søndag, september 07, 2014

FORDELE VED GRÅVEJRSSØNDAGE

Regnen siler ned udenfor, men indenfor er der hyggeligt, for på sådan en gråvejrsdag kan man tænde levende lys og nyde den stemning det giver, mens morgenmaden nydes. Landmanden og to jagtkammerater skal bygge hochsitzer i dag, så de starter med morgenkaffe med rundstykker til. Der er dækket bord, kaffemaskinen pludrer, teen er brygget, og landmanden og Istvan er inde efter rundstykker. Der er købt ind til frokost, og jeg skal vist bare prøve at finde mig selv. Forrige nat sov jeg væk, denne nat blev det modsatte. Da jeg til sidst begyndte at panikke i søvne, fordi jeg pludselig opdagede, at det var nu, der var faghyggeaften om Nice og jeg havde ikke forberedt mig eller sørget for lækkerier, jeg har lovet at bage macarons (hvorfor lover jeg sådan noget, når jeg aldrig har prøvet det?) – så stod jeg op! Aftenen er først i slutningen af måneden, så jeg har tid til at øve mig på macarons.

P1010121

Nu vil jeg øve mig på at sidde ergonomisk korrekt, mens jeg strikker, for lige nøjagtig strikning (lige som computerarbejde) udfordrer min højre arm, og så gør det ikke bedre, at jeg i går aftes måtte trevle alt det op, jeg havde strikket i går. Skidt pyt på en gråvejrssøndag kan man nå meget, og nu har jeg langt om længe taget mig sammen til at finde bibliotekets lydbogafdeling, så jeg streamer og lytter til Bondefanget af Marianne Jørgensen. Faktisk tror jeg, at jeg har læst den, men det siger så noget om, hvordan jeg nogen gange ikke er med i det, jeg læser, jeg skimmer nærmest bare siderne. Her kan jeg ikke skimme, så jeg må lytte og lade ordene bundfælde sig.

Må du få en søndag, der gør dig godt.

P1010123

10 kommentarer:

  1. Hvor er det jeg har hørt det før, altså det med en nat der ikke er på de ca. 7 timer, men på mange flere efterfølges af en nat med uro og ja, meget få timers søvn. Igen ord fra kloge "Åge", regelmæssighed.

    Du skal nok nå at blive ekspert til macarons :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, regelmæssighed er vejen frem ;-) Og mon ikke jeg får lavet de macarons, jeg tror det :-)

      Slet
  2. Dejlige billdeder fra jeres skønne mose med højt til himlen. Her siler det også ned, men det er lunt og tørt på altanen. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, sådan en altan er god at have, vores terrasse herhjemme er desværre ikke overdækket, for så havde jeg siddet derude :-)

      Slet
  3. Det er nemlig det gode ved lydbøger: man kan ikke springe noget over :-)
    Tænk, hedder sådan en Hochsitz på dansk? Jeg kunne næsten regne ud, hvad det var, men tjekkede for en sikkerheds skyld. Jeg troede bare, det hed et skydeskjul? Men Hochsitz er bedre dækkende, for et skydeskjul behøver vel ikke nødvendigvis at være højt.
    I Sverige må man kun skyde elge højt oppe fra, fordi projektilet SKAL have en nedadgående retning, da det ellers kan gå alt for farligt langt. Har jeg hørt fra en jæger ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det kaldes vist også skydetårn, men jægerne her kalder det hochsitz. Det at sidde højt er også en fordel herude i det flade område. Og ja, sådan en som jeg(mig?) vil helt sikkert få mere ud af en bog, når jeg skal lytte til den :-) Nu skal jeg bare have fundet ud af hvordan jeg får lydfiler over på min iPod.

      Slet
  4. Det er nemlig den store fordel ved lydbøger, at man er nødt til at få detaljerne med (og så kan man lave noget andet, mens man lytter).

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, og lige nøjagtig det med detaljen havde jeg ikke tænkt på :-)

      Slet
  5. Hmm, jeg kommer til at springe meget over, når jeg lytter lydbøger, fordi jeg falder i søvn - eller når jeg går og laver andre ting. Jeg kan ikke koncentrere mig om to ting på en gang, og jeg har svært ved at holde øjnene åbne, når jeg lytter.
    Bondefanget kunne jeg godt lide, og nu håber jeg på at finde tid til at læse efterfølgeren, som jeg mener hedder Bondeanger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg tror heller ikke jeg kan gå rundt, men sammen med strikketøjet går det fint :-) jeg mener også den næste hedder Bondeanger.

      Slet