søndag, marts 11, 2012

ENERGITILSKUD MÅ DER TIL

Uanset hvad kan vi mennesker ikke leve af kærlighed og kildevand.

Aftenvagtmenuen for mig består altid af salat fra salatbutikken overfor sygehuset, det er dejligt nemt, og jeg elsker at blande min egen salat; jeg indrømmer, der er ikke megen variation over den, for jeg går langt uden om de mere fede salatblandinger i butikken. Eftermiddagsteen i går var sikret sit tilbehør, for jeg købte lidt ost til de nybagte boller og overraskede mine kolleger med dette. Med i kurven røg en billig kogebog, og jeg funderede over, hvorfor jeg synes, det er så sjovt at købe kogebøger, når jeg nu ikke gider at lave mad? I går fik jeg dog lavet middagsmad til landmanden og mig, jeg trængte til lidt varm mad før arbejde, så en hurtig suppe med lidt grønt og hvidt satte kulør på middagsbordet.

P1030168

I dag er det blevet til en sildemad og en bananmad til frokost, efter at jeg gik 5 km i skarpt trav. Motion, frisk luft og god mad er min måde at fylde energidepoterne op. I disse tider går jeg langt udenom slik og chokolade, og faktisk er det ikke et savn. Til gengæld fik jeg et chok, da jeg ville tjekke, hvor mange mellemmåltidskalorier, jeg havde spist en dag under opgaveskrivningens kvaler. Jeg havde en lille underkop med en lille håndfuld studentermiks (nødder og rosiner) og nogle tørrede abrikoser skåret i mundrette bidder. Der var flere kalorier i det end i frokostmåltidet! Ikke så sært at de ekstra kilo ikke vil hoppe af mig.

P1030177

Samvær med andre mennesker giver også energi, jeg har besluttet mig for, at der skal findes tid til samvær med andre, vi kommer alt for nemt til at gå i vores egen lille trummerum. Vi har haft nok at se til med flytning af børn og far, men nu skal der fyldes på energikontoen.

Håber du får fyldt energikontoen op i dag, hvordan du nu end gør det.

12 kommentarer:

  1. Jeg har strøget, krattet lidt i et par bede, drukket kaffe og lyttet bog, og om lidt laver jeg suppe og sætter brød i ovnen. Jeg venter lidt familie til aftensmad, - "søndagsmiddag" er et begreb her i familien (det betyder bare, at nogen kan komme og spise her hos mig!) En ret dejlig søndag.

    Og tak for de mange tanker i indlægget nedenunder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Eva, det lyder hyggeligt med søndagsmiddag :-)

      Slet
  2. Man skal virkelig passe på med hvad det er for mellemmåltider man spiser, nødder og tørret frugt har frygtelig mange kalorier, men det smager nu godt og det gør en tomatsuppe også...En god gåtur giver også mig energi, så dem skal jeg også have nogle flere af...;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, som de kloge siger: fordi noget er sundt er dobbelt så meget af noget ikke dobbelt så sundt :-)

      Slet
  3. Uhmmm en lækker suppe du har fået lavet der.. Jeg er holdt op med at købe kogebøger efter iPaden er kommet i hus.. Den bliver flittigt brugt i køkkenet, har hentet nogle gode og gratis opskrift apps, og så er der jo altid det store forkromede internet at søge på.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jeg bruger også meget internettet, og jeg skal vist ha et kursus i apps til iPad :-)

      Slet
  4. Jeg undrer mig også over, at jeg stadig falder for at købe kogebøger. Jeg gider da godt lave mad, men William er mest interesseret i nogle gode supper nuomdage, men sådan har det ikke altid været, før i tiden var han "min bedste gæst".
    Tak for dine gode og kloge indslag her på bloggen.
    Kærlige knus
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Marianne. Så må du købe gode kogebøger med nærende supper til William :-)

      Slet
  5. Jeg eeeelsker kogebøger, men laver sjældent mad hvor jeg følger en opskrift.
    Jeg bliver gevaldig inspireret af mine mange hyldemeter kogebøger.
    Kan nyde en kogebog lige så meget som en roman.
    Intensivering af socialt samvær står også øverst på todo-listen her.
    Mine gryder og mit bord skal deles med andre:)
    God arbejdsaften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, socialt samvær er et skønt punkt på to-do-listen :-)

      Slet
  6. Ja, de der mellemmåltider snyder:-)
    Det lyder som en god beslutning at ville se nogen mennesker. Det er rigtigt, at dagene nogen gange bare går, hvis ikke man træffer en aktiv beslutning om, at noget skal ske1 Alt godt med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, kalenderen skal frem, så vi kan planlægge, det er landmanden ikke ret god til, for han vil hellere være spontan, det er vi så bare sjældent :-)

      Slet