torsdag, juni 29, 2017

I regn og slud

Bare rolig, det sner ikke her, men linjen dukkede op, mens jeg spiste morgenmad. For udenfor mit vindue er der lige travlt, selv om det står ned i stænger. Det slår mig lige, mens jeg skriver dette; gad vide om en udlænding, der lige er begyndt at lære dansk, ville forstå det udtryk. Kan man overhovedet sige det og så mene kraftigt regnvejr? Ja i følge google er vi i hvert fald mange, der siger det, men på sproget.dk kommer det ikke frem.

P1050650

P1050651

Nå tilbage til arbejdet udenfor, for det er fuglene, jeg taler om. Der er livlig aktivitet ved fugletræet, og vi nyder begge at følge med i fuglelivet. I går var flagspætten i gang med at fodre sine unger, som sad på grene i fugletræet, og så hentede moderen mad fra mejsekuglerne. Det er ikke så sært, at alle mejsekugler i røret er spist hver dag. Og aktiviteten falder ikke trods regnvejr. At skaffe mad er en konstant faktor, som end ikke regn kan stoppe. Indimellem ser jeg i dag gråspurve sætte sig på øverste trappetrin ved terrassedøren, der er der læ. Og i går måtte jeg smile af kernebiderens akrobatiske evner, hvad gør man ikke for at få mad. Om man skal stå på hovedet eller strække sig tæerne er ligegodt. Den mestrer det hele.

P1050654P1050655P1050662

Landmanden og medarbejder har to forskellige arbejdsplaner for dagen, afhængig af om det regner eller ej. Mine planer er også lidt flydende, jeg ved, at jeg vil i LOOP, og at jeg vil gå en tur, det er en del af den aftale, jeg har lavet med mig selv. Måske skulle jeg hæfte ender på de hjemmestrikkede karklude og få lagt dem i koldt vand, måske skulle jeg endda få købt en ny wire til mine Knit Pro, så jeg kan komme videre med kjolen? Måske skulle jeg tage på biblioteket og låne bøger? Jeg nyder at holde fri og være herhjemme.

Forleden dag blev jeg inviteret på aftentur på landmandens nye køretøj, en ATV. Vi besigtigede marker, og samtidig med fik Ayla masser af motion, for hun ville ikke være hjemme og hun kunne heller ikke være på køretøjet. Kartoflerne står godt, kornet ligeså, så nu håber vi på en god sommer med tilpas regn og masser af sol.

P1050639P1050642P1050644

P1050645

I går tog jeg mig sammen efter at have vasket tøj hele formiddagen og gik en lang tur, 8 km, i mit nabolag. Det var varmt, det var godt og jeg fik hørt en del kapitler af min lydbog. Oppe i luften fløj en stor fugl, jeg havde ikke kikkert med, og i øvrigt kan jeg heller ikke skelne mellem spurvehøge og musvåger eller andre, så om det var kongeørnen, som har rede tæt på os, ved jeg heller ikke. Det så bare flot ud som den sejlede gennem luften.

Må du få en dejlig dag, om det regner eller solen skinner.

P1050669

P1050668

15 kommentarer:

  1. Elsker dine gåture! ❤️ Men bortset fra det: Med det sommervejr vi har, så ville jeg faktisk ikke blive den mindste smule overrasket hvis der pludselig kom slud!...

    SvarSlet
    Svar
    1. Maude, dejligt at du følger med :-) Næh, vi har før haft nattefrost først i juli måned, så hvorfor ikke også slud

      Slet
  2. Tillykke til manden med det nye køretøj. Jeg elsker ATV'er, men hvad skal den rent praktisk anvendes til?
    Om det regner skomagerdrenge eller ned i stænger, er vist ligemeget ... så er det sidstnævnte nok alligevel nok mest logisk, men englændernes It's raining cats and dogs er da også noget sludder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ellen, den kan bruges til hurtigere at komme ud i marken, når der er problemer med traktorer og lignende. Den har også en lille sprøjte som tilbehør, så der kan sprøjte for ukrudt på steder hvor det er svært for traktor at komme til eller for hårdt for et menneske at gå med en håndsprøjte.

      Slet
  3. Sikke meget aktivitet i jeres skønne fugletræ :-) Det er så hyggeligt at iagttage havens fugle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Randi, det er helt meditativt med sådan et fugleliv uden for vinduet :-)

      Slet
  4. Uh, nyt legetøj til landmanden - og konen ;) Men det er unægteligt lettere at være på markvandring med en ATV end på apostlenes heste.
    Sikke mange gode punkter på din to do-liste. Mon du kunne nå lidt af det hele?
    Nu er jeg ikke nogen fuglekender, men jeg synes, at rovfuglen på billedet ser for slank ud til at være en musvåge?

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg har ikke prøvet at køre den selv, men det skal jeg da. for nu kan jeg hurtigt få afleveret eftermiddagsposerne rundt omkring på markerne :-)
      Vi får se hvor meget jeg når, jeg er lige gået træt, det er der så heldigvis tid til at tage sig af :-)

      Slet
  5. Jeg er også ret betaget af det "fugletræ".

    SvarSlet
    Svar
    1. Aase, fugletræet var en gang et smukt specielt grantræ, men fordi fuglene brugte det som ly og skjul, ødelagde deres ekskrementer træet. Så vi savede grenen af og lod stammen stå til dem :-)

      Slet
  6. Hanne, tak , jeg holder også meget af vores fugletræ.
    Ja den sang giver god mening. Vi har ikke haft skybrud, men masser af regn.

    SvarSlet
  7. Dejligt med den slags blandede dage med mange muligheder.
    Og i øjeblikket er det en god ide med planer, der kan udføres indendøre. Hvad mon du læser (lytter)?

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, vi må nyde at kunne nyde, også selv om vejret ikke er til udendørsaktiviteter :-) Bogen hedder Solopgang af Victoria Hislop. Jeg må konstatere, at jeg er bedre til at læse end til at lytte bøger, så det er godt at kombinere gåtur med lytning.

      Slet
  8. Haha, nu begynder I vel ikke at lufte Ayla på den måde! ;-) Hyggeligt med det velbesøgte fugletræ, og mon ikke rovfuglen virkelig er ørn. Den ser meget stor ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, bare rolig, det gør vi ikke :-) jeg gad godt have haft tid til at zoome ind, men det havde jeg ikke, for så havde vi måske været klogere.

      Slet