tirsdag, marts 20, 2012

EN SYGEPLEJERSKE PÅ ARBEJDE

Læse rapport om hvordan aften og nat er gået for mine 5 patienter.

Hælde medicin op.

Snakke med patienterne, uddele håndklæder og tøj, til de, der selv kan klare et bad. Informere om planerne for i dag.

Planlægge dagens gang hos patient, som har brug for hjælp til alt.

Lejre patienten i en god siddestilling i seng, så der ikke opstår synkeproblemer under morgenmaden.

Planlægge dagens undersøgelser i ambulatoriet for afdelingens patienter sammen med sekretæren.

Tværfaglig konference

Formiddagste

Hjælpe patient i brusebad, hjælpe til god siddestilling, så afføringstrang stimuleres.

Hjælpe patient i tøj og herefter lejre patienten i en god hvilestilling.

Gå stuegang

Sørge for at patienter, der skal udskrives, får god information om, hvad de selv kan gøre for at forhindre en ny blodprop: Sørge for at blodtrykket er i normalniveau (140/90), motionere (hjælper på blodtryk, kolesteroltal og overvægt), sørge for den rigtige kost (de 5 F’er), lade være med at ryge, sørge for at være normalvægtig, drik med måde (under sundhedsstyrelsens grænser), få styr på kolesteroltallet.

Hælde medicin op

Hjælpe patient til en god siddestilling

Sørge for at patienterne får hentet middagsmad

Sørge for patienter kommer til undersøgelser

Snakke med patient om videre genoptræning og få en fornemmelse af, om patienten forstår, hvad der er sket.

Lejre patient i god hvilestilling

Dokumentere i sygeplejejournal, hvad der er sket.

Spise frokost

Få de sidste ting på plads

Takke min kollega, som var garant for, at jeg i dag nåede det hele, inden jeg gik hjem kl 14 (mødte 7-16 i går)

Og jeg gik mine 5 km ved aftenstid, der var stadig lyst, herligt!

P1030203

5 kommentarer:

  1. Selv om det kunne lyde rutinepræget, så er og vil det aldrig blive rutinepræget, for der er ikke 2 dage der er ens :)
    Der er så mange aspekter og mange facetter i sygeplejen, som gør det utrolig spændende at være indenfor sundhedssektoren.

    SvarSlet
  2. Tove, der er nemlig aldrig to dage, der er ens :-)

    SvarSlet
  3. Jeg tager i den grad hatten af for dit arbejde - og så er jeg fuld af beundring over, at du stadig får gået din tur, når du kommer hjem. Jeg ved, at jeg burde gøre det samme. Jeg har stillesidende arbejde, og får slet ikke gået en brøkdel af de skridt, som du præsterer på en dag.
    Jeg bliver altid så grebet, når jeg fornemmer din begejstring for faget. Det er en glæde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne, lige for tiden kan jeg mærke, at det er godt givet ud at gå den tur. Så kommer motivationen af sig selv (næsten) :-)

      Slet
  4. Pyha...sikke en dagsorden, men en super ide med den gåtur, så tankerne kan blive klaret ;-) En dejlig aften til dig...knus

    SvarSlet