tirsdag, juni 17, 2014

SOLSTRÅLER

December, januar, februar og marts måned bød på 10 nye kolleger, som skulle introduceres. I samme periode skulle vi starte vores nye forløb med hurtig – hurtig trombolysebehandling, og afsnittet gik fra at være en af flere akutte apopleksiafsnit til at være det eneste i Region Nord. Vi var mange af de erfarne, der var bekymrede. Kunne vi formå at bevare vores gode arbejdsplads med et godt arbejdsmiljø og godt kollegialt sammenhold med masser af humor, latter og hjælpsomhed? En af de ti fandt hurtigt ud af, at hun var havnet på den forkerte hylde og fik heldigvis et job på det afsnit, hun rigtig gerne ville. Vi er kede af, at hun rejser, men er samtidig glad på hendes vegne, hun er en meget dygtig sygeplejerske. De andre ni har jeg sammen med min souschef haft tre måneders samtale med, lidt forsinket, og derfor blev den sidste afholdt i dag. HVER eneste roser os for vores måde at være på. HVER eneste fortæller, at de føler sig tryg ved at sige, hvis der er noget, de ikke ved eller ikke forstår, fordi de VED, at vi altid er klar til at hjælpe dem, enten praktisk eller med gode råd/vejledning. Jeg er så PAVESTOLT af mine kolleger, jeg sad med et kæmpestort smil til formiddagsteen, og i morgen får alle en mail om det her, de fortjener alle ros for den indsats, de har leveret. Vi  har fået nye kolleger, som er fagligt dygtige, men også med det samme har taget aktiv del i det sociale liv, der er på og uden for afdelingen. De er en gave til os, men de har også fået en gave i form af en afdeling, der bød dem ordentlig velkommen og ikke blot lod det være ved ordene.

Herhjemme skinner solen også rigeligt, jeg sveder med anstand, mine hedeture er kommet tilbage i tifold mål, og jeg som troede, at jeg for længst var over det pjat. Nu vil jeg tage op og træne, så er der da en årsag til, at jeg sveder. Det er lige før jeg glæder mig til vejrskiftet på fredag, for søvn og energi er ved at være påvirket af varmen.

P1090249

16 kommentarer:

  1. Hedeture kommer og går i perioder. Desværre.
    Dejligt at læse, at I er gode til at tage imod nye kolleger på trods af travlhed - men det kommer jo heldigvis tifold igen (på den bedre måde end hedeturene ...), når man giver sig tid til det og tid til at være mennesker ved siden af det rent faglige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, gad vide hvor længe man skal regne med at blive begavet med de hedeture? Nu har jeg ellers haft pause fra det i flere år :-)
      Ja, det der er givet godt ud, kommer også godt tilbage.

      Slet
  2. åhhh nej ikke noget med vejrskift på fredag, for da skal Jeppe deltage i et eller andet rostævne på Limfjorden...lad det være dårligt vejr på en anden dag ;)
    Hedeture det er noget en hvis herre har skabt !
    og at modtage nye kollegaer det er noget alle må bakke op om og være imødekommende...ti er mange at skulle tage imod...på "mit" biblo har vi lige taget imod to super gode nye kollegaer, som vi hos os må huske at rose :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, vejrskiftet betyder bare lavere temperaturer og lidt regn, så jeg krydser fingre for et godt stævne for Jeppe :-)
      Ti er rigtig mange at tage mod, men to kan også være mange, hvis man kun er få i forvejen, pøj pøj med jeres nye kolleger.

      Slet
  3. I har en rigtig god afdeling, hvor I alle yder og nyder og gør jeres bedste for at få det hele til at gå op i en højere enhed.. Det er så fedt når det lykkes. :-)
    Uf hedeture tror jeg ski aldrig vi helt slipper af med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jeg var helt høj i går :-)
      Inge, jeg troede naivt at hedeture kun var en overgang ;-)

      Slet
  4. Godt å kjenne på at man har gode mennekser rundt seg på jobben.
    Søt dørstopper forrsten.
    Håper du har gode sommerdager, til tross for hetetokter, Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Elisabeth, tak jeg nyder dagene på trods af piblende perler i ansigtet ;-) Og jeg er heldig med mine kolleger, de er en inspiration og støtte.

      Slet
  5. Hvor er det bare dejligt, at I formår at indsluse så mange nye og - på trods af travlhed - blive ved med at gøre det så godt for både patienter og jer selv. Lige nu sidder jeg og småknurrer af ærgelse over, at det ikke var jer, min far havnede hos efter et krampeanfald for to uger siden (men det skriver jeg lige om 'bag om bloggen', og så håber jeg, at du har tid til at svare). Skal spørge fra Donnaen, hvor du har den søde dørstopper fra :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, vi er også rigtig glade for at det lykkedes. Og jeg har skrevet en mail til dig :-)
      Jeg kan simpelthen ikke huske om det var Netto, Fakta eller Rema, at jeg fandt elefanten i tilbudskurvene. Jeg ærgrer mig over at jeg ikke købte to.

      Slet
  6. Ti nye kolleger er sørme mange og så næsten på en gang. Det er flot klaret af jer "gamle" at I har fået dem inkluderet så hurtigt. Din afdeling lyder rigtig god. Skulle der ske mig noget, vil jeg gerne indlægges hos dig :-)

    Jeg er lige begyndt at have hedeture og jeg må sige, at jeg synes, det er træls. Som du troede jeg også at det var en overgang og så slut med det, men det kan jeg forstå på kommentarerne ikke er rigtigt - pokkers også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, tak, men jeg vil helst ikke have besøg af dig ;-) Jeg har ikke døjet så meget med hedeturene i første omgang, men nu skal jeg da love for at de gør opmærksom på sig, hvis jeg sidder i tætte lokaler eller på læderstole :-)

      Slet
  7. Vidunderlig beretning fra arbejdslivet. Det er en stor opgave med så mange ændringer. Og det så er hver og en, der uddelte roser og det var dem uden torne.
    Allerede her i nat mærkede jeg ændringen i vejret. og kan tydeligt mærke det er noget helt andet end i går.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, det er en stor opgave men det er også en stor gave at få :-) Jeg kan også mærke ændringen i vejret, jeg har det bedst med grader omkring 20 .

      Slet
  8. Det er skønt, når man kan leve op til ens egne forventninger! I knokler også for det, og så er det jo herligt, at de nye kolleger kvitterer med ros - og lyst til at gå ind i arbejdet med samme forventninger.
    Jeg kan også være med til at punktere myten om, at hedeture går over. Det kan godt være de går over, men de har det med at komme igen. For mit vedkommende er det især, lige når jeg vågner, og når jeg spist, har jeg lagt mærke til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg nyder mine kollegers smil og helt tydelige kropssprog om at de nyder at være hos os :-) Åh ja de hedeture bliver åbenbart ved. Hos mig udløses de af træthed og når det bliver varmt.

      Slet