onsdag, september 24, 2014

HVERDAGENS RYTME

Det regnede i går aftes, da jeg gik i seng, rimelig heftigt. De har også lovet regn i dag, så to af medarbejderne har fri og de to andre skal sammen med landmanden sortere kartofler i læssevis. Det er en hård tørn, tro mig, jeg har siddet ved det sorterbord i 11 år, arme, ryg og skuldre, ja hele kroppen er øm og træt, når aftenen banker på. Istvan er helt sikkert godt tilpas, for han får lov til at ligge ved siden af landmanden hele dagen. De to kom hjem i går aftes med endnu en pokal, efterårstræningen sluttede af med en prøve og som den evige toer i klubben sagde, jeg er vant til det, sådan går det jo. En af træneren sagde, at Istvan helt klart signalerede, ja ja jeg skal nok klare den prøve, men kunne I ikke finde på noget nyt for en gangs skyld. En nonchalant og selvbevidst herre er hunden, Istvan er vel i sin bedste alder, til december er det fire år siden, at han kom ind i vores liv og især da i landmandens. De to er uadskillelige, de er så tæt forbundet, og er begge to et par hårde hunde, men også bløde hvalpe.

P1010194

Jeg er startet dagen som vanligt, der er smurt formiddagsmad og frokost til landmanden, der er smurt eftermiddagspakker med brød og kage til de tre landmænd, der er brygget te til landmanden og mig, og nu skal jeg lige tage mig sammen til et brusebad. Jeg har fundet Mozartmusik på nettet, som kærtegner mine sanser, mens jeg skriver dette indlæg. Om lidt kører jeg ned til min far, tekande, kage og strikketøj kommer med, der er desværre vist ikke gåtursvejr i dag. Bagefter banker aftenvagten på, jeg er spændt på den og ikke mindst min søvn efterfølgende. Det har været helt utroligt at kunne sove over otte timer hver nat. Jeg har været i seng senest halv ti hver aften, jeg er vågnet en til fire gange om natten, men er altid faldet i søvn igen. Nu venter to aftenvagter og en dagvagt, som heldigvis er blevet til en hjemmearbejdsdag, for i morgen møder jeg allerede klokken 11, dvs. det bliver en arbejdsdag på 12 timer. Fredagens dagvagt skal bruges på at revidere 14 instrukser, det kan sagtens gøres hjemmefra i nattøj og med tekoppen som trofast makker. Til gengæld slår min 30 timers arbejdsuge igennem igen og giver mig fire fridage efterfølgende, det er min hverdags rytme, dag – aften, arbejde ude - arbejde hjemme, hverdagsfridage – arbejdsweekend; jeg elsker den variation i hverdagen.

P1010195

Må du finde glæde i din hverdag. God onsdag til dig.

16 kommentarer:

  1. Du får da rigtig meget ud af dine dage med skiftende arbejdstider, som ellers kan være invaliderende for mange andre.

    Istvan er da vist en rigtig dejlig hund, og det er spændende, når du beskriver makkerparret Istvan og Landmanden.

    Hav en god dag hos din far.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, man må gøre en dyd ud af nødvendigheden ;-) Nej jeg har nok vænnet mig til at sådan er vilkårene, når man er sygeplejerske, og jeg elsker hverdagsfridage :-)

      Slet
  2. Sygeplejerskers arbejdstids planer er ikke velegnede når man har brug for sin gode og lange nattesøvn, men du gør da en stor indsats for at få det til at fungere.
    God tur ned til din far.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, jeg prøver, det bliver sværere med alderen ;.)

      Slet
  3. Det er dejligt, at du også kan have en hjemmearbejdsdag i ny og næ, når du nu også er 110 % til stede i nogle af de andre vagter. Og revision af instrukser lyder som noget, der skal være "absolut tystnad" til.
    Og så har du også "landbokone"pligterne med madpakke til husbond og "karle". Det lyder hyggeligt, men er jo nok også en ting, der vejer i arbejdsskålen.
    Du må have en god dag med din far. Her står den på ganske almindeligt arbejde bag pc'en - eller er det foran ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, jeg ville sige foran, og bag pc'en minder mig om Jens Vejmand der sidder der bag skærmen ;-)

      Slet
  4. Jeg kan godt lide den med, at Mozart[s musik] kærtegner dine sanser :-)
    Du ligger da heller ikke på den lade side - det er godt, du tager dine strikkedage indimellem :-)
    God tur sydover!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, og jeg skulle lige tjekke om jeg ikke havde skrevet musik bag Mozart ;-)

      Slet
  5. Dejligt, at du er glad for dine varierende arbejdstider. Jeg synes bare, det må være hårdt at få kroppen til at spille med? God tur ned til din far. Nu er det klaret op, så måske kan I komme en lille tur ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fruen i midten, vejret var for ustadigt til at vi gik en tur, men så hyggede vi os med klavermusik :-)

      Slet
  6. Sjovt nok, så fik vi også regn i går, iblandet lyn og torden, katten plejer ellers ikke at være bange i tordenvejr, men i går da det var lige op over, var det godt at være i samme rum som mor ☺.
    Jeg håber, at søvnen finder dig i aften efter aftenvagten og at det lykkes dig at opretholde dit søvnskema så nogenlunde. Det er altid noget bøvl med den nattesøvn, når man arbejder i vagt. Jeg måtte opgive efter 18 år, da jeg ofte kom hjem efter en nattevagt en dag og skulle møde på dagvagt næste dag, det gik ikke an at sove for længe om dagen efter nattevagten, for så udeblev nattesøvnen osv.
    Jeg har lige nydt resten af jeres dejlige ferie og set dine smukke billeder, det er så stort at køre i de områder og se de fantastiske omgivelser.
    Jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet, da jeg i et af dine indlæg læste, at du havde skrevet et langt indlæg og før du var klar, så var emnet passé, det sker også ofte for mig, inden jeg bliver klar med at redigere og finde billeder, så er emnet ikke aktuelt længere ☺.
    Forhåbentlig har du haft et godt besøg hos din far.

    SvarSlet
    Svar
    1. tak Anette, jeg havde et hyggeligt og rart besøg hos min far. Dejligt at du nød rejsebillederne, der kommer flere indlæg om turen, som jo slet ikke er færdigbeskrevet endnu :-)

      Slet
  7. Håber, du har haft en dejlig dag sammen med din far. - Spændende, hvordan dine vagter og rytmer kan fungere. Jeg ønsker dig alt godt med hvile, the og hvalpene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte, indtil nu går det fint, men jeg har så heller ikke haft dagvagter endnu :-)

      Slet
  8. Tenk er det 4 år siden allerede at jeg leste på bloggen din om lille Istvan kom inn i livet deres. Han ser ut som en stolt kar med mye selvtillit, den hunden :)
    Ha en god helg der sør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Elisabeth, ja tiden går hurtigt :-)

      Slet