fredag, februar 16, 2018

Magien var der

nu er den væk. Sneen ligger stadig og skinner hvidt, men langsomt forsvinder den. Min vej hjem fra litteraturkreds i går var så smuk, med hvidt over det hele, snepyntede træer og knitrende sne under støvlerne, da jeg gik ind. Jeg skulle have trillet den snemand i går, for i dag er det for sent.

DSC_5126

Jeg er så glad for, at jeg har meldt mig til litteraturkredsen, for bøgerne åbner sig endnu mere for mig. Først skal alle fortælle om deres oplevelse af bogen. Vores leder peger dernæst på udvalgte tekster, som bliver læst op og så får jeg rig lejlighed til at nyde sproget. Når jeg læser, læser jeg hurtigt og så fanger jeg ikke alle de sproglige nuancer. I går smuttede jeg ind på biblioteket og lånte en ekstra bog, fordi aprils måneds bog er en fortsættelse af en bog, som litteraturkredsen har læst i efteråret. Jeg vil gerne kunne deltage i den diskussion. Derudover har jeg alle de bøger, jeg fik til mit jubilæum, så mon ikke weekenden hurtigt kan gå med bøger og curling i fjernsynet.

Nu røbede jeg jo min irritation over vores hund, så nu må jeg fortælle, at jeg åbenbart har glemt, hvordan det er at have en hund, som skal opdrages kun af mennesker. Vores første hund Scott må have været igennem det samme, men det er 35 år siden. Siden hen har Fie, Laika og Istvan mødt en voksen hund, som de kunne lære husets regler af. Ayla er blevet så dygtig til blot at komme hen og sætte sig ved siden af mig for at blive kælet for, og hun går fluks hen i kurven, når jeg beder om det. Så nu går jeg igen ind ad bryggersdøren, også i de pæne frakker, og jeg kommer ind i køkkenet med frakken pæn og ren.

DSC_5129

Mens mine kolleger finder gode rejsetilbud til solvarmestrøg, spa og afslapning, glæder jeg mig mere og mere til, at jeg skal på stilhedsretræte i slutning af maj. Det bliver godt at gå ind i stilheden 2½ døgn, det specielle bliver, at en af de andre deltagere er min søster, men vi glæder os til at dele den oplevelse.

Jeg mangler ét hængeparti, inden jeg kan sige, det er weekend i forhold til mit arbejde. Herhjemme er der mange hængepartier, men dem er jeg gode til at lukke øjnene for. Kontor, løn og regnskab bliver altid gjort, det andet kan altid vente til en anden dag. Dagen i dag indbyder til curling og den store engelske bagedyst i fjernsynet. Jeg har været i LOOP og til fodterapeut her til morgen, så jeg mangler blot en gåtur, så er kroppens behov vist dækket. Det er ren nydelse at holde fri, jeg mangler blot magien fra i aftes, men man kan jo ikke få alt. Jeg fik det magiske drys i går, og jeg nød det.

DSC_5128

15 kommentarer:

  1. Det SER virkelig også fuldkommen magisk ud! ❤️ God fredag til dig, Lene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Maude og i lige måde :-)

      Slet
  2. Hvor var det en smuk torsdag aften i de nordjyske.
    Jo jo vi havde sne, så meget at barnebarnet Otto ringede og fortalte han havde gynget så højt i snevejr at han var kommet op til julemanden. (husk han er 3 år og 3 mdr.)

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, selvfølgelig har Otto gynget så højt, at han kom op til julemanden. Sikke en skøn tanke.

      Slet
  3. Hvor får du altså meget ud af litteraturkredsen - det er helt inspirerende at læse :-) Jeg er glad for, at vores dansklærer i gymnasiet gjorde så meget ud af litteraturfortolkning, som hun gjorde - det synes jeg virkelig jeg nyder gavn af den dag i dag.
    Jeg læser/skimmer tit kedelige passager hurtigt, men ellers lægger jeg vægt på at få det hele med rent sprogligt, fordi det er en del af læsefornøjelsen hos mig - det er ikke kun persongalleri og handling - men det forbavser dig nok ikke, at jeg nyder, hvis der er en, der er god til at lege med sproget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, også mere end jeg regnede med. Jeg hadede fortolkninger i skolen, synes aldrig jeg kunne se det, de andre så.
      Og nej, det forbavser mig slet ikke at du lægger mærke til sproget :-)

      Slet
    2. Jeg var også meget tit uenig med læreren i fortolkningerne, med kun halvgode danskkarakterer som resultat, men det forhindrede mig ikke i at suge lærdom og teknikker til mig :-)
      Som kompensation var jeg god til at skrive stile, og samme lærer sagde til klassen, at Ellen var den eneste, der kunne skrive noveller :-)

      Slet
    3. Ellen, sikke en skøn anerkendelse at få med sig :-)

      Slet
  4. Magien er der på en måde endnu. Fordi du holder fast i den med din beskrivelse og dine billeder. Tak for det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Laura, selv tak, jeg bliver også glad af at se på de billeder :-)

      Slet
  5. Vi er ikke helt enige om det med sneen, - jeg spejder efter solen og varmen nu, men pænt er det altså. På billeder.
    Som du, så læser jeg meget hurtigt, og er slem til at skimme "kedelige" passager i bøgerne, og derfor har jeg stor fornøjelse af lydbøger. Der får jeg det hele med på en helt anden måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg ville ønske at jeg kunne fastholde min opmærksomhed ved lydbøger, men jeg mister faktisk endnu mere, når jeg hører bøger.

      Slet
    2. Jeg er meget glad, for lydbøger. Jeg har et synshandicap, og bliver derfor hurtigt træt i øjnene, hvis jeg skal læse en almindelig bog. Jeg husker også bedre, hvis jeg får læst en tekst op en hvis jeg selv skal læse den. :)

      Slet
  6. Sne er så pænt, men jeg er på team sne-hadsk, så jeg er glad for, det glæder jeg på det andet hold ;)
    Håber det letter inden jeg skal cykle i aftenvagt på bostedet.

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. A, og selv om jeg er en af dem, der er afhængig af at andre får ryddet vejene omkring gården, så elsker jeg stadig sne :-) Men i år får du lov til at bestemme ;-)

      Slet