torsdag, juni 08, 2017

En våd omgang

Sammen med seks kolleger (alle mindst 25 år yngre end mig) havde jeg tilmeldt mig Alt for Damernes kvindeløb. Jeg løb dog ikke, men var på walk holdet (sjovt som at man skal kalde det walk eller powerwalk, for ellers lyder det ikke så aktiv). Vi var tre kolleger, der gik, resten løb. Det blev en våd omgang, det regnede det meste af tiden. Turen gik fra Nørresundby, hvor man har fået anlagt et dejligt område med stier og muligheder for at slappe af/lege/spille på store græsgrønne områder ud mod fjorden. Walkerne tog turen over den nye bro, der er bygget på siden af jernbanebroen, hvor man kan gå eller cykle over fjorden. Broen rystede godt under de mange damer, der gik til. Vi tog turen hen forbi Utzon center og så gik vi ellers samme tur tilbage over broen.


Vi fik nu trods regnvejr snakket vældigt under turen og samtidig havde vi også et godt tempo.



Tilbage på pladsen kunne vi konstatere, at trods regn og indimellem nedsat tempo pga. mange mennesker, så havde vi gået de fem kilometer på 49 minutter. Vi var mange, der havde bestilt sandwich fra Lagkagehuset, og heldigvis kom der ophold i regnvejret, så vi gik ud på en lille ø, hvor der stod bænke og borde og spiste vores mad, mens vi småfrøs. Men selskabet opvejede dette. Pladsen blev forholdsvis hurtigt tømt, og de forskellige udstillere/sponsorer havde nok mange under deres tag, men de fleste var der vist kun for at være i tørvejr.


Hjemme var det godt at smide de våde strømper og sko, og jeg puttede mig godt under et varmt tæppe med masser af te. T-shirten, som var en speciel udgave til alle de deltagende sygeplejersker, fordi vi jo i samlet flok sidste år fik Alt for Damernes kvindepris, er jeg rigtig glad for. Den vil jeg bære med stolthed.


I gaveposen var blandt andet et rugbrød, og det fik mig til at tænke på alt det, som jeg er mere opmærksom på, efter jeg er begyndt at deltage i diætistens undervisning om kost og kolesterol til mennesker med apopleksi. Jeg går nu efter at finde rugbrød, der har både nøglehulsmærket og fuldkornsmærket. Nøglehulsmærket siger noget om, at produktet inden for sin kategori* lever op til kravene om mindre salt, fedt, sukker og flere fibre. Fuldkornslogoet siger noget om, at mindst 50 % af melet skal være fuldkornsmel. Så hvor jeg kan, vælger jeg altid produkter med begge mærker. I det her tilfælde har brødet til venstre, som var gaven, kostfibre på mindst 6 % af 100 g. Det har rugbrødet til højre også (det har så faktisk 8,5 % kostfibre), men det siger også, at mindst 50% af melet er fuldkornsmel, altså mel, hvor man har brugt alle bestanddelene i kornet.

 * Indenfor sin kategori vil sige, at hvis jeg skal købe en vaffelblanding og vælger et nøglehulsmærket produkt, så har jeg en garanti for at det lever op til de krav, nøglehulsmærket har stillet. Det er ikke det samme, som at man så bare kan spise løs, der er stadig mange kalorier i dette. Men i forhold til andre produkter af samme karakter har det mindre sukker, salt, og fedtindhold og flere kostfibre. På den måde er jeg fri for at skulle forholde mig til varedeklarationer.  Hvis man nu køber udenlandske produkter, så er de ikke med i disse to mærker, men så kan man tage et nøglehulsmærket produkt og det, man gerne vil have og sammenligne varedeklarationen. Eller kan man kan få sig en lommeindkøbsguide fra hjerteforeningen. Den kan også hjælpe en til at foretage det sundeste valg ud fra sukker, salt, fedt og kostfibre.
Med til historien hører, er mange rugbrødstyper slet ikke er så grove, som vi tror, Der er sågar nogle af produkterne, der er farvet med sirup, så de ser ud til at være grovere end de er. Så hvad der er myte eller fakta, kan du læse mere om her.
Nu er mit hus gjort rent, mens jeg har skrevet indlæg og drukket te. Nu må jeg vist hellere i gang og få udnyttet hverdagsfridagen mest muligt. Ha en god torsdag.

21 kommentarer:

  1. Det er snart en jungle med alle de mærker på vores fødevarer. Jeg bager selv vores rugbrød af økologisk fuldkornsrugmel og ditto knækkede rugkerner og styrer selv, hvor meget salt jeg tilsætter, så i den forbindelse kigger jeg kun efter det røde Ø-mærke :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Randi, de her to mærker kan du regne med, så kig blot efter dem :-)
      For at rugbrødet skal være berettiget til fuldkornsmærkatet som hjemmebag, skal det meste være fuldkorn, så det lyder som om du er med der.

      Slet
  2. Dejligt at du deler din viden om brødet, det vil hjælpe mig næste gang jeg skal handle brød. Jeg bager selv som Randi, men en gang i mellem køber jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lykke, tak, dejligt med hjemmebag, og i dag kan man heldigvis også få fuldkornshvedemel, så man kan gøre de lysere brød lidt sundere :-)

      Slet
  3. Det er nok alle kategorier der snydes i... som i rejesalat med een reje!
    Man skal se sig for.
    Sjovt nok regnede det også sidste år til Alt for damerne. Vi fravalgte turen i år; dels er det langt, dels ville vi hellere have blusen fra Carite. Synes det mærke er noget af det bedste OG de laver også tøj i store størrelser!
    Hav en rigtig god fridag.... nu vil jeg finde min indre husalf frem og få støvsuget. Min vanlige rengøring fredag er jo skubbet til side for en strikkeudflugt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, man skal se sig for, og de her to mærker er gode at kende, for så behøver man ikke kigge mere :-)
      Jeg skulle bare have den t-shirt og du fik da også din portion af regn i Aalborg :-)

      Slet
  4. Sejt gået! Jeg holdt mig helt ude af kvindeløbene i år, men skal dog gå til DHL-stafetten til august. Det er hundesvært for mig at komme tilbage til løbet.
    Også sejt, at sygeplejerskerne fik en pris sidste år, det har jeg slet ikke opdaget. Den t-shirt skal da bare slides op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, tak, lige nu har jeg lagt løbet på hylden og forsøger at få gåturene op i antal. Det har du jo til gengæld ingen problemer med :-)

      Slet
  5. Godt gået, i godt selskab mærker man heldigvis ikke regnen så meget. Tak for informationen om mærkning af brød, det er ind imellem en jungle at finde rundt i.

    SvarSlet
  6. Fin info om brødet...den skal jeg lige huske. Lyder godt med jeres travetur. Vi var 18 piger der var gået sammen og deltog i LADYWALK i Århus forrige mandag. En super go´ aften, hvor vi traditionen tro sluttede med fælles hygge på havnen hvor vi havde fundet et par borde vi kunne slå os ned ved. At jeg så bagefter havde hamrende ondt i den ene balle, må jo bare være tegn på der er noget der kan gøres bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Joan, lyder dejligt med sådan en komsammen med aktiv indhold :-)

      Slet
  7. Der blev jeg lidt klogere, plejer selv at læse mig til fire er på 8% eller mere ved rugbrød.
    rimeligt friskt gået med 5 km på 45 minutter.
    men der snart så mange mærker, og så mange tilsætningsstoffer, men andre gange er de mystiske navne bare et fint ord for noget helt almindeligt... ganske forvirrenye.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, og som sagt, kig bare efter de her to mærker, så vælger du sundst og fuldkornsrigt :-)

      Slet
  8. Det har da nærmest været march-tempo, I har præsteret :-) Åh ja, de %§&¤ varedeklarationer for ikke at tale om anprisningerne på emballagerne. Donnaen er et godt eksempel på, hvor svært det er. Hun vælger fx et eller andet, hvor der står 'uden sukker', og tænker, at det er godt. Indtil jeg kigger nærmere og konstaterer, at produktet er fyldt med mindst lige så skadelige sødestoffer. Suk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midetn, jeg plejer her på min lige vej at kunne gå fem kilometer på 47 minutter, og det føles ikke som marchtempo :-)
      Ja varedeklarationer er svære at gennemskue, derfor synes jeg at indkøbsguiden og de her to mærker er gode at have for øje.

      Slet
  9. Du kom jo ud at trave en tur trods vejret, og der var en gulerod, når du havde gennemført, en gavepose.
    Jeg var på et kursus for diabetes 2 patienter, hvor jeg fik forklaringen omkring disse 2 symboler, og var de på et produkt behøvede jeg ikke finde den lille folder frem, for at krydstjekke en varedeklaration. Selvfølgelig skal jeg ikke bare spise los, der skal spises med omtanke.
    God lørdag/weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Abildjyde, og det er netop det, der er skønt. Vi skal kun kigge på de her to mærker, så er vi sikret et sundt valg.

      Slet
  10. Hanne, og du kan nøjes med de her to mærker, så er du sikker på sunde valg :-)

    SvarSlet
  11. Det lyder som en mega god kollegaoplevelse. Og så er vejret jo (forholdsvis) ligegyldigt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. KS, det var en rigtig god oplevelse :-)

      Slet