onsdag, marts 28, 2012

AT TURDE TRO PÅ SIG SELV

Man kan blive lidt lommefilosofisk under morgenens føntørring. Jeg tænker på Ellens indlæg med den lille dansende dreng og vores kommentarer dertil. Jeg tænker på mine egne børn i den alder, og jeg finder lighedspunkter, ikke på dansen, men på den selvfølgelighed som en to-årig kan have, de kan noget og det noget har de ingen hæmninger over at vise. De tror på sig selv. Den dejlige lille dreng har helt klart set de voksne danse, han har de professionelles attituder, f.eks når han stiller sig i position, eller når han står og synger noget hjemmelavet engelsk eller i hoftebevægelserne, han har kopieret og dertil lagt sin egen stil, for når en to-årig danser, er der en vis kluntethed over bevægelserne, men rytme og sans for detaljerne har han.

Og så sker det, at den 4-årig må indse, at det, der slog benene væk under de voksne, da man var to år, absolut ikke giver succes at gentage som 4 eller 6- årig. Det mærkelige er, at jeg ikke kan huske det, men jeg kan mærke det i kroppen, den erkendelse af at det man var god til, pludselig ændrer sig, når man bliver større, der er andre forventninger til ens formåen og præstation. Og til sidst bliver man måske sin egen hårdeste dommer.

I dag skal vi have det sidste brush-up kursus med kollegerne, jeg ved allerede nu, at et af de mål, jeg gerne ville nå, ikke er nået. Jeg har søde kolleger, som nyder at være sammen udenfor afsnittet og som får vendt mange faglige ting, når de får 6 timer faglig snak, men det program, som vi fik sammensat, formåede ikke at løfte de erfarne en tand højere op. Jeg tror på, at de får noget med sig hjem, og så må vi prøve at gå andre veje næste år. Jeg dømmer ikke mig selv så hårdt som for et par år siden, erfaring og viden afhænger af mange ting, så jeg tror på, at kurset har sat sig små spor, som kan vokse sig større.

God dag til dig med plads til nysgerrighed og undren.

10 kommentarer:

  1. At være i sig selv.
    Uden at tænke på, hvad andre synes om én. Fordi tænkningen ikke er udviklet dertil endnu.
    Det er det helt lille barns privilegium.
    Vi kan sikkert øve os i det. Når vi bliver så optaget af noget, at vi er helt væk - i flow.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, tak for dine ord, jeg havde ikke tænkt på det med at det lille barn ikke er optaget af hvad andre synes om det. Flowet er en god følelse at få :-)

      Slet
  2. Jeg håber du får en god dag. Husk at mål netop ikke er noget der skal nåes men være en retningspil for ens arbejde. i dag har arbejdsmarkedet desværre den holdning at må skal nås næsten inden de er sat men så er det ikke mål men statuspunkter i min vernde. Mål er noget overordnet som man stort set aldrig når- så blæs du på at du ikke har nået dem og nyd at det er solskin du har skønne kolleger og lad være at være din egen værste dommer. Det slider dig bare op og det kan jo ikke være sundt. Jeg ønsker dig en rigtig dejlig forårsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karin, for dine ord, jeg fik en dejlig dag og jeg er ikke længere så hård ved mig, og i dag følte jeg, at vi sendte en retning af sted :-)

      Slet
  3. At hvile i sig selv og have troen på, at det man kan er godt og samtidig erkende at det kunne gøres bedre er en stor selv erkendelse. Men ved at vide at noget kan gøres bedre skaber også grobund for andre ting og andre horizonter. Men det kan være svært at hvile i sig selv, fordi man har så mange krav og ønsker til det man laver og til en selv. Man skal bare tro på at det man kan er godt og være positiv ;-) Jeg er selv noget frem til denne erkendelse efter at have hængt i bremsen de sidste 8 uger i mit studie, for jeg kan skisme godt :)

    Hav en forrygende dag i dette dejlige vejr ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tove, jeg havde en rigtig god dag. Erfaring og kompetence bygger jo på det man ved og som man får uddybet eller udbygget, så vi skal tro på os selv og være åben overfor, at vi kan blive endnu klogere :-)

      Slet
  4. Det er godt at lære at stille krav til sig selv, - bare man finder balancen.
    Vi skal huske at lære vores børn at vokse med opgaven.

    Opgaverne står i kø i mit liv lige nu, så der er ikke megen tid til nysgerrighed og undren. Men det er altid dejligt at få sat et par tanker i gang her hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg håber du får tid til små tidslommer med ro til eftertanke :-)

      Slet
  5. Først og fremmest et stort tillykke med den fornemme karakter ... alle de bekymringer du gjorde dig - helt over i 'misforstået emne' - og så ende med et 12-tal. Stærkt gjort og godt gået :-D

    Sikke en masse tanker, en lille toårig kunne vække i dig.
    jeg tænkte meget over forskellen på ligheden: det, den toårige tager kegler på, gør den fire- eller seksårige ikke, når det handler om den samme handling eller de samme ord. Nok en af livets første lidt barske og uforståelige opdagelser for et ellers sundt og trygt barn.
    Det med at foretage sig noget med en bevidst bagtanke om, at andre skal synes om én, synes jeg starter i en tidlig alder. Eller er det ikke derfor, at børn er i stand til at spille på deres charme?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen :-) Jeg har læst at børn helt ned til 6 måneder er bevidste om, hvordan de skal agere, så de får andre til at gøre det de ønsker. Men det er jo ikke det samme som at gøre noget for at få folk til at synes om en eller er det?
      Jeg har tænkt meget over forskellen på 2 og 3 år, fordi mine børn lige nøjagtig var det, hvor sønnen charmede sig gennem med forskellige mimik og ansigtsudtryk, og det virkede jo slet ikke, når datteren prøvede den strategi ;-) Så hun lærte på den hårde måde, at folk så forskelligt på en to-årig og en tre-årig.

      Slet