tirsdag, juni 27, 2017

En tid til fest og en tid til stilhed

De unge mennesker er rejst hjem efter en skøn weekend, hvor vi sammen fejrede fætterens studentereksamen lørdag med mange fra landmandens familie. Vi nød alle familiesamværet, vi fik hilst på kusiner og fætre til børnene, vi fik snakket med det meste af landmandens søskendeflok. Tænk nu er den yngste af i alt 24 børnebørn flyveklar. Og med til festen var også de yngste af den nye generation, oldebørnene. Hvilken rigdom.

P1050636

Søndag blev en lige så skøn dag, vi fejrede forsinket sønnens 30 års fødselsdag sammen med svoger og svigerinde. Jeg havde øvet mig med nye lagkagebunde, og de blev lagt sammen på den helt traditonelle vis med flødeskum og jordbær. Aftensmaden blev grilstegt oksefilet med små ovnbagte kartofler og gulerødder sammen med salat. Desserten var byg-selv isvafler med den bedste is fra det lokale mejeri, Ryå. Vi nåede også at gå en tur ned til fasanerne, søen og forbi den lille skov. 

Mandag blev brugt til at få ordnet forskellige ting, det er altid nemmere, når vi er sammen i stedet for over telefon. Og så blev de unge sat på toget mandag aften, og jeg gik omkuld i sofaen, jeg var så træt, at selv om jeg på et tidspunkt vågnede, fordi landmanden gik i seng, så kom jeg aldrig videre. Vågnede først ved sekstiden, i sofaen, med alt mit tøj på, og så var Ayla klar til at komme ud og til at få morgenmad.

P1050632

Der er stille, når vi kun er os to. Men det trænger jeg også til, jeg nyder roen, og at jeg ikke skal på arbejde. Ikke at jeg trænger til ro fra mine børn, men jeg trænger til ro fra mine arbejdstanker. I fredags stod min hjernes tankevirksomhed helt stille på et tidspunkt, jeg kunne magte konkrete opgaver, men slet ikke at tænke tanker om læringsudbytter og hvordan studerendes muligheder er for at opnå disse hos os. Så jeg nyder, at jeg kan strikke, vaske tøj, bruge min nye græstrimmer, specielt indkøbt til mig, og luge ukrudt på gårdspladsen.

P1050602

Landmanden ville lukke sine 200 fasankyllinger ud i hønsegården i dag. Det var en helt ny verden for dem, så der var absolut ikke rift om pladserne ved udgangen. Der blev kigget lidt, indtil nogle få modige vovede sig ud. Rundt omkring hønsegården er der strømførende hegn, så ræven får sig en over snuden, hvis han bliver lækkersulten. Aylas snude har også været i nærkontakt med hegnet, så hun holder sig på behørig afstand.

P1050604P1050609P1050614P1050617

Der er ællinger i vores sø, så hvis jeg gik stille op på bakken, kunne jeg måske nå at se dem. Ayla ville med, men hun fik besked på at blive på vejen og tænk, det gjorde hun, dygtig hund. I søen skyndte ællingerne sig i læ af sivene, da jeg kom, så ingen billeder af dem, men jeg så dem dog.

P1050621

Trætheden fylder min krop, så før jeg falder helt sammen, må jeg vist hellere holde mit løfte til mig selv om at få gået en tur hver dag. LOOP har også fået besøg i dag, og jeg startede med at få et tjek af min fysiske tilstand inklusive den metabolske alder, også kaldet den fysiske alder. Træneren var behørigt imponeret, jeg fik lige et ekstra pust energi til at gi den gas ved maskinerne. Det skal være min gave til mig selv her i sommermånederne med masser af is, vin, slik og andre fristelser: masser af bevægelse. Så nu går jeg. Ha en god aften.

LOOP metabolsk alder

12 kommentarer:

  1. Wow! Du er jo meget yngre, end du er! Godt gået, Lene :-)
    Jeg håber du når ind i din seng i nat, men godt, at du fik en lang søvn - den var vist tiltrængt!
    Søde billeder af tøvende fasankyllinger - det er da også en farlig verden, og så ved de ikke engang, hvad der venter dem ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, tak, jeg er også godt tilfreds ;-) heldigvis drives der ikke rovjagt her, så mange af fasanerne skal nok klare sig.

      Slet
  2. Det lyder dejligt med familekomsammen. Ikke at du har haft fri, men det har været andre opgaver. Mon du kommer i seng og sover i aften? Det kunne jeg godt unde dig :-)
    Flot alder du holder dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. tak, Betty, at holde sig i gang er du vist det bedste bevis på, at det gør en forskel, når man skal gennem et rekonvalescensforløb . Men alligevel viser kroppens alder sit sande ansigt der. Og tak, jeg sov i min seng i nat :-)

      Slet
  3. Det er tilfredsstillende, når den metabolske alder går den vej :) Men du får jo også lidt dagligdags motion inde på det der arbejde, tror jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, motion på arbejde er mest i weekendvagter. Jeg kan sagtens have dage, hvor jeg ikke får gået ret meget, så jeg undrede mig faktisk. Havde troet at den var steget :-)

      Slet
  4. Sikke en dejlig weekend du har haft, og så er det dejligt, når der er ro igen. Jeg kan se, du har fået sovet i din seng i nat, det var hekt sikkert godt til dig.
    Fantastisk form du er i, det vist bare med at holde sig igang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, det sjove er at jeg ikke føler mig i form. Jeg bliver stadig forpustet, når jeg går op af trapper. Jeg nyder at have ro og tid til at gøre ingenting :-)

      Slet
  5. Forsigtige små fasaner... og meget dygtig hund.
    Du har en god grundform! Flot klaret.
    God sommer på alle fronter... Strik og slik, motion og meditation, arbejde og hundeluftning...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anne, det er på alle måder en god sommer :-)

      Slet
  6. Ayla er for lækker!
    Og hvis det der var min kurve, ville der over den blå, ligge en rød og meget stejlt opadstigende kurve. Garanteret! Måske skal jeg begynde at flytte fødderne lidt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. KS, vel er hun da det :-) At flytte fødderne gør en forskel. Jeg kan mærke på min krop lige så snart, jeg går i gang med LOOP og faste gåture, min krop føles bare bedre.

      Slet