lørdag, marts 24, 2012

AF BANEN

Nogen gange kan man tro, at man kan gøre tingene dobbelt så hurtigt og så nå det hele alligevel. Nogen gange kan man tage fejl og komme i tidsnød. Sådan skete det for mig fredag. Da jeg drog af sted til min far, var jeg for sent på den, og jeg var vred på mig selv.

Jeg har en bil, der kan køre stærkt og den kan accelerere fra 0 til 160 i løbet af ingen tid, derfor har jeg vænnet mig til at bruge fartpilot hele tiden, for bedst som jeg kører ud ad landevejen og synger i vilden sky, kan det gå op for mig, at jeg ligger noget kun over den tilladte hastighed, og jeg kan ikke mærke det i den bil; jeg føler, jeg snegler mig af sted. Efter de nye tårnhøje bøder er indført, er jeg blevet lovlydig, jeg kører det, jeg må og ikke mere, og jeg kommer jo hurtigt frem alligevel. I går blev fartpiloten sat noget højere på motorvejen, til gengæld overholdt jeg farten(sådan da) på det smukke stykke fra motorvejsafkørslen og til min fars nye hjem. Det stykke vej bringer minder frem hver gang, for noget af vejen var en del af den vandretursrute, jeg som spejder og teenager gik hvert år, når vi tog 200 km mærket. 200 km mærket var delt op på mindre ture, og mindst et par stykker af turene skulle være på 25 km. Så vi havde en 25 km rute, som vi gik i det sene efterår eller det tidlige forår, midtvejs holdt vi pause på cafeteriet på Tjele Gods. I dag er cafeteriet væk, men Tjele Gods ser stadig ud som dengang, og jeg mindes også, da jeg som medlem af spejdertambourkorpset var i middelalderens musikertøj og stod ved døren til godset og slog på tromme til et arrangement.

Jeg nåede både en tur ad mindernes vej og at hente min far i ro og mag, til gengæld for vi forvildet rundt og ledte efter den nye læges adresse trods GPS, men lægen var, som læger nu engang er, forsinket, så vi nåede det.

Og jeg fik hørt ny musik, selv om det er mit eget. Jeg har for vane at høre de samme CDer og endda kun enkelte numre på de CDer, når jeg kører bil. I går huskede jeg at tage min iPod med, og så blev den sat til at blande alt mit musik sammen i én pærevælling, jeg fandt ud af, at jeg havde meget god musik i min samling.

Må din lørdag blive ledsaget af god musik; hvad lytter du til, når du kører bil?

P1010679

På motorcykel skal farten være, så man kan nyde omgivelserne.

16 kommentarer:

  1. Hvis jeg kører bil alene, hører jeg radio, med nyheder og trafik info.. Nu befinder jeg mig jo oftest på en cykel, og der er det P3 og P4 der fylder det ene øre.. Det andet er dedikeret til omgivelserne. :-)
    Hav en dejlig lørdag. Vi håber på at disen bliver brændt af her i skoven, hvis det sker vil vi en tur på golfbanen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, jeg håber solen fandt jer, vi havde strålende solskin :-)

      Slet
  2. Når jeg kører bil - alene - er det radio, der kværner i baggrunden. Hvis Golferen er i bilen, kører han rundt i kanalerne, så til sidst jeg slukker for radioen ;-)

    Men i dag vil P3 og/eller "Dreamboats and Petticoats" køre i baggrunden for det er opgaveskrivningsdag i dag ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. God opgaveskrivning Tove, jeg er imponeret over, at du kan have noget kørende, mens du skriver :-)

      Slet
  3. I vinterhalvåret, når jeg kører alene i bilen, er det oftest P3 der vinder, ellers er det Nova og Radio Sydhavsøerne :-) Er vi to i bilen er der slukket, eller den er så lav, at kun trafikradion bryder igennem. Ellers kan vi ikke tale sammen og det er alligevel kun mig der kan høre noget.
    Resten af året er jeg mest på cykel, og der lytter jeg kun til naturens musik :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pia, og naturens musik er da det skønneste, der findes :-)

      Slet
  4. Hører mest p 4 til og fra arbejde, hvor jeg håber at hører om svigtende signal i lyskryds og køer på vejen( ikke dem som siger muuh).

    Hvis jeg er træt eller i blå humør, skråler jeg med på Mek Pek: der kommer altid en sportsvogn.... eller jeg vil ha bananen.
    Så vender humøret 180°.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ulla, det er skønt med humørmusik, sådan et par stykker har jeg også :-)

      Slet
  5. Dejligt at opdage, at man kan lide sin egen musiksmag :-)
    Jeg lytter mest til P1 - det er min "avis" frem og tilbage. Nogle gange tager jeg en CD med, som jeg lige er i humør til at lytte til. Men oftest er det radioen, der bestemmer både musik og nyheder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, :-) jeg troede P1 var helt væk, måske skal jeg lede efter det og blive lidt intellektuel :-)

      Slet
  6. Jeg er helt klart p3-menneske. Og skulle det svigte, så har jeg lidt af egen musik med på Iphone. Lige nu er det Aura Dione, der kommer først ud af højttaleren. Det er nu ikke altid, jeg kan høre hende, for jeg larmer vidst selv rigtig meget, når jeg er alene i den blå polo.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, det er en kunstner, som jeg ikke kender, og jeg er allergisk overfor P3værter, desværre for jeg kan godt lide meget af musikken :-)

      Slet
  7. Jeg hører helst P1 - også når jeg kører bil. Men efter de har flyttet P1 fra FM-båndet, kan jeg ikke høre det efter kl. 18 - hvilket irriterer mig.
    Når vi kører langt hører vi gerne Simon og Garfunkel eller Poul McCartney - og da børnene var mindre hørte vi Shubidua. Når jeg kører med mellemsønnen, er det ham, der bestemmer - så får jeg udviddet min horisont, og det kan jeg godt li´. På min Ipod har jeg alt muligt:Bach, JethroTull, Taizé, Paul Simon, Known Parole (sønnens)U2....

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg må ha fundet P1, jeg troede det var helt væk :-)
      Dejligt med udvidende musikundervisning :-)

      Slet
  8. BØGER. Bøger. Bøger. Hvis jeg en sjælden gang skulle løbe bogtør i udtide, hedder det P1.
    Du skal bare sige til, hvis du har brug for at bytte bil. Min vil absolut ikke løbe løbsk med dig, så ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg har aldrig prøvet lydbøger, bilder mig ind at jeg ikke kan høre det pga min nedsatte hørelse. Og bilen beholder jeg :-)

      Slet