fredag, september 12, 2014

IT-BETRAGTNINGER

Mens mine børn fandt deres vej fra baby til voksen, så blev IT-verdenen med alle dens fantastiske muligheder også en realitet. Og ind imellem bliver jeg bare træt af ikke at kunne gebærde mig i det eller undrer mig over hvordan noget kan ske, her er nogle af mine betragtninger fra ugen, der gik.

Jeg er helt med på, at der findes søgemaskiner, som kan søge efter alt mellem himmel og jord, og derfor kan jeg pludselig få en kommentar fra en, der måske interesserer sig meget for et bestemt emne, jeg har skrevet om. Det synes jeg er helt fint og faktisk også lidt sjovt. Jeg synes også, det er i orden at få henvendelser på mail, om jeg vil prøve forskellige ting eller være med til at skrive om bestemte emner. Men hvordan kan "nogen" vide, at jeg har været til en bestemt fysioterapeut og derfor anbefaler i Linkedin, at jeg kan oprette kontakt til vedkommende i dette netværk? Jeg har ikke skrevet om det besøg, og fysioterapeuten har tavshedspligt, så vidt jeg ved, så hvordan kan det lade sig gøre? Jeg har hos andre lagt et link til arbejdspladsens hjemmeside om behandling for hælspore, men da der er fire terapeuter, der tager sig af det, hvorfor dukker så kun lige nøjagtig den terapeut, som har tilset mig, op i min Linkedin boks? Nu har jeg så kigget tilbage i alle de mails jeg får fra det der netværk, som jeg slet ikke bruger og som jeg skal have fundet ud af at komme ud af igen*. Anbefalingerne om at knytte netværk til pågældende terapeut dukker allerede op i april, da er min hælspore end ikke startet igen og jeg har ikke lagt et link på det tidspunkt, mystisk?

*Nu har jeg fået mail om hvordan jeg kan komme ud af det, nu skal jeg bare have taget mig sammen til at gøre det.

Jeg har længe været irriteret over at jeg ikke kunne kommentere på Farmers blog, fordi jeg ikke var medlem af de enheder, man kunne kommentere via. Jeg har haft så mange kommentarer, som jeg brændte inde med. Facebook ønsker jeg ikke at blive medlem af, google+ er jeg blevet medlem af, uden jeg egentlig har gjort mig klar, hvad jeg skal bruge den til, noget a la afsnittet ovenfor. Nu besluttede jeg mig så for at få opdateret mit medlemsskab af microsoftkonti, det der tidligere hed window live ID, her måtte jeg være medlem, for jeg har jo Windows Live Writer. Og jeg kørte på, der blev sendt mails med adgangskodenulstilling, mails med bekræftelseskoder, sagt ja til dobbelttrinsbekræftelse og jeg skal komme efter dig. Så var jeg klar til at kommentere hos Farmer - vel var jeg ej, for systemet vil hele tiden have, at jeg skal sige ja til en app fra facebook, og det vil jeg ikke, så nu er jeg lige vidt!

Denne weekend er min arbejdsweekend, men jeg har byttet, så det er kun i aften, at jeg skal i aftenvagt. Lørdag skal jeg være sammen med mine gamle elevkammerater og mandag skal jeg være hele dagen i København til Sygeplejefestival. Her skal min poster deltage i posterpræsentationerne, og jeg er lige nu kommet i tanke om, at jeg gerne vil have A4 udgaver af posteren med, men med dansk tekst på bagsiden af den PDFfil jeg allerede har. Gæt hvem der ikke aner, hvordan sådan noget skal gøres. Jeg prøver at se, om der en livline på sygehuset et sted – jeg er meget sent ude, jeg ved det. Det er vist min historie lige nu, at jeg hele tiden lidt for sent kommer i tanke om ting, der skal gøres. Godt jeg har fri søndag. God weekend til dig.

P1010147

20 kommentarer:

  1. Åh, lige den med kun at kunne kommentere via sin facebook-profil er jeg også stødt på og stået af over, for det vil jeg ikke, da jeg kun er på facebook som 'mig selv' og ikke som Fruen. Møgirriterende. Linkedin m.fl. graver i din mail-historik (ved ikke hvordan) og sender dig forslag på den baggrund. Også møgirriterende. der er en masse IT, jeg ikke forstår en fis af. På den ene side er jeg ligeglad, fordi der er mange IT-nørder på mit arbejde, og fordi Gemalen er rimeligt godt inde i sagerne også. Men en dag vil min ligeglade tilgang til det garanteret slå mig i nakken, når jeg ikke har nogen til at hjælpe mig. Det bliver også møgirriterende. En dag. Også god weekend til dig og held og lykke med at forvandle posteren :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fruen i midten, jeg blev reddet af en medarbejder fra vores Foto AV, som havde lavet posteren. Han svarede på min mail og forvandlede lige de to dokumenter til et, så jeg nu har 30 handsout klar :-) Jeg er også bange for at jeg bliver ramt i nakken en skønne dag, er ganske enkelt ikke ordentlig inde i de ting.

      Slet
  2. Man kan ikke skjule sig på internettet.
    Jeg undersøgte lidt om termoruder og lige siden er det væltet ind med annoncer for termoruder.
    Det er godt nok i den uskyldige ende af skalaen, men alligevel både lidt skræmmende og irriterende.
    Håber du når hvad du skal nå og god festival!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, jeg synes faktisk det er skræmmende, at vi i den grad er overvåget. Og at min reaktion er, at jeg bare lukker af for det, ikke orker at sætte mig ind i det. God rejse til jer :-)

      Slet
  3. Reklamer er vist et onde, der er kommet for at blive, - det er vel dem, der finansierer det meste, så vi ikke skal betale for f.eks. blogger og facebook. Internettet er et stort "land".

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, man kan jo vælge reklamer fra på sin blog, men at "nogen" søger i ens mail-historik synes jeg faktisk er lidt skræmmende :-)

      Slet
  4. Som Fruen skriver, er dine mailkontakter en god kilde til information! Det er både imponerende og irriterende, men jo ligesom i det virkelige liv. Nu tilbyder Coop f.eks. mastercard og med det kan de garanteret få masser af oplysninger om kundernes indkøbsvaner, som de så kan målrette butikker og reklamer efter... Alle står på spring for at manipulere med os og vinde vores gunst og penge. Derfor er viden og fornuft vigtige hjælpere - men det var de vel også dengang vi skulle klare os mod vilde dyr og finde føde for at overleve ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ditte, god pointe :-) Og endnu er jeg ikke blevet overfaldet.

      Slet
  5. Linkedin har jeg også meldt mig ud af igen, jeg kunne bare ikke bruge det til noget oplevede jeg. Facebook er jeg dog glad for. 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Pollyanna, jeg er slet ikke i tvivl om at facebook ville fange mig, netop derfor skal jeg ikke være med. Jeg bruger meget tid med bloglæsning, så der skal ikke puttes mere på :-)

      Slet
  6. Lene - min søn har lært mig om dette https://adblockplus.org god weekend KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette, som jeg forstod det, kunne jeg slet ikke kommentere, hvis ikke jeg accepterede den app fra facebook, så det går nok ikke at blokere den :-)

      Slet
  7. Som arbejdsløs er man forpligtet til LinkeIn, for der skulle efter sigende være mange jobs, der formidles der. Jeg har aldrig fundet så meget som et kvart job der, og det er heller ikke lykkedes mig at bruge mit netværk der. Mit seneste job som dokumentarist på en Cloudløsning i Statens It fik jeg via Facebook.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, der må være noget jeg ikke har forstået, for jeg føler ikke at jeg har fået noget som helst ud af Linkedin, og det lyder det heller ikke til, at du har.

      Slet
    2. Du har ret, jeg har heller intet fået ud af LinkedIn - jeg synes, det er noget opreklameret skrammel. A-kasserne måske en eller anden form for forpligtelse til at promovere det...

      Slet
    3. Hanne, hvem mon får noget ud af det?

      Slet
  8. LinkedIn har jeg undgået med samme nidkærhed som du holder FB fra døren. FB sætter jeg dog meget pris på, det må jeg indrømme.

    Men de derude er smadderdygtige til at overvåge og tilrette alting specielt til os.. jeg er først for nyligt kommet af med reklamerne for vielsesringe på min ipad:-)

    Jeg forstår så teknikken bag og det hjælper en del når jeg skal bekæmpe det... det gør jeg primært på min egentlige computer.. og der er jeg ret hård i processen..

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, jeg får ikke reklamer undtagen hvis jeg bevæger mig ind på blogge med reklamer :-) FB ville jeg helt sikkert sætte pris på, men jeg ville blive alt for afhængig; så som nu hvor jeg skulle lave noget andet og synes det er sjovere at surfe rundt i blogland :-)

      Slet
  9. LinkedIn blev jeg også medlem af da jeg skulle på jobsøgningsmarkedet. Glæden af det har jeg ikke fundet. Jeg kom dog på FB flere år før vores unger, selvom de for længst var blevet voksne. Jeg er dog yderst sjældent på FB. Jeg nægter pure at blive medlem af Google+ fordi systemet forlanger min adresse, som jeg nægter at opgive, og heller ikke har opgivet andre steder på nettet, heller ikke på FB. Google Maps vil også gerne have min adresse, det får den ikke. Jeg stritter imod så længe jeg kan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pia, tænk jeg mener ikke at jeg har skullet opgive adresse til google+? jeg er glad for at høre at flere end mig har svært ved at se værdien i Linkedin :-)

      Slet