fredag, marts 17, 2023

Jeg ligger bare lige her

 og slapper af, for det er det, jeg har allermest brug for lige nu på denne dag.

66 år har jeg levet. Jeg har både haft solskinsfyldte fødselsdage, snestormsfødselsdage og regnvejrsfødselsdage. Jeg har været i Finland på min fødselsdag, jeg har været i Frankrig på min fødselsdag, men mest af alt har jeg været her i Danmark sammen med familien. 

De sidste dage har jeg arbejdet hjemme, på den måde kunne jeg være i nærheden af datteren på de første dage efter kemobehandlingen. Og i dag har jeg fri. Vi har spist rundstykker og kage sammen med vores medarbejder, som sødt sagde til mig, at andre måtte fylde år i dag, for regnvejret kunne ikke være min skyld.

Nu sover datteren i den ene sofa og jeg slapper af i den anden. Datteren og landmanden sang fødselsdagssang for mig i morges, selv om jeg havde sagt, at den tradition skulle vi hoppe over. Inderst inde er jeg glad for at de ikke lyttede til mig, for jeg holder af den tradition.


Jeg er blevet begavet med oplevelser, lige som jeg ønskede mig. Landmanden og jeg skal spise brunch og på kunstmuseum sammen, det glæder jeg mig til. Børn og barnebarn synes, jeg skal prøve en personlig shopper, noget jeg altid har drømt om, men aldrig taget mig sammen til. Det glæder jeg mig også til.

Jeg har ingen verdens planer for i dag, men det er lige nøjagtig det, jeg har brug for. Der er masser af opgaver på arbejdsfronten og der er masser af ting at forholde sig til familiemæssigt og landbrugsmæssigt, så denne dag føles som et lille frirum.

søndagsgåtur i Aalborg

I går havde vi opfølgningsforløb efter stroke i Himmerland. 10 patienter og deres pårørende deltog aktivt under lægens oplæg. Det fungerer faktisk rigtig godt med mig som den der har styr på hvem der gerne vil sige noget, og også kan fornemme om vi skal stoppe op og få folk til at spørge. Samtidig med at lægen er på sit kontor på sygehuset, og via Teams kan fortælle om stroke og svare på spørgsmål. Bagefter tog jeg over, fortsatte med forebyggelse og viden om medicin. 

Da jeg kørte hjem, havde jeg en god fornemmelse i kroppen. Jeg følte virkelig, at jeg kunne formidle, at jeg kunne involvere og engagere patienter og pårørende. Og det bedste er, når nogle viser mig den tillid at de kommer bagefter med emner, de ikke så gerne vil drøfte i plenum, men gerne vil have undersøgt.  Og jeg samtidig kan mærke, at jeg har fuld tiltro til mig selv og ved, at det skal jeg nok få fundet ud af.

magisk tur hjem fra arbejde for nogle dage siden

Kan man få den flowfornemmelse, når man ikke mere er erhvervsaktiv? Det er der studier, der siger, at man ikke kan. Vi får se. Endnu er tiden ikke inde for den fase i mit liv, men den kommer jo nok på et tidspunkt med mindre jeg gør som svigerinde, der stoppede som 67 år, men hurtigt fandt ud af at det ikke fungerede for hende. Hun er stadig fastansat i en alder af 74 på samme timeantal som mig (24 timer/uge), tager ekstra vagter og har ingen planer om at stoppe.

Hvis kommunerne besluttede sig for at gøre opfølgningsforløbene til et fast tilbud kunne jeg godt se mig fortsætte med dette. Men jeg vil også gerne have tid til mange og længere besøg i Norge. Vi får se, hvad jeg beslutter mig for.

Men i dag har jeg besluttet mig; jeg ligger bare lige her :-)

gårsdagens morgenstund


18 kommentarer:

  1. Tillykke med dagen, som så ikke er "forfløjen" i år.
    Det med flowfornemmelse er ikke begrænset til erhvervsarbejde. Man kan føle det samme som pensionist, hvis man (med succes) kaster sig over andre projekter. Forskellen er vel, at der med erhvervsarbejde følger krav "udefra", mens man som pensionist skal stille krav til sig selv. Nå, det blev vist lidt kryptisk, men mon ikke du forstår :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Eric. jeg forstår dig fuldt ud :-) Og det er netop det forskning viser, at det kræver mere at kræve noget af en selv som pensionist for at få flowfornemmelsen. Og der tror jeg ikke jeg er så diciplineret :-)

      Slet
  2. TILLYKKE - det lyder til, at du får en dag lige efter dine ønsker. - Det lyder så ikke til, at du er klar til at stoppe med dit arbejde lige med det første. Hvis du kunne få lov kun at have dine opfølgningsforløb, kunne det måske være en god løsning. Ellers må du, som Eric nævner, finde noget meningsfyldt at kaste dig over, når du stopper på arbejdet. Måske er der noget sundhedsrelateret frivilligt arbejde, der kunne give dig samme tilfredshed. Og uden at være bundet på samme måde, som man er af et arbejde. - Hilsen Conny (jeg kan hverken få lov at kommentere med min google-konto eller med min web-konto)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Conny. Øv at du ikke kan få lov til at kommentere som vanligt.
      sundhedsrelateret frivilligt arbejde kommer nok ikke til at ske, jeg må jo ikke gøre de ting, jeg nu må som sygeplejerske :-) men jeg finder helt sikkert på noget :-)

      Slet
  3. Først og fremmest tillykke med fødselsdagen 🤩🎈🥂🥳
    Jeg bilder ellers mig selv ind, at jeg er god til engelsk, men jeg forstår ikke hvad I mener med flowfornemmelse. Er det, når noget lykkes og bare kører på skinner? Det kan jeg til gengæld godt forstå, at det gør for dig, som er så umådelig erfaren - der er vist rigtig mange der vil savne dig, når du forsvinder fra arbejdsmarkedet. Men følger du din svigerinde, er der jo længe, længe til 😁
    De sidste år af mit arbejdsliv købte jeg mig til to ugers mere ferie om året, men jeg ved ikke, om det er noget, man kan forhandle sig til inden for det offentlige? Det forekommer mig bare at være en god løsning for dig, fordi du så kan se dine nordmænd næsten så ofte du har lyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ellen :-) Flowfornemmelsen stammer for mig fra noget jeg læste under min diplomuddannelse om flowteoiren. jeg har skrevet om det her : https://underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com/2011/04/arbejdets-betydning-og-flowteori.html
      Desværre virker linket i indlægget ikke mere. Men her står der noget: https://da.wikipedia.org/wiki/Flow_(psykologi)
      Det lyder godt med de to ugers ekstra ferie. faktisk havde vi en plan, som gik i vasken, da mine arvtagere gik på barsel :-) Planen var hvis opfølgningsforløbene blev drift, skulle jeg tage mig af dem. På den måde ville jeg kunne holde fri slut juni, juli og begyndelsen af august. Men allerede nu har jeg fire sammenhængende fridage fra fredag til mandag, de slår dog ikke til lige nu, fordi der er så meget, der skal gøres og flere nøglepersoner er langtidssygemeldte eller på barsel.

      Slet
  4. Flow-teorien lyder for mig som et nyt ord for et gammelkendt oplevelse, synes jeg. Jeg oplever ofte den slags, når jeg tegner, skriver, spiller klaver, bager kager, bare er i skoven, måske på cykel, eller når jeg studerer japansk. Jeg arbejder ikke, kun med frivillig bladredigering, og det er for det meste ikke krævende nok til at fornmemmelsen opstår, for det er rigtigt, man skal på en eller anden måde "stå på tæer" for at flow'et opstår.
    Jeg kan kun finde det her om Flow på den side, du henviser til. Stod der mere engang?

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, tak for linket, jeg tror der stod mere. Jeg har googlet det og fundet flere sider om det, men kopierede et link ind i kommentaren ovenfor.

      Slet
  5. Tillykke med fødselsdagen, søde Lene :-) Det er også en fødselsdag lige efter mit hoved, altså lige bortset fra sangen, det vil jeg gerne undvære. Undtagen når min søster og hendes piger ringer og synger i kor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Mette. Jeg er altid blevet sunget op lige fra jeg var helt lille :-)

      Slet
  6. Et stort og hjerteligt TILLYKKE. Joan M.

    SvarSlet
  7. Tillykke med i går Lene. Dejligt du kan give dig selv en dag/en stund hvor du bare ligger der. God nydning, med masser af glæde over gode gaver.
    Det er en fornøjelse når "Det grå guld" ønsker at fortsætte efter pensionsalderen, og i en branche hvor der er mangel på personale. Samtidig forstår jeg godt tankerne om flere rejser til Norge er med i tankerne. Det vigtigste er du hviler i din beslutning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karin, jeg har nydt weekenden, som fortsatte lidt i samme dur som fødselsdagen :-)
      Jeg har mange ting at tænke på, før jeg tager beslutningen, så vi får se :-)

      Slet
  8. Det er længe siden at jeg har været i Ålborg, men jeg husker nogle skønne mur-malerier. Den du har fotograferet er meget sød! Virkelg.
    Tillykke med fødselsdagen. Der er mange gode år forude, håber jeg.

    Selvfølgelig skal man have lov at tage den med ro, slappe af. Kunsten er at få tiderne til at passe - når man som ældre og måske lidt mere sygdomsramt end gennemsnittet vil have noget ud af dagene og møde andre mennesker, så bliver man god til at styre sin "formkurve". En af de ting, jeg husker fra min barndoms "brevkasserådgivning" er at hvis man ikke kan sove (om natten, hvor man gerne VIL sove) så skal man ikke blive desperat af den grund, for hvis man slapper af, og hviler sig, så er det lige så godt som at sove.

    Har du en gang fejret fødselsdag i Frankrig? Det må være det du skriver, men det lyder så fantastisk for mig. Hjemme og med familien - det er godt!

    Den måde du holdt kursus, og den flow-fornemmelse, den kan man selvfølgelig godt få, også når man ikke er erhvervsaktiv. Man kan selvfølgelig holde kurser eller møder, hvis det er det, man vil, men jeg tænker på andre måder, når man er sammen med flere personer - somme tider også bare én, og man husker at være opmærksom på alle signalerne, og har tænkt over hvad man kan sige - så er det også en slags flow-tilstand, hvor man ikke står og beregner hvert enkelt ord, men hvor sproget "flyder" frit - og "interaktionen" mellem mennesker giver mening.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anonym. Der er rigtig mange gavlmalerier og nye dukker op, så jeg skal helt sikkert på gåtur rundt til malerierne til sommer :-)
      Din flowfornemmelse kender jeg også, for mig er det bare ikke det samme som den flowfornemmelse, jeg beskrev. Men det er skønt at der findes forskellige former for flowfornemmelse :-)

      Slet
  9. Hjertelig tillykke med din, for flere dage siden, overståede fødselsdag. Det lyder som en dejlig afslappet dag. Dem ønsker jeg dig flere af i dit travle liv.
    Jeg opfatter flow som en situation, hvor man glemmer tid og sted, fordi man er så optaget at lige præcis den ting, man er i gang med. For mig har det ikke noget at gøre med, hvor lang tid jeg er i gang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, tak, jeg sørger for at lægge disse dage ind i kalenderen :-) I dag bliver det med gåtur sammen med en tidligere kollega.
      Dette med at glemme tid og sted fordi man fordyber sig i noget, er helt klart med i flow. Så det kan jo lade sig gøre, også når man ikke arbejder :-)

      Slet