onsdag, marts 02, 2016

Fodspor i sneen

Man kender vel sine lus på travet, og derfor var jeg også klar over hvem på instagram, der ville være enige med mig i, at gårsdagens snevejr var en nydelse. Det var træls at køre i, jeg skulle dog kun køre fra Aalborg med 60 – 80 km/timen på motorvejen. Landmanden tog turen fra Horsens i aftes, så han var træt, da han kom hjem. Men ny sne er smukt, også på årets første forårsdag.

DSC_0779DSC_0781

Ugens hverdagsfridag er i dag, jeg er god til at mærke, hvornår jeg skal ændre planer. Og det sker så i dag. jeg skulle have besøgt min far, men det bliver på søndag i stedet for. Jeg har brug for en dag, hvor jeg kan være herhjemme og lave det, jeg måtte have lyst til. Udenfor vidner fodspor om, at gården er forvandlet fra hjem til arbejdsplads.Jeg kan høre kartoffelsorterens dumpe lyd, når jeg åbner bryggersdøren, og jeg kan se medarbejdernes biler på gårdspladsen. Indenfor er der lunt og godt, Istvan ligger og sover på bryggersgulvet, men er i tæt nærhed med mig på kontoret.

DSC_0783

Pensionsmødet i går var godt og oplysende, oplægsholderen var helt høj over, at min tillidsrepræsentant og hendes to kolleger havde formået at få de unge med, for de har jo noget at vinde ved allerede nu at lægge ekstra til side til pensionisttilværelsen. Vi fik lækker mad og de tre tillidsrepræsentanter havde hver bagt kage til os, så er alle jo glade. På vej derud hørte jeg i radioen, at man har som tommelfingerregel, at folk skal være på pension i ca. 14 år, så med den længere levetid betyder det i følge pensionseksperter, at vi i fremtiden først skal gå på pension som 72 år, for ellers kan vores samfund økonomisk ikke hænge sammen. For mig er der ikke noget vundet ved at lave ekstra ratepensioner, men jeg kan godt se, at jeg ville kunne få mere i rente ved at sætte min opsparing ind på en alderssum, til gengæld kan jeg ikke bruge den, før jeg går på pension. Rådet var at sætte sig med en god kop te/kaffe og tjekke sine pensioner på pensionsinfo.dk og for mit vedkommende også mit eget pensionsselskab. Måske skal denne sneonsdag bruges på dette. God dag til dig.

DSC_0782

15 kommentarer:

  1. Det er lige før, jeg vil vælge sne (skrev JEG virkelig det???) frem for den piskende regn, vi har lige nu. For jeg skal ud i det om en times tid :(
    Jeg sidder hjemme, venter på en VVS'er. Vores fyr er i stykker, så her er frygteligt koldt og intet varmt vand til bad (hvilket er mest hårdt for de to yngste). Hvorfor sker sådan noget altid, når der er koldt uden for?
    Mette L

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, øv det er ikke godt, håber I får styr på varmen og ja det sker altid, når det er frysende koldt udenfor. Heldigvis regner det ikke meget her, men det kan hurtigt vende.

      Slet
  2. Uha, jeg er ikke misundelig på jeres sne - skyerne var tømt, da de nåede herover, men foråret lader nu også vente på sig her i det østlige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, ja der var mere forår i luften de sidste dage i februar end nu :-)

      Slet
  3. Vores sne er regnet væk næsten, der er kun få meget små pletter efterhånden, og ja, så der hvor de havde nået at skovle før det slog om i regn.
    Yngste nævnte forøvrigt hvor vigtigt det var at blive fastansat hvis man ønsker en pensionsaftale, og jeg kunne bekræfte og tilføje, at finde et job hvor der er overenskomst. Så de unge mennesker er bevidste om vigtigheden, måske er der ingen pension til dem når de trækker sig tilbage. Håber ikke det bliver sådan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, de unge mennesker skal nok ikke regne med en folkepension af nogen særlig størrelse, desto vigtigere er det at få sparet op undervejs

      Slet
  4. Godt, at du kan trække stikket lidt oven på anstrengende dage :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, og stikket er i den grad trukket. Jeg har ikke bevæget mig særlig meget væk fra sofaen :-)

      Slet
  5. Her er sneen også næsten væk...Kom nu forår...jeg længes. Herfra var der to mand afsted til møde i Horsens, mand og søn... mon ikke det er det samme møde de har været til ??? Altid godt at ha styr på de forskellige forsikringer og pensioner...sommetider lidt svært at hitte ud af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Joan, det var helt sikkert det samme møde :-) Sneen smelter langsomt her, så der er stadig lidt hvidt og meget vådt :-)

      Slet
  6. Hanne, jeg har været helt nede i tempo, kor blev heldigvis også aflyst, for jeg orkede ikke at gøre mig pæn :-)
    Jeg har det vist på samme måde, men i dag har jeg tjekket :-)

    SvarSlet
  7. Vi valgte så heldagsregn.....

    Jeg bliver deprimeret, når jeg går ind på pensionsinfo, for efter et møde i banken med både chokolade og storskærm blev jeg lokket til at sætte et ekstra beløb af. Det beløb bliver mindre og mindre. Aktiemarkedet, du ved, - så meget for den investering.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, så hellere sne :-)
      Øv hvor er det træls, kan du ikke flytte dem over i din pensionskasse? Måske giver de mere rente der.

      Slet
  8. Sne er altså pænere end regnvejr også selv om kalenderen siger forår. :-)

    SvarSlet