tirsdag, juni 03, 2014

TO MÆND

Året 1982, sommer og stor arbejdsløshed blandt tømrere i Danmark. Tømreren alias Landmanden meldte sig til to landbrugsskoleophold, som skulle udmunde i en landmandsuddannelse et år efter. Året 1982, jeg arbejder på børneafdelingen. Denne sommer anede jeg ikke, at inden året er omme, har landmanden købt gård. Det, der oprindelig startede som et middel til at kunne starte som fritidslandmand, endte med at blive basen for at kunne være fuldtidslandmand.

I dag har vi været til det årlige møde om regnskabet. Jeg har vist været med de fleste år, for jeg vil gerne kunne følge med i gårdens drift og resultater. Mens vi sidder der, kigger jeg på min landmand og er så stolt af ham. Fra en gård, som bar præg af den tidligere landmands manglende overskud til at passe gården de seneste år og til den gård, der står smuk og velholdt i dag, er der gået mange år, men også megen arbejde og slid. Ferie har været begrænset til 7-10 dage om sommeren. Arbejdsugen har typisk været på over 60 timer og i sæsonen også over 80 timer. Nu høster vi af den indsats, landmanden har leveret gennem mange år. Inden du nu begynder med et; du har da også været en del af det, så ja, men det er ikke mig, der har haft den faglige indsigt og viden til at levere kvalitetskartofler år efter år, det er heller ikke mig, der har haft evnen til at handle, så kvalitetsprodukter er købt og solgt til god pris. Jeg har været med i de økonomiske overvejelser, men når der skulle tages beslutninger om de store investeringer, så har det været landmanden, der bedst har kunnet overskue og vurdere, om det var rette tid for at handle. Jeg er stolt af ham, både som landmand og som menneske.

I dag blev denne mands søn færdig som lærer. Det sidste linjefag, som var religion, blev klaret i samme stil som bacheloreksamenen. Ham er jeg også stolt af, for han rykker sig hele tiden, han vokser med opgaven, og jeg er slet ikke i tvivl om, at den skole, der ansætter ham, får en god og engageret medarbejder. Her i huset er det mennesket, man er, man bedømmes på. Det er da fedt at få gode karakterer, men hvis ikke man kan være medmenneskelig og menneskelig, så bliver livet svært (også for ens omgivelser). Jeg elsker mænd med humor, charme og med evner som handyman. Jeg er heldig, jeg er barn af en, hustru til en og mor til en. Så faktisk er det tre mænd, jeg er stolt af at have som min familie.

Far synger juni 87012

22 kommentarer:

  1. Kære Lene, I er vist bare umanerlig heldige med hinanden alle sammen, tænker jeg :-)

    Tillykke med sønnike. Jeg er sikker på, at han bliver en stor gevinst, hvor han lander :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Liselotte, det er jo dejligt, hvis alle kan føle sig heldige med hinanden :-)

      Slet
  2. Rørende læsning fra en kvinde der lyser af glæde og beundring for mændene i hendes liv !
    knus Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, en gang imellem må man godt være stolt og give udtryk for det, også i jantelovens Danmark :-)

      Slet
  3. Jeg ville være stolt af at have en kone og en mor, der er så åbenlyst stolt og glad over sin mand og sin søn :-)
    Sjovt billede. Hvem efterligner hvis ansigtsudtryk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det må vi så håbe, de er :-) Og du har ret, vi voksne tror det er barnet, men måske er det en gensidig kommunikation.

      Slet
  4. Dejligt billede, hvor den gode kontakt lyser ud. ;-)
    Det er også dejligt at læse den kærlighedserklæring, du giver de 3 mænd. Jeg er sikker på, at du har været både betydningsfuld og uundværlig i deres liv, og at I sammen har skabt noget godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, tak, ja de er opslugt af hinanden :-)

      Slet
  5. Hvor er det et dejligt indlæg (og billede) og en stor kærlighedserklæring til de 3 nærmeste mænd i dit liv. Jeg er helt sikker på, at de også er stolte af dig.
    Det må have været en stor omvæltning for din mand tilbage i 1982 og hvor er det dejligt at læse, at fagskiftet er gået så godt.

    SvarSlet
  6. Åh - til lykke med sønnen! Og med begge mændene i dit liv - de er da dejlige! Men de er jo også heldige at være dine!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte, håber at det også går godt for din søn, er han ikke også færdig i år?

      Slet
  7. Tillykke. Jeg håber, han bliver glad for sin nye profession. Det er ikke det nemmeste tidspunkt at komme ud som lærer på, - men på den anden side, så har man jo ikke kendt til andet......

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eva, og det sidste tror jeg har stor betydning for de nyuddannede. Det kan jeg se med vores afdeling, vi, der har prøvet andet, kigger jo på alt i forhold til det. Det gør vores nyansatte ikke :-)

      Slet
  8. Tillykke med eksamen til din yngste handyman :) Du har selvfølgelig ret i dine overvejelser.

    SvarSlet
  9. Tillykke til sønnen :)

    SvarSlet
  10. Tillykke med dine mænd i dit liv. De har nu også været heldige med dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, mellem os to så synes jeg også, at de har været heldige ;-)

      Slet
  11. Du godeste, hvor kan jeg genkende situationen.
    Vi købte også i 1982 efter at have været forpagtere i to sæsoner. Gammelt bras dengang, for lidt jord.
    Vi har så vore børn lidt mere aldersmæssigt spredt (27, 23 og 18år); men de samme følelser.
    De to ældste godt i vej som hhv. speditør og murer. Yngste skal ud i 2. praktikperiode i landbrugsuddannelsen.
    De seneste år en række regnskaber, vi ikke dengang havde turde drømme om.

    Vi sidder undertiden og bliver helt nervøse for, hvad skæbnen mon har i vente til os, siden vi skal have så megen lykke.
    Er vi gode nok til at påskønne det?
    Er vi ydmyge nok i bevistheden om, hvor hurtigt det kan vende og hvor let det hele kunne være gået helt anderledes?

    Men frem for alt skal vi huske at nyde de lykkelige tider, der er blevet os til del.

    SvarSlet
    Svar
    1. Farmer, jeg blev altså glad af at læse din kommentar, og din sidste sætning siger alt :-)

      Slet