lørdag, juni 24, 2017

Nærmest lykkelig

Jeg ved ikke, hvad der er med mig og så frokoster. Men lykkefølelsen kommer prompte, når jeg sidder der på terrassen, og bordet er dækket med nærmest alt, hvad der er i køleskabet. Det er ikke rettet fint an, for fluerne vil også være med, så det meste er i bøtter med låg på. Lykkefølelsen opstår, når alle ikke har travlt med at komme videre. Når alle nyder det at sidde sammen, og jeg indimellem går ind i mig selv og sanser latteren, snakken, smilene, så fyldes mit hjerte med ren glæde. I dag sad landmanden og hans to jagtkammerater ved bordet, datteren, sønnen og svigerdatteren var også med. Ayla havde fået besøg af Poca, en voksen korthåret hønsehund, som har sans for hundehvalpe og deres nysgerrighed, så vi kunne få fred til at spise. Landmanden har nu også et trick, Aylas foder bliver spredt ud på græsplænen, det kan hun få lang tid til at gå med at finde, og det er god træning og aktivitet.

P1050593

I går kom jeg først hjem ved 19 tiden. Udenfor havde landmand og søn tændt bål i et hjemmelavet bålfad på gårdspladsen under den store parasol. Sønnen havde snittet snobrødspinde, svigerdatteren havde lavet snobrødsdej og jeg smækkede hurtigt en salat sammen. Så sad vi der med pølser og snobrød på pind, vi blev vældig gennemrøget, men parasollen kunne dække os, og vi hyggede os. Der kom lykkefølelsen også.

P1050595

Ayla følte sig vist også lykkelig, selv om pølsebidderne kom lidt langsomt indimellem.

P1050596

I Alt for Damerne i denne uge er der sommerens horoskop for os alle. Jeg tror jo ikke på det, men jeg grinte, da jeg læste noget af mit horoskop. Og de unge mennesker har bedt mig om at forstørre det og sætte det op på væggen, for det passer perfekt til det, de sagde til mig i deres fødselsdagstale:

Du har tendens til at påtage dig andres ansvar, og det kan stå i vejen for, at du får fuldt udbytte af den sociale medvind, du har nu. Se at få ryddet op i, hvad der er dit, og hvad andre selv burde tage sig af, og sæt så dine grænser.

Lige nu nyder jeg bare, at jeg er her, og at der ikke er andre steder, jeg hellere vil være. Det er da en gave. God lørdag til dig.

P1050597

19 kommentarer:

  1. Den dér sommerfrokostlykkefølelse kan jeg godt følge dig i! Sikke nogle stjernestunder! ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Maude, det er så skøn en følelse :-)Og stjernestunder er et rigtigt godt ord.

      Slet
  2. Det er bare de bedste stunder omkring bordet med dem man holder af. Det er ikke borddækning og fin mad der tæller, men at man har tid til at nyde hinanden.
    Håber den lille hund fik en enkelt pølsebid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, tiden til at nyde hinanden er nemlig det vigtigste. Og Ayla fik skam rigeligt med pølsebidder :-)

      Slet
  3. Jeg kan mærke din glæde helt ned til Aarhus, - måske fordi jeg har det ligesådan, når mine kære sidder med ved bordet.
    Det er et fint citat. Du må lægge det et sted, hvor du tit kommer forbi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, dejligt at glæden forplanter sig ud gennem ordene. Og jeg øver mig i at huske de ord :-)

      Slet
  4. Jeg har også altid fodret hunden ved at kaste pillerne rundt på brostenene. Det er netop en fin måde at aktive søget og vi undgår at det hele bliver slugt på få sekunder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Farmer og det sidste synes jeg må være godt for en hvalpemave. For hun sluger maden i løbet af ingen tid :-)

      Slet
  5. Ja det er da en KÆMPE gave, Lene. Ih hvor bliver jeg glad når jeg læser dit indlæg.
    Og ... hold nu op hvor er Ayla allerede blevet stor! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. KS, dejligt at glæden spreder sig :-) Og ja ruhåret hønsehunde gror vældig hurtige.

      Slet
  6. Hanne, det kan du tro, at jeg gør :-)

    SvarSlet
  7. Øje for øjeblikket. Godt selskab og alle sanser åbne for samværet.
    Ayla er også meget nærværende ;-)
    God søndag til alle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, tak, det er skønt når sanserne bliver brugt og man fyldes med glæde :-)

      Slet
  8. Jeg forstår til fulde din lykkefølelse. Familie og gode venner, så skal det nok gå altsammen.

    SvarSlet
  9. Jamen jeg er jo så enig og jeg forstår det 100 %. Når jeg sidder og ser på mine englændere og lige som sætter mig uden for eller ved siden af mig selv; lader som om jeg slet ikke er der og bare nyder deres tilstedeværelse og småsnak, ja så er jeg også lykkelig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, lige præcis :-) Det er skønt.

      Slet
  10. Det lyder også som ren lykke
    her kan jeg sprede stegt lever i haven og det ignoreres med mindre det passer herren at spise...

    SvarSlet
    Svar
    1. Annette, man skal samle på de øjeblikke. Og jeg tror aldrig jeg har oplevet at Ayla ikke ville spise :-)

      Slet