onsdag, juni 04, 2014

BARE FORDI

Har jeg glemt kameraet, bruger jeg mobiltelefonen, men hvad er det ved, når jeg glemmer, at jeg har taget dem? Solen er allerede i gang med dagens arbejde, når jeg kører på arbejde, men midt i maj bød morgenen sig til på denne måde.

morgenstund maj

Gamle citronsure koner er trælse at høre på, men er der noget, der kan få min mund til at rimpe sig citronsurt sammen, så er det, når folk bare smider affald på jorden. Og det er altså ikke bare de unge mennesker, se bare her til kvindeløbet. Der stod store containere rundt på pladsen, men de kunne ikke bruges. Trist og beskæmmende. (og der lå meget mere, men jeg kunne ikke komme til at fotografere det for folk)

20140521-2

Og så får du lige et billede taget med mit kamera til vores familiekomsammen. I dag er der el indlagt, men da jeg var barn, var det petroleumslamper. Det kunne man ikke læse ved, så der er blevet spillet mange spil ved det bord om aftenen. Vi snakkede om, hvad vi egentlig lavede ud over spil om aftenen og blev enige om, at vi måtte være gået tidligt i seng, så vi kunne op og i vandet fra morgenstunden af. Jeg har vist før fortalt om, hvor meget det at bade betød for os. Dengang måtte man ikke bade efter spisning, så man skulle vente en time. Det har min søster malende dokumenteret i sin dagbog som ni-årig: “Vi stod op, spiste morgenmad og ventede en time, så var vi i vandet. Vi spiste frokost, så ventede vi en time og gik i vandet. Vi spiste eftermiddagsmad og ventede en time og så badede vi. Vi spiste aftensmad og så ventede vi en time og så gik vi i vandet” (skrevet efter hukommelsen). Noget af det, jeg husker bedst, er netop samværet ved spisebordet eller bordet ude på terrassen. Her dukkede om morgenen det ene søvnige barn op efter det andet, vi fik blødkogt æg, ristet brød og mens vi hørte sommerradio, drak jeg kærnemælk med sukker eller mælk med nesquick (jeg har aldrig kunnet lide mælk, så min mor prøvede forskelligt for at få mig til at drikke mælk). Den ene dag efter den anden gik på helt samme vis, vi legede, vi svømmede, vi spiste, vi legede, vi … Sommerhuset var superegnet til at spille Antonius hen over, lige som min mors gamle stylter blev brugt flittigt.

P1090179

Der er mange dejlige minder knyttet til det sommerhus, og mine børn har det ligesådan. De har, fra de var 3 og 4 år, hvert år holdt sommerferie hos mormor og morfar, indtil mormor blev syg. Jeg glæder mig til sommerdage i vores eget sommerhus, som i følge sønnen ikke er et rigtigt sommerhus som det gamle mindeværdige sommerhus, men et feriehus. Skidt pyt, vi hygger os alligevel. Håber du hygger dig og nyder sommerdagene lige nu.

12 kommentarer:

  1. Pyt, Lene - jeg synes at Grumpy Old Ladies er særdeles underholdende - man skal bare være grumpy på den sjove måde. Så du ikke udsendelserne i tv for år tilbage med the grumpy old men and women? De var da skønne :-D
    Men jeg synes ikke, affald alle mulige steder uden for affaldsspande er et smukt syn!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, vi kunne da lave en dansk pendant til den udsendelse (har aldrig set den, så måske var den dansk). så kunne vi melde os som deltagere ;-)

      Slet
  2. Vi er vist en del der bliver til grumpy old ladies, når der bliver svinet i naturen, det bryder jeg mig absolut heller ikke om.

    Sådan en lampe har vi også hængende over spisebordet i Sverige, også med el i nu, men hvis strømmen går deroppe, har vi alt det gamle tilbehør som gør at den hurtigt kan ændres tilbage til at brænde med olie.

    God sommeraften til dig. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, hvor er det smart at I kan lave lampen om til petroleum. Det tror jeg ikke lampen her kan mere.

      Slet
  3. Vi arbejder ihærdigt med at lære de unge mennesker ikke at smide affald i naturen. I sidste uge lavede mine 6-8 årige film om affalds henfaldstid, - vidste du, at glas kan ligge 1 million år i naturen, før det går til? Vi har også samlet batterier ind i indskolingen. Du drømmer ikke om, hvor mange vi har samlet på en måned. og de ender jo ikke i naturen denne gang. Jeg håber, det får en effekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg håber at I lykkes med det. Jeg er klar over at I kan samle meget. Her hos os havde vi en naturskole tidligere. Her brugte vejlederen at lade børnene samle dåser og flasker på en rute bl.a hen forbi os. Det var vildt mange de samlede sammen.

      Slet
  4. Det der time regime husker jeg altså osse fra min barndom - det var aldeles irriterende og det endte ofte med at vi lige legede så godt med ungerne i de andre huse så vi "glemte" alt om frokosten... mit barndoms sommerhus havde faktisk ikke engang strøm.. der stod en nødgenerator der lige akkurat kunne drive et lille køleskab.. men ellers var det gas og petroleum der styrede ferien.. og bunker af batterier til den lille radio... ak ja.. der er sket noget siden.

    Har lige fået en mail fra vores morbror der lægger sommerhus til i denne ferie.. at vi gerne må sætte en 3/4G router op og at han gerne vil købe den af os når vi tager hjem :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, vi havde heller ikke strøm og derfor ikke køleskab, men min far havde gravet et lille hul ud, som fik støbte vægge og en lem på, det holdt drikkevarer kolde :-)

      Slet
  5. Så levende som du beskriver det, altså barndommens ophold i morfar og mormors sommerhus i Tranum, jeg husker det som var det i går. Hvorfor var det nu, at vi ikke måtte gå i vandet 1 time efter vi havde spist? Jeg kan ikke huske hvorfor, bare at vi skulle vente. Vi havde heller ikke elektricitet indlagt, det kom først senere. Men hyggeligt var det med petroleumslamperne og den lille bitte kælder, der fungerede som køleskab ☺.
    Helt enig, jeg er også en sur gammel kone, når jeg ser hvad der bliver smidt overalt og tro mig, med knap 17 mill. mennesker, så bliver der smidt meget hernede.
    En fortsat god dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, vi havde ikke en kælder, men et kølerum som beskrevet ovenfor i kommentarren til Overleveren. Derudover havde vi en køleboks med køleelementer. De blev skiftet hver dag inde i Rødding ved Brugsen. Jeg husker deres fryser med madvarer, her var der et hjørne til alle sommerhusejernes køleelementer. Det var ikke gået i nutidens butikker med strikse hygiejneregler :-)

      Slet
  6. Hvor er det rart med gode minder...sjovt nok så havde vores forældre osse sommerhus (blev desværre solgt da min far døde i 79) men minderne ...dem har vi. Kan bla huske at vores far havde fået to gamle telefoner med håndsving og et kæmpe batteri. Den ene tlf stod i sommerhuset og den anden ved stranden ca 100 meter væk....en lang ledning blev sat på batteriet, det var altid min mellemste søster der stod for det tekniske. Kunne vi andre så se at nu havde hun fingrene på ledning/batteri...så blev der drejet kraftig på håndsvinget i den anden ende...og hun fik et rap over nallerne...ondt-ondt-ondt. Men hvor har vi tit grinet af det.. Åh ja....og det første køleskab der var, det var en nedgravet mælke junge.....og lige da huset var købt og den første tis trængende fandt ud at at der ikke var toilet....men en spand i brænde skuret...åh ja , jeg kan blive ved. Det er osse rigtigt som du skriver med den evige times ventetid inden vi måtte bade.... Tak for dit indlæg...skal besøge min søster søndag i hendes sommerhus....der er både vand, varme og hjerterum. Og vi har alle en mobil telefon monteret et eller andet sted.

    Go´ pinse herfra: Joan M.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Joan, og tak for herlig beretning om den gang for længe siden, hvor vi var uden strøm og telefoner og ventede konstant på at måtte bade :-)

      Slet