fredag, juni 16, 2017

Lidt som ferie – næsten

Medarbejderen er på kursus i denne uge og kombineret med, at det hårde arbejde i forårarbejdet er færdig, føles det næsten som ferie. Der er kun os to på gården (og Ayla selvfølgelig) i dag, jeg har fridag før weekendens arbejde. Jeg vil ikke sige, at jeg er over det hårde arbejde. Der er meget, der skal nås, inden jeg går fra til ferie. Og ind imellem føler jeg, at jeg har kastet boldene så højt op i luften, at jeg har svært ved at overskue, hvor de er, og hvordan jeg får dem grebet igen.

P1050569

Når jeg kører hjem fra arbejde, havner jeg i trafikkø, det tager mig mindst en halv time at komme fra sygehuset og hen til og op på Limfjordsbroen. Så den samlede transportid hjem kan godt løbe op i en time. Til sammenligning er den halve time den tid, det tager på en stille weekendmorgen at komme på arbejde. Jeg bliver træt, men hvad værre er, jeg bliver også søvning i denne kø. Så midlet er at jeg ringer til nogen, som regel først til landmanden (og bare rolig jeg har håndfri mobilopsætning i bilen) og som regel er han altid i gang med noget, arbejdsdagen er ikke slut, så stemmen og tonefaldet indikerer klart, sig hvad du vil og lad mig komme videre. Derefter er det min ældste lillesøster, og tager hun telefonen, snakker vi os igennem køen og næsten hele vejen hjem. Så er tågen i min hjerne lettet.

P1050568

Forleden dag ringedede jeg til landmanden og bare toneanfaldet, da han svarede, indikerede tydeligt, at han havde travlt, at der var noget, der var opmærksomhedskrævende og at det var vigtigere end at tale med sin hustru. Senere talte jeg med ham igen, fordi køen var ekstraordinær langsom, jeg havde haft overarbejde, jeg skulle handle ind og jeg var usikker på, hvornår han skulle til hundetræning. Da var han mere afslappet, og følgende samtale udspandt sig ( dette er ikke korrekt gengivet, det er helt og holdent en partisk hukommelsesforvreden gengivelse):

Lene: hvad var det egentlig du havde så travlt med

Landmanden: vi er ved at lave fasanvoliere

Lene: nåh så det er ren fritidsarbejde, du er i gang med. Så kunne du godt have brugt lidt tid på at tale med mig, det er jo ikke arbejde! (indsæt  selv snerpet fornærmet ansigt)

Herefter kom en lang udredning om hvorfor og hvad der var svært osv. Siden har jeg dog fået bedre forbindelse i mine mobilsamtaler. Det skal siges, at den anden vej rundt tages det som en selvfølge, at sygeplejersken, som er god til at lytte, rent faktisk lytter og stiller indlevende spørgsmål til hundetræning, jagtglæde, fasankyllingers vækst osv.Og den indlevelse har hun erkendt, at hun skal gå til sin søster eller sin datter for at få i telefonen på vej hjem fra arbejde.

P1050551

Hønsene skal på ferie i dag, de har nemlig fået feriegæster. I starten tog feriegæsterne kun en del af hønsehuset, og hønsene mærkede ikke meget til dem, udover at et område var skærmet af. Nu er gæsterne vokset så meget, at de ikke kan være i det lille aflukke, så de får hele hønsehuset, og så tager hønsene på ferie. Gårdene rummer forskellige rum og et af de ubenyttede bliver nu til feriehus. Om en måned er fansankyllingerne store nok til, at de kan komme ud i den danske sommer i en voliere. Landmanden har inviteret to jagtkammerater til at være sammen med ham om at gøre vores marker, skov og sø til et godt sted at være for dyr og fugle. I forvejen har vi gode læbælter med vinterfodring, vi har en skov, der kan give læ og mellem skoven og søen er der nu sået en eng med alskens planter til gavn for fuglelivet. Det er også her, kartofler og roer ligger om vinteren til dyrene. Ved søen og på den lille ø holder ænderne til, og nu kommer der så også flere fasaner ud i det skønne område.

P1050553

Det er en fornøjelse i det daglige at se det mangfoldige dyreliv, og det giver også en god jagt. Landmanden har altid haft den holdning, at jagterne ikke skal være mange. På denne gård er det at gå på jagt også at være midt i den skønne natur og nyde dyrelivet. Og med de nye tiltag glæder de tre mænd sig til nogle gode jagter sammen på gården. Jeg glæder mig over det sammenhold de har og den glæde, de har ved at være sammen.

P1050573

Og min fridag er nødt til at skulle udnyttes maksimalt, hvis noget af det, jeg drømmer om, nemlig en ferie med tid til bare at slappe af, skal blive til virkelighed. God fredag til dig.

6 kommentarer:

  1. Godt du har nogle, som gider lytte :) Hvis du ringede til mig,ville jeg også tænke (og måske spørge), hvad skulle du/var der noget bestemt ... underforstået "jeg gider ikke hælde vand ud af øret med dig" ;) min familie har lært det, så ingen ringer til mig, med mindre de har et konkret spørgsmål, så får de et svar og så farvel.

    Kan du have en god fredag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha, Helle, så skal jeg ikke skrive dig på telefonlisten ;-) og tak.
      PS og jeg vil til enhver tid argumentere for, at det ikke er at hælde vand ud af øret, men derimod berigende at dele hverdagens små oplevelser sammen :-)

      Slet
  2. Hehe, vi er alle tre opdraget til, at en telefon er til korte beskeder, men tiden er altså en anden, og vi er længere væk fra hinanden. Tænk, hvis Charlotte og mig skulle nøjes med at udveksle korte beskeder? ;-) Nå - selv min far kunne godt forstå, at vi talte sammen et stykke tid ... "Men en hel TIME???" Det var vist alligevel lidt for meget.
    Og så kender jeg kun alt for godt det at sidde og blive søvnig i bilkøer. Jeg var gerne 1½ time om en tur, der i weekender og om aftenen tog 40 minutter. Det var virkelig ØV.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, sådan er det :-) Min søster og jeg fik en vane, når jeg kørte hjem fra min far. Vi snakkede sammen det meste af vejen, og det var over en time :-) Vi arbejder så også inden for samme område, så der er meget fagsnak involveret :-)

      Slet
  3. Jeg håber, din fridag blev som du havde ønsket. God weekend-arbejdslyst.
    Sikke lang tid, du må vente i kø. Det kræver tålmodighed. Og vel også at være indstillet på, at sådan er det. Mine døtre ringer ofte til mig, når de kører eller venter. Det er hyggeligt. Dejlige høns I har. Mon de sætter pris på at komme på ferie? De er nok glade, bare de kommer ud, får vand og foder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, tak, det gjorde den.
      Det er helt galt i denne tid, der er vejarbejde flere steder i byen, og det skaber kø.
      Jeg kan godt forstå I hygger jer med telefonsnakkene.

      Slet