torsdag, september 04, 2014

ANDERLEDES ARBEJDSDAG

Dagen er startet med arbejdsdag herhjemme, senere skal jeg til et møde i Brønderslev og til slut skal jeg have seksmåneders samtaler med kolleger og et personalemøde på afdelingen. Jeg fik for noget tid siden bevilget, at jeg kunne tilgå arbejdsplatform hjemmefra, og så kan jeg ikke få det til at fungere, det var ikke lige planen. Jeg har lavet det, jeg har kunnet indtil nu ud fra min arbejdsmail, så nu holder jeg en lille tepause og forsøger igen, ellers må IT-hotline hjælpe mig.
Mødet har jeg selv bedt om at komme med til, det er alle hjerneskadekoordinatorer i region Nordjylland, som samles to gange om året. Efter at vi nu modtager alle mennesker i vores region til observation for en blodprop eller blødning i hjernen, har vi også brug for viden om, hvad de enkelte kommuner kan tilbyde patienter, som udskrives uden mén. For vi ved, at der er mennesker, der kommer hjem, og så opdager de, at der faktisk er mén efter apopleksien. De kan være mere trætte, en træthed, som ikke bare kan soves væk, en mental træthed, som fylder. De kan også have svært ved at koncentrere sig eller huske, er måske mere sensible for støj, har svært ved at være sammen med mange mennesker eller udtrættes hurtigt på arbejde. Selvfølgelig kan de gå til egen læge, men lægen har jo ikke specialviden om hjerneskader og når nu der skal findes hjerneskadekoordinatorer i alle kommuner, så kunne det være interessant at høre, hvad de kan tilbyde. Så jeg har inviteret mig selv, og de vil gerne have mig med.
Vi er tre kolleger, der er blevet hyret til at tage ekstra dage, hvor vi ringer til patienter, der har fået trombolysebehandling. Man har nationalt bestemt, at disse patienter skal vurderes tre måneder efter behandlingen. Dette er vi bagud med hos os, fordi der ikke er læger nok, så nu gør vi det. Her er det blevet tydeligt, hvor meget træthed kan fylde hos patienter i den første tid efter udskrivelsen, og for at blive klogere på dette har jeg været ved at søge i videnskabelige databaser om træthed i forbindelse med apopleksi. Jeg kan blot ikke komme til at læse artiklerne, fordi jeg skal åbne dem via min arbejdsplatform, så nu må jeg i gang igen. Ha en god dag.

Som Mariehønen gælder det om at finde sig en god plads i livet og så holde fast 

8 kommentarer:

  1. Hvor er det bare godt, at du har mulighed for at invitere dig selv med til sådanne arrangementer :-) Det er et vigtigt område, men kommunerne skal også have fx demenskoordinatorer og styr på tusind andre ting, og man kan godt blive lidt nervøs for, om de ikke så store kommuner virkelig kan magte det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, jeg fik et meget positivt indtryk af koordinatorerne, nu mangler jeg så bare at få noget erfaring med dem :-) Der er mange ting jeg også bekymrer mig om, for der røg en masse ekspertise i skraldespanden, da hjerneskaderehabilitering overgik til kommunerne, men mit indtryk er at de er ved at få styr på det.

      Slet
  2. Håber du har fået hjælp af jeres hotline, det er jo lidt spildt at du sidder derhjemme og ikke kan arbejde ordentligt. :-)
    God dag hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, jeg nåede ikke at få ringet for der var andet, der hastede. Så jeg må prøve i næste uge, for jeg tror måske det handler om at den computer jeg brugte kører med window 8.

      Slet
  3. Hvordan har du nogensinde fået Win 8 inden for dørene? Jeg holder fast i Win 7 til den allersidste dag den supporteres, for den indeholder alt det bedste fra XP og alt det bedste fra Vista.

    Ad mén: er du klar over, at alle de men - du remser op - er utrolig meget lig dem, man har efter stress, depression og mani? Det du beskriver kunne være mine symptomer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, det er anbefalet af min IT supporter både landbrugsmæssigt og sygehusmæssigt , men jeg bruger den som almindelig window :-)
      Jeg ved godt at de men er de samme som hos stress og depression, kender som sagt ikke så meget til den maniske del.

      Slet
  4. Det glæder mig at høre, at I på hospitalet forsøger at følge med i, hvad de enkelte kommuner kan tilbyde. Jeg bliver så også lidt ked, når det er gået dårligt med overgangen fra amt til kommune. Nej, meget ked.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg fik ikke styr på hvad de tilbyder, men at patienterne og pårørende til enhver tid kunne henvende sig til hjerneskadekoordinatoren i pågældende kommune. Det er altid svært med overgange, det er det også nu, også mellem to sengeafdelinger. Man skal være meget opmærksom på om al viden bliver videregivet.

      Slet