fredag, marts 18, 2016

Fødselsdagsmenuen

For mig er den gode fødselsdag ikke noget med gaver, god mad og planlagte aktiviteter. For mig blev dagen i går en dejlig dag, også selv om mine søskende skrev, åh nej og så på din fødselsdag. Det uplanlagte blev netop det, der gjorde mig ekstra glad. Jeg havde købt kage og brygget te, som landmanden og jeg skulle hygge os med efter arbejdsdagen. I køleskabet stod en salat og et fad med kyllinger svøbt i bacon på en porrebund, som blot skulle have fløde og pesto over sig, før det røg i ovnen. Alt sammen købt klar i det lokale supermarked. For mig betyder det mere, at jeg ikke selv skal stå og lave mad eller bage kage/boller på min fødselsdag, end at det gourmetmæssigt er i top. Vi havde slappet af og talt om de mange skønne hilsener, jeg havde fået på bloggen, instagram ,mail, sms og via posten. Så ringede telefonen, det var fra min fars plejehjem, min far var efter en god dag nu blevet dårlig, de kunne ikke få kontakt med ham. Vi lavede om på planerne, der skulle læsses en lastbil med kartofler og begge skulle i bad, hvorefter vi hoppede i bilen.

DSC_0890

Jeg havde te og lækkerier med, så det nød vi. Bilen manglede brændstof til turen, så da klokken var spisetid, sørgede landmanden for energi til bilen og jeg sørgede for en to-retters menu fra tanken, som kunne spises i bilen. Forretten bestod af et pølsehorn og hovedretten var et lækkert focaciabrød med skinke og ost, lune og lækre. Det hyggede vi os med, og da vi kom ned til min far, var han vågnet op, han sagde ikke noget, han var fjern i blikket, men da landmanden fortalte ham, at det var min fødselsdag og at jeg fyldte 59 år, så reagerede min far tydeligt på dette og forsøgte at sige noget. De næste par timer sad jeg så med min far i hånden, jeg lavede mundpleje, jeg gav ham saft og yoghurt sammen med hans medicin, min far kiggede på mig, lyttede når jeg fortalte om de minder, vi sammen har. Han talte også indimellem, ikke så jeg kunne forstå det, men helt klart noget, som var relevant for ham. Og lige der tænkte jeg, det her er lige som jeg vil have min fødselsdag, uventet drejning af dagen, skovtur i bilen og så timer med min far, hvor vi bare sad og holdt i hånd. Til slut var min far træt, så vi kørte igen efter 1½ time sammen. Svigerinde havde forinden ringet for at lykønske med dagen og hun er supergod til at gribe det uplanlagte, så vi endte med at drikke varm kakao og spise lune fødselsdagsboller hos min svoger og svigerinde i Aalborg. Ved midnatstid kørte vi hjem, og en dejlig fødselsdag var slut.

Hvordan vil du gerne fejre din fødselsdag? Og rigtig god dag til dig.

DSC_0888

20 kommentarer:

  1. Dine indlæg bringer virkelig ofte tårer frem hos mig! Det lyder som en smuk fødselsdag! Jeg er gået hen og er blevet lidt træt af fødselsdage.... Jeg vil også helst ha' mad, som ikke kræver noget af mig bortset fra et ja eller et nej, og så gider jeg ikke længere ha' gæster bare for at ha' gæster, og fordi der er en anledning. Så hellere på et andet tidspunkt fordi jeg har lyst.
    Faktisk vil jeg nok allerhelst bare være en smule mutters på min fødselsdag?... Tror jeg?
    I øvrigt, tak for det smukke vejr!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skøreliv, forhåbentlig også et lille smil ;-) Jeg nyder at være alene på min fødselsdag, og det passer mig fint at vores børn først kommer i dag.
      Og selv tak, jeg er glad for at I andre fik smukt solskinsvejr :-)

      Slet
  2. Forsinket til lykke med fødselsdagen :-)
    Fødselsdag sidst på måneden her - jeg har inviteret mit barn og hendes mage ud at spise (her i byen).

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Kisser, god ide med fejring ude i byen, det kunne jeg også finde på :-)

      Slet
  3. Hanne, sådan er det. Jeg tror min far er gået ind i den sidste fase af sit liv, det er helt fint for mig. Jeg vil bare gerne at min søster når at komme hjem fra ferie og at børn og børnebørn når at besøge min far i påskeferien.

    SvarSlet
  4. Det ser ud, at din far endnu ikke har tænkt sig at sige farvel til livet og det var jo skønt, at du fik en dejlige fødselsdag på trods af eller måske lige akkurat på grund af det med din far.

    Med hensyn til ønske om min fødselsdag. så falder den i morgen og hvis vejret er til det, så håber jeg på en lang gåtur i nærheden af vores hjem eller en tur i zoologiske have, så vi kan få brugt vores årskort.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tine, hjertelig tillykke med fødselsdagen i dag, og en tur i Zoo lyder som den helt perfekte oplevelse på en fødselsdag :-)

      Slet
  5. At have tid til det, som er nødvendigt, og samtidig kunne nyde det er vel bare helt fint.
    Jeg håber, du får dit ønske opfyldt om, at I kan få sagt farvel til din far allesammen, før han skal herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, at have tid er nemlig skønt. Og jeg tror vi kan komme til at sige farvel flere gange, men vi får se.

      Slet
  6. Planer er til for at ændres - må vi vist ofte konstatere. Dit indlæg er som sædvanlig godt og tankevækkende - det glæder mig bare så meget at læse, at din mand så hurtigt springer til. Det er det, jeg forstår ved det gode ægteskab: at man er der for hinanden, når der er behov for det. Sådan et kan jeg også prale af (og ikke mindst glæde mig over) at have, og det er mere værd end guld.
    Jeg håber som Eva, at I alle når at sige farvel til din far - det lyder som om du har ret i din formodning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, nu var det jo min fødselsdag ;-) spøg til side, når livet har væltet for mig i form af sygdom og dødsfald, så har Jørn altid været der for mig, og det er jeg uendeligt taknemlig for.

      Slet
  7. Et forsinket tillykke med dagen, som blev god, omend på en uventet måde. For mig hænger fødselsdag og familie uløseligt sammen. Vi bliver født ind i en familie og vi føder ind i en familie, så selvfølgelig er de en essentiel del af ens fødselsdag. Jeg ønsker dig og familien en dejlig weekend sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Benedicte, jeg er enig, min familie betyder meget for mig, de behøver ikke at være der på min fødselsdag, bare jeg kan få lov at være sammen med dem jævnligt, så er jeg glad og så nyder jeg mine rolige, uplanlagte fødselsdage :-)

      Slet
  8. Det er hårde dage, I gennemgår. Men dejligt at læse, at Landmanden kunne lade kartofler være kartofler og tage med ned til din far, så du ikke skulle tage den lange tur alene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, vi nåede både at tage vare på kartofler og så komme ned til min far :-). Og som jeg skrev til Ellen, så er min mand der, når livet rigtigt slår fra sig.

      Slet
  9. Til lykke med fødselsdagen - og med at du kunne fejre den på en alternativ måde og være glad for det! Det er stort.
    Jeg er i gang med den helt store planlægning. Jeg vil benytte min runde fødselsdag til at forsøge at samle mit liv, forstået på den måde, at nordjyder, svenskere og københavnere bliver inviteret til åbent hus på Örestrand, kirkens egendom ved Höganäs. Bagefter bliver familien til grillet lam og overnatning, og søndag tager vi madpakker med på Kullen. Jeg glæder mig meget til at fejre mit liv sammen med venner, kollegaer og familie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Charlotte :-)
      Hov, er vi ikke jævnaldrende eller fylder du rundt i år? Det lyder som den skønneste fødselsdagsweekend.

      Slet
  10. Forsinket tillykke med fødselsdagen. Jeg håber I alle får sagt farvel til din far, inden han skal herfra. Mange tanker til dig.

    SvarSlet
  11. Dejligt din dag blev som du gerne ville, og der blev hygget.
    Hvordan jeg gerne vil fejres, tror det at andre står med lidt lækkert til ganen, hygger om mig, nok vil være det ultimative, det er så få gange jeg har oplevet det, men kan mærke, jeg også har brug for ikke at være på.

    SvarSlet