mandag, oktober 08, 2012

KARTOFFELFERIE

I gamle dage, da vores børn var små, blev vi først færdige med kartoffeloptagningen i efterårsferien, så børnene var enten med ude og hjælpe til eller sørgede selv for at lege, mens vi tog op. Ofte kom de også på ferie nogle dage hos mine forældre, som jo var lærere, og som boede 100 km fra os, så i hverdagen kunne morforældre og børnebørn ikke ses. Til gengæld nød begge parter feriemulighederne både sommer og efterår. Tiden gik og vi fik bedre optagningsmaskiner, som gjorde det hurtigere og nemmere, og dermed blev vi ofte færdige i ugerne op til efterårsferien. Det havde jeg selvfølgelig håbet på, da jeg planlagde denne ferie. Jeg skulle holde en uges ferie før diplomstart, og jeg kunne ikke holde i uge 42, som er forbeholdt børnefamilierne.

to elefanter kom marcherende

Hvis vejret holder tørt, og hvis det ikke er alt for blødt på de sidste marker, kommer alle kartoflerne forhåbentlig i hus i denne uge. Jeg håber stadig på, at jeg kan nå en lille københavnerferie, men vi får se. Jeg håber også på en lille motorcykeltur, for det er meget lidt, vi har fået kørt i år. I går over morgenmaden fik vi tid til lidt snak, og her sukkede jeg lidt over, at sommerferien, som var planlagt til sommerhushygge med tid til små motorcykelture og samvær med hinanden, blev til: landmand og Istvan træner, mens Lene hygger sig alene i sommerhuset. Hvortil landmanden svarede; til gengæld har du fået en meget dygtig hund ;-)

lille og stor

Jeg vil nyde mit strikkehjørne, hvor jeg kan strikke, drikke te og holde øje med, når traktorerne kører ind foran kartoffelhuset. Jeg er træt i hele kroppen efter en god, men travl weekend, men jeg glæder mig faktisk også til måske at skulle være en del af optagningsholdet herhjemme.

en træt blomst

Har du ferie eller fri i næste weekend, er her et tilbud for børn og voksne med hang til udendørsaktiviteter og lyst til viden om kartoffelgårdene i Vildmosen. Jeg har faktisk aldrig selv været der, sådan er det ofte, når man selv lever i den del af Danmarkshistorien.

God efterårsmandag til dig. Har du mon planer for efterårsferien?

18 kommentarer:

  1. Hej Lene - når jeg putter vildmose kartofler i indkøbsvognen tænker jeg nogle gange - gad vide om de har vokset på Lenes marker - sjovt hvilke tanker der kan komme ud af bloglæsning ;-)

    Ha' en god ferieuge :-)
    kh Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette, ja vi kommer vidt omkring når vi læser blogge :-)

      Slet
  2. Min plan for efterårsferien er at slappe af, se venner, hygge, bage, lave god simremad og nyde efterårsvejret. Rejseplanerne er droppet. Vi vil gerne være hjemme og bare nyde det, så sådan ender det vist her :-)

    PS - det ER jo en meget dygtig hund, I har ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Liselotte, det lyder som herlige planer, og du skal jo også pleje dig selv, og jeg har jo en dygtig hund, det ved jeg :-)

      Slet
  3. Hahahaaaa skønt "ikke svar" din landmand havde til dig..

    Efterårsferie... hvad er det..??? ;-) Lige nu aner jeg ikke hvad det er, men spørg mig igen i starten af november, så vil jeg sende dig svaret fra Spanien. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, sådanne svar er han ekspert i :-) november er da også efterår, så en golfferie (?) lyder da lækkert i den mørke tid :-)

      Slet
  4. Jeg har holdt min efterårsferie, men indrømmet jeg kunne godt bruge lidt mere ferie, hvor jeg bare kunne hygge mig....;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, sådan en arbejdsferie som din kræver en uges ferie bagefter :-)

      Slet
  5. Jeg ser frem til en uge 42, hvor jeg INGENTING skal lave (altså bortset fra....... alt det, som jeg nok alligevel finder på).

    Og det er en meget klog mand, du har:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha Eva, jeg er glad for den dygtige hund, men jeg ville da gerne have haft lidt ferie sammen med gemalen ;-)
      Og sørg nu for at holde fri! Du skal jo ny energi påfyldt :-)

      Slet
  6. Forstår godt du har lyst til å ha litt FERIE sammen med mannen din. Håper dere får til begge deler, både potetene i hus og motorsykkeltur. God ferie!

    Nettopp det gleder jeg meg til i uke 42. Har lagt planer. Følg med i bloggen.

    SvarSlet
    Svar
    1. tak Elisabeth, jeg vil følge dig :-)

      Slet
  7. Min far er fra Lolland. Dernede hed det ikke kartoffelferie... Men roeferie. Min farfar var gartner, og havde ud over store landstykker med blomster og andre planter, også en hel del roer. Min far og hans søskende har mere end et efterår hjulpet med høsten :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, selvfølgelig måtte det hedde roeferie på Lolland :-) Her ser man nærmest ikke roer mere, majsen har vist fået overtaget hvad angår foder til kreaturerne.

      Slet
  8. Gode billeder af en efterårsorkide.
    Jeg er også helt sikker på, I har en meget dygtig hund :-)
    Efterårsferie har vi aldrig rigtig været vant til at holde, så heller ikke denne gang. Jeg var dog på den toårlige sommerhusweekend med gamle kolleger - det var meget efterårsagtigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det lyder som en god tradition. Mon ikke du holder ferie inden jul. På mit arbejde skal vi i hvert fald have afviklet mindst en uge i efterårsperioden :-)

      Slet
    2. Det er da en meget god regel at have - vi følger blot funktionærloven.
      Vi har da lige sneget en weekendtur til min mor ind inden jul, men ingen egentlig ferie.

      Slet
    3. Vi må så ikke holde ferie fra uge 50 til 52 og vi må kun holde 3 uger om sommeren. Afdelingen kan ikke klare hvis alle vil holde meget ferie i foråret :-)

      Slet