tirsdag, oktober 26, 2021

Vejen hjem var også smuk- Sommerferie i Norge 2021

Tre gange har vi været i Norge, siden de åbnede op for, at vaccinerede måtte komme ind i landet. Første gang var med et flyttelæs, så der tog vi den hurtigste vej (som tog ti timer med trailer) fra Larvik til Trondheim og tilbage igen. Tredje gang fløj vi derop for at se vores lille nye barnebarn. Anden gang var sommerferien. Her tog vi turen fra Kristiansand op over Odda og ud til Molde og Atlanterhavsvejen for derefter at køre ind til Trondheim.

Vi havde haft en dejlig uge sammen med det unge kommende forældrepar, og det kan du læse om her. Vi besluttede os for at tage den næsthurtigste vej fra Trondheim til Larvik, nemlig over Dovrefjell. Det blev en skøn tur med skønne udsyn og masser af fjelde, elve og vidder.

Som flere har skrevet, er det umuligt at komme hurtigt frem i Norge. Der skal sættes fart ned konstant og selv om vejen er bred, så laver den indimellem nogle sving. Den følger ofte vandet i dalene mellem fjeldene.

Turen gik godt uden ulykker eller andet, der kunne sinke os. Vi holdt enkelte stræk-ben pauser på den ni timer lange tur til Larvik. Vi havde gode madpakker med fra Trondheim og masser af te i kanderne, så vi led ingen nød.

Jeg havde gang i hotelreservation, da vi først skulle med færgen næste morgen. Det var ikke så nemt. faktisk havde vi problemer overalt med at finde hotelværelse. Men det er dejligt nemt med google maps, som foreslår hoteller i det område, jeg gerne ville bo i. Til slut fandt vi et hotel tæt på motorvejen fra Oslo til Larvik. Og for første gang i denne ferie fik vi et værelse med bad og toilet . Det så jeg frem til. Min nattesøvn havde lidt under de natlige traveture ud for at finde et toilet, om det var i Odda, Molde eller på campingpladsen i Trondheim.

Vi ankom sent til hotellet, men nåede at få aftensmad og et drama udenfor, da der pludselig stod sort tæt røg op fra et område tæt på hotellet. Politi og brandfolk var hurtigt til stede. Det lød til at være en bil, der var brudt i brand. Da der faldt ro på området, gik vi i seng og sov til den tidlige morgen. Vi gjorde os hurtigt færdige, for vi skulle med færgen klokken 8 med det store morgenbord. Jeg er udpræget en brunchnyder. Jeg behøver ikke aftensmad eller frokost, bare stik mig en brunch og nogle mellemmåltider, så er jeg glad :-) Så jeg var glad og meget mæt, da vi nåede Hirtshals,

En dejlig ferie var slut. Og det er beretningen om den også.

1. Jeg kan slet ikke stå for dine billeder og savner at komme til Norge, hvor jeg har holdt ferie utallige gange.

1. Tak, Madame, I må da af sted til Norge, så du kan opleve på ny det land, du har så mange minder fra.

2. Tak for endnu en tur til dejlige Norge. Det land kan ikke besøges for tit. Vi tager til Tromsø i begyndelsen af marts i håbet om (igen) at se nordlys :-)
    Så du Anne og Anders på Lofoten? Vi har den til gode, men agter at se den i morgen. Der kan vi også anbefale at tage op engang, men det når I også nok - I får maaange ture til Norge i de kommende år

1. Selv tak, Ellen. Jeg glæder mig til at høre om jeres tur til Tromsø. Jeg er aldrig hoppet på Anders og Anne bølgen 🙂 men det kan jeg høre, at jeg måske skal prøve.

3. Tak for afslutningen på turen. De fjelde er bare så skønne.

1. Selv tak, Conny. Jeg elsker at køre mellem fjelde 😊

4. Dejlige billeder fra jeres ferie-hjemtur. Jeg får sådan en lyst til at komme til Norge, når jeg ser dine billeder. :-) Om jeg ikke kommer afsted, så kan jeg se frem til flere billeder fra din hånd, når I uden tvivl så tit som muligt vil besøge den lille familie.

1. Tak, Betty. Du må da på en tur til Norge, jeg er sikker på at der findes mange gode busrejser til Norge.
      Og du kan være helt tryg, du skal nok få mange billeder at se fra det norske her på bloggen 🙂

5. Mange tak for endnu en smuk tur til Norge. Det kan jeg slet ikke få for meget af, så del gerne flere billeder af fjelde og vand.

1. Selv tak, Ilse. Du har jo også rejst meget i Norge, endda camperet i naturen.