søndag, juni 18, 2017

En bedre dag

Arbejdsdagen blev langt bedre i dag end i går, arbejdstempoet var stadigt højt, men der blev tid til frokost og formiddagspause. Det var der flere grunde til.

Nattevagterne havde doseret medicin op, det var en kæmpe lettelse. Det er slet ikke altid, de kan nå det. I forgårs nat havde de haft mange nye patienter og dermed mange observationer. I nat havde de haft lidt mere roligt og det var vi taknemlige for.

Der var ikke kommet så mange nye patiente, så vi kendte mange af patienterne fra i går og kunne demed hurtigt få læst rapport og kunne også hurtigere spotte i hvilken rækkefølge, folk skulle have hjælp.

Vi var kun af sted til et trombolysekald, og selv om patienten fik behandling og dermed skulle have en sygeplejerske ved sin side i to timer, så kom patienten til at ligge på den firemandsstue, som jeg havde ansvaret for. Dermed kunne jeg stadig have overblikket over de andre patienter, måle værdier, få taget de samtaler, der skulle tages osv.

Og så er det kendetegnende for min afdeling, at folk kom ind i personalestuen i morges med smil om læben, latter i kroppen og alle ønskede hinanden en god morgen. Vi fik også snakket om, hvor trætte vi var i går, nogen havde ikke sovet særligt godt, fordi de tænkte på, hvordan dagen i dag mon skulle gå. Men ingen stønnen eller sukken over hvor hårdt det var at skulle på arbejde.

Hjemme fik jeg tid til at snakke med landmanden, vi har nærmest ikke talt sammen i 48 timer. Han var til jagtmøde fredag aften, af sted til hundestævne hele dagen i går, kom først hjem efter midnat og i dag har han været til jagtfeltskydning. Han havde brygget te, da han kom hjem og jeg havde købt kage, så vi nød solen i skyggen af parasollen. Og bagefter fik jeg en powernap på solsengen i skyggen af rododendronbuskene, mens fuglene sang for mig. Om lidt vil jeg bage gode madpandekager, lave kyllingemix til fyld, hælde et glas vin op og nyde, at selv om jeg har inddraget fire timer af min fridag i morgen til at få startet på beskrivelse af studieplanen for de studerende efter den nye uddannnelse (skulle have været færdig i sidste uge), så foregår det herhjemme. I ro og mag. Det glæder jeg mig til. God søndag aften til dig.

P1050580

17 kommentarer:

  1. Rart at læse, at I kan have næsten menneskelige forhold også :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, de dage skal vi huske, når de andre banker på :-)

      Slet
  2. Jeg er glad for at læse, at det ikke er alle dage der er så hektiske som den anden dag.. Jeg bliver harm på jeres/dine vegne over, at det skal være så forbasket presset mange steder i vores sundhedsvæsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, lørdagens arbejdsdag kan ingen holde til i længden. Jeg er også harm over, at man ikke kan se, at der ikke kan presses mere ud af os.

      Slet
  3. Så dejligt at der også er bedre arbejdsdage - og tid til at tale med Landmanden, ikke mindst.

    SvarSlet
    Svar
    1. KS, det var dejligt at have luft til lidt snak :-)

      Slet
  4. Åh... det var godt at trække vejret! Te, kage, fuglesang og tid til snak derhjemme...
    Håber ugen er løbet godt igang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, ugen er startet godt med fridag, havearbejde og god fys.behandling :-)

      Slet
  5. Pyh, det var da godt, at søndag ikke var lige så hektisk :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, det var vi også glade for :-)

      Slet
  6. Det var godt. Jeg tænkte, at det var ikke holdbart, hvis flere dage så ud, som den du beskrev i lørdags. Dejlig afslapning i haven, du beskriver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, desværre er de fleste dage hos os alt for travle, mine kolleger er trætte og slidte. Jeg håber sommeren er god ved os.

      Slet
  7. Dejligt med en dag uden alt for meget udspænding :)

    Jeg tager hatten af for sygeplejersker (og andre erhvervsgrupper) der formår at overleve med smil i travle og overbebyrdede hverdage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, jeg tager også hatten af for dem, jeg er fuld af beundring over at mine kolleger kan blive ved med at holde fagligheden og humøret højt.

      Slet
  8. Hanne, jeg ved det faktisk ikke. Jeg tror de før har råbt op, men nu er alle besparelser så mærkbare, at de råber meget op.

    SvarSlet
  9. Sådan burde dagene være - med de hæftige som undtagelsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørgen, undskyld, jeg havde ikke set, der var kommet flere kommentarer. Og ja de mere rolige skal være reglen. Den her dag endte så faktisk med at blive forfærdelig for aftenvagterne, de havde så travlt, så sådan veksler det hele tiden.

      Slet