sjælden gang i Kvæsthuset.. Det deler vandene - præcis som stegt lever.. Jeg er en af dem der klapper og roser begge retter. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, stegt lever har jeg ikke smagt i mange år, men jeg kan godt spise det ;-)

      Slet
  4. Jeg har hverken smagt eller lavet skidne æg, måske skal det prøves i år? Vi gik en tur på havnen i Øster Huruo, der var mega-koldt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, det smagte godt men sovsen lå lidt tungt i maven :-)

      Slet
  5. Det med at hente børn om natten - det hører med, når man bor på landet:-) Men du har ret, vi bliver ældre. Glad for, at jeg nu bor i Kbh.

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg gad også godt bo i Kbh, eller gør jeg? Nå men det er kun en drøm, jeg er jo gift med en landmand :-)

      Slet
    2. Jeg er ikke begyndt at længes tilbage. Min vi har i mange år været skrevet op i boligforeninger både her og i Strandby.

      Slet
    3. Charlotte, min første tanke var: er der også boligforeninger i Strandby ;-)

      Slet
  6. Jeg har vist aldrig smagt skidne æg.
    Der er noget dejligt ved at tænke på et møbel, som har "været med" i familien. Jeg håber, det giver ekstra skrivelyst til din søn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg kan også godt lide tanken om møbler, der har været med, og jeg håber det hjælper :-)

      Slet
  7. Jeg tror heller ikke jeg har smagt skidne æg. Min mor laver sommetider noget, der ligner lidt. Men da er æggeblommen pillet ud og rørt sammen med et eller andet også puttet tilbage i 'hullet' i æggehviden. Gad vide, hvad det hedder?

    Hvor er dine to foregående indlæg fine, og billedet af de to lærere er da bare fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, den ret din mor laver lyder nu også som noget, der kunne smage godt :-) Tak jeg er så glad for det billede

      Slet
  8. Skidne æg smager godt. Alligevel er det ikke hvert år det bliver lavet her.
    Det er sandelig er skrivebord med historie. Her blæste drt også gevaldigt, og det har det også gjort i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pia, jeg tror også vi skal prøve den ret næste år til påske :-) Heldigvis blæser det vist ikke så meget i dag og solen skinner :-)

      Slet
  9. Skidne æg var noget, min mor lavede, da vi var børn. Jeg syntes godt om sennepssmagen, men har heller ikke selv prøvet det. Du har fuldstændig ret i, at vi en dag står som "de sidste" - eller "de ældste" - og så kunne det jo været godt at kunne de gamle retter, hvis ikke vi har fundet nogle af vores egne egnsretter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det skulle prøves, og måske kommer det på påskebordet næste år :-)

      Slet