fredag, august 22, 2014

GENBRUG

Mens jeg gør mig klar til aftenvagten, rister jeg brød og nyder det med ost på. Brødristeren har jeg ikke altid haft, og egentlig stod  den hos mig og ventede sammen med det andet elektronisk udstyr, som skulle på genbrugspladsen. En dag havde jeg lyst til ristet rugbrød, jeg havde ikke fået købt en ny brødrister, siden den sidste gik i stykker, og så kom jeg til at se på samlingen af smid-ud udstyr. Brødristeren har været mine forældres, og i forbindelse med at min far flyttede på plejehjem, og at barndomshuset blev solgt, røg den med herop, for at jeg kunne få den smidt ud.

Måske virker den, tænkte jeg, og så gik jeg i gang med den helt store rengøring, det skulle i hvert fald ikke være gamle brødrester, der var årsag, til at skidtet gik op i flammer, når jeg tændte den. Den virkede! Og hver gang jeg tager den frem, får mine forældre en kærlig tanke. I dag kom nogle af resterne af brødet til forretten i går i risteren, jeg nyder hver gang, jeg får brugt al mad. Ved siden af risteren kan du måske se nogle servietter. Jeg har nemlig taget min mors ide til mig, servietter, der ikke er blevet brugt ved gæstebordet, får lov til den næste dag at agere køkkenrulle, når jeg skal samle affald op fra vasken.

Og selv om det er skønt her i køkkenet med solen skinnende ind af vinduet, så har jeg nogel kolleger, der helt sikkert gerne vil afløses. God fredag eftermiddag og aften til dig

undskyld billedkvaliteten, jeg havde den skønne sol i øjnene.

14 kommentarer:

  1. Jeg køber mange ting på genbrug - både tøj og ting.
    Ideen med servietterne bruger jeg også - plus de poser frugten bliver båret hjem i - de ender som skraldepose på badeværelset.

    God arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helle, jeg bruger poser, som vi har brugt på ferie til snavsetøj,til skraldespanden i badeværelset :-)

      Slet
  2. Den slags genbrug går jeg også ind for - faktisk smider alt for mange alt for meget alt for hurtigt ud, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det var en øjenåbner, da jeg læste en artikel om stop madspild, at jeg skulle bruge mine øjne, min næse og min smagssans til at afgøre om noget var for gammelt og ikke sidste indkøbsdato :-)

      Slet
  3. Genbrug med minder er det bedste genbrug.
    God vagt. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, det er det nemlig :-)

      Slet
  4. Fin brødrister. Det er dejligt at bruge ting, som får os til at tænke på tidligere, kære brugere.
    Din mors ide med ubrugte eller lidt brugte gæsteservietter tager jeg straks til mig ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, jeg elsker at bruge disse dagligdagsting som minder mig om tidligere brugere :-)

      Slet
  5. Man kan virkelig spare miljøet for meget med lidt omtanke. Der kan godt gå lidt sport i det, synes jeg.

    Og så elsker jeg ristet rugbrød :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, der kan nemlig gå sport i at få alt brugt :-)

      Slet
  6. det der med servietterne, er lige mig, jeg synes, at det er skønt at få brugt al det gode papir på den måde,.
    Jeg går stærkt ind for genbrug. kh marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, og genbrug er heldigvis ved at vinde indpas igen, Min datter går i rigtig meget tøj fra genbrugsbutikker :-)

      Slet
  7. At genbruge er en dejlig ting. Dog er der grænser. Min mors tante genbrugte fryseposer, selv når det var brugt til fugtige madvarer. Hun vaskede dem og hængte dem til tørre. Selv da hun havde været indlagt med en maveforgiftning fortsatte hun, trods det var der de havde fundet synderen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, så langt ud nåede min mor ikke, for hun genbrugte ikke alle poser, men hun vaskede også fryseposer, det gør jeg ikke :-.)

      Slet