fredag, juni 13, 2014

KONTINUITET og noget om min arbejdsdag

Meget kan man sige om at gå hjem klokken 23.15 og møde igen næste dag klokken 7.00, men det giver en god kontinuitet i forhold til patienterne. Jeg har foreslået min chef (med blink i øjet og latter i stemmen) at det skal hun bare indføre, for så er det lige før, at samme sygeplejerske kan modtage og udskrive patienterne. I dag var jeg også trombolysesygeplejerske, hvilket jo betød, at jeg kunne være en ustabil samarbejdspartner, da jeg ville stikke af til røntgen, hvis der blev kaldt trombolyse. Jeg var sammen med to sygeplejersker, den ene mødte først klokken otte. Vi havde fire patienter, hvoraf de tre var dem, jeg modtog i går aftes. Mens min kollega, som var den, der skulle gå stuegang, hældte medicin op, så gik jeg ud og så til vores patienter. De tre sov, men min tyske turist var vågen og ville gerne i bad før morgenmaden. Det gav mig mulighed for at observere, hvordan dette gik. Så mens turisten tog bad, gik jeg til og fra badeværelset og observerede. Samtidig nærmede klokken sig morgenmadstid, så jeg måtte have de to øvrige patienter, som kunne spise, vækket og sat op i sengen, så de sad i en god spisestilling. Jeg nåede det hele, så alle tre fik morgenmad serveret. Alle tre var nye, så de skulle vurderes af terapeuterne, inden teamkonferencen klokken halv ti. Det betød, at jeg skulle være færdig med det, jeg havde planlagt, halv ni. Det nåede jeg lige, men jeg fik en god snak med terapeuterne til alle tre patienter, så de vidste, hvad jeg havde nået, og hvad jeg havde observeret. I mellemtiden var kollegaen mødt, og hun tog sig af den sidste patient. Vi nåede alle tre at være med til teamkonferencen. Jeg fremlagde sygehistorien for de tre, fordi jeg kendte dem jo både fra i går aftes og fra morgenstunden.

Herefter blev jeg kaldt til trombolyse, jeg nåede dog heldigvis at få te og et stykke rugbrød. Og heldigvis havde jeg også fået dokumenteret alle mine observationer og målinger af værdier samt neurologisk vurdering, så jeg kunne hurtigt fortælle mine to kolleger, hvad der manglede. Resten af formiddagen blev brugt i røntgen, for patienten kunne desværre ikke få trombolyse, men i visse tilfælde er det muligt at tilbyde en behandling, hvor man fjerner blodproppen kirurgisk, og det skulle vurderes af eksperterne i Aarhus, før vi kunne sende patienten af sted. Tilbage på afdelingen var det nu tid til, at to af mine patienter skulle overflyttes til genoptræning på stamsygehuset/udskrives med en genoptræningsplan. Jeg tog mig af bestilling af transporter, tog telefonsamtaler og derudover forsøgte jeg at være backup for mine nye kolleger. Flere af dem valgte ikke at få mad, for de ville hellere være færdige med dokumentation, så de kunne gå hjem til tiden. Jeg hentede vand/saft til dem, for lige netop dokumentationen kan man ikke sætte andre til. Så blev der meldt flere nye patienter, samtidig med at vi havde problemer med at få patienter overflyttet. Ikke fordi sygehusene ikke kunne tage dem, men fordi der var akut mangel på sygebiler til at transportere patienterne. Der var åbenbart rigtig mange, der havde brug for transport i dag.

Da klokken var lidt i tre, var vores dyrebare sedler med oplysninger om patienterne (stue, diagnose, plan, plejebehov, observationshyppighed) skrevet ud, så aftenvagterne kunne sætte sig på kontoret og starte rapport til tiden. Vi andre trak os væk fra kontoret, de fleste gik hjem, de to senvagter passede stuerne samt gik stuegang, den var nemlig slet ikke færdig endnu på trods af ihærdig indsats fra lægerne og sygeplejerskerne. Jeg sørgede for, at vores turist blev neurologisk vurderet og blev informeret om planen for aftenen, og at alt var dokumenteret. En anden kollega manglede lige at få noget dokumenteret færdig, og så ønskede vi hinanden god weekend. Det blev en travl dag, men også en god dag.

Nu har jeg nydt te og spist masser af mandler, abrikoser, dadler og chokolade til min te, mens jeg har skrevet dette. Nu er jeg klar til weekendfri. Håber du også er det. God fredag aften.

P1090237

14 kommentarer:

  1. Pyhhh. Jeg ved godt, at du elsker dit arbejde, og gudskelov for det, med den travlhed.
    Jeg ville være død :-) - men du er god til at beskrive din dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, jeg er træt, men det føltes godt at få afrundet alt det, jeg ikke fik nået i går. Og jeg er sikker på at dine arbejdsdage kunne nedlægge mig ;-)

      Slet
  2. Lene - håber du kan nyde weekenden og puste lidt ud. Jeg har også haft en dag med en del fart og feltet. Jeg blev færdig med det jeg skulle til kl 16 så var der nogle som lige skulle reviewe noget inden det kunne sendes videre -.så det har jeg lige fået gjort og "pausen" i mellem er så blevet brugt til gave køb mm og nu skal jeg være klar til weekend med et program fyldt med aktiviteter - God Weekend KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette og god weekend til dig. Det lyder også til at du kan trænge til weekend, her er der blevet slappet af, for jeg har mange gode ting, jeg gerne vil have nået i weekenden :-)

      Slet
  3. Pyha - din dag lyder som jeg kunne forestille mig, når afdelingen er første led. Bare det var muligt at dokumentere på en mere smidig måde, det skal jo ske, det er grundlaget for videre behandling, Den der skal indreportere er selvfølgelig den der har kontakten til patienten. Og selvfølgelig har i tænkt det samme, og gør det selvfølgelig på bedste måde.
    God weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, tak. Ja hvis du har et godt råd til at få den dokumentation gjort bedre, så kom bare med det :-)

      Slet
  4. Som sædvanlig får man indtryk af, at arbejdskraften i det offentlige bruges til det yderste. Der bliver ikke hvilet på laurbærrene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, hverken din eller min branche kommer sovende til vores løn :-)

      Slet
  5. Åh, jeg kender godt det, når der er knald på - når man arbejder med mennesker, flyver tiden tit! Med raketfart. Og opgaverne er mange.
    God weekend - jeg har også en fri-en af slagsen selv ;-)

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne og i lige måde. Det er dejligt med en friweekend til at lade op til de travle arbejdsdage :-)

      Slet
  6. Hvor er du god til at beskrive din dag, man får virkelig et hæsblæsende indtryk, hvor alt bare skal klappe. Den stress kunne jeg aldrig klare. God weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Hanne og tak, jeg holder af mit arbejde, men jeg er glad for at jeg arbejder 30 timer/uge, det giver chancer for lige at få ladet op igen :-)

      Slet
  7. Det lyder som det helt rette tidspunkt at ha' to så tætte arbejdsdage på hinanden :) Jeg kan godt genkende udmattelsen, men også fornemmelsen af at være tilfreds med indsatsen.
    Go' friweekend, jeg er sikker på, du bruger til fulde allerede.
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Mette, når udmattelse går hånd i hånd med en god fornemmelse, så går det. Det er straks værre, når man føler man ikke får gjort tingene godt nok.

      Slet