torsdag, august 27, 2020

Små ord om hverdagen

Det med at sætte sig ned og give plads til at formulere tanker og ord, sætte billeder ind, redigere (fordi jeg konsekvent er så hurtig på tastaturet, at jeg trykker fejl konstant) er jeg ikke så god til. Så på denne torsdagsfridag vælger jeg at lade tankerne flyde i tilbageblik på den sidste uges tid.


Om det var, fordi hjernen ikke havde opfattet, at jeg havde taget en feriedag i mandags, og derfor opførte sig som vanligt natten mellem søndag og mandag, skal jeg lade være usagt. Søvnen blev i hvert fald delt op i to med 2½ times vågenhed midt om natten.Så fik jeg set lidt serier og funderet over livet generelt.


Lørdag morgen startede langsomt med te ude på den lille terrasse, indimellem klippede jeg hoveder af roser og georginer, og glædede mig til fødselsdagsbrunch hos min mellemste lillesøster.


Lyngen blomstrede smukt i Rebild bakker, og da vi havde nydt et lækkert brunchmåltid sammen med min lillesøsters familie, drog de til tennis og vi tre jydske søstre gik os en god lang tur i baghaven af Rebild Bakker. Man snakker så godt, når man går. Og jeg synes godt, at vi kan melde os ind i mikroeventyrernes klub. Det er da lidt af et eventyr at stå på en bakketop og se ud over et skønt område sammen med to af ens søskende.



Søndag var jeg igen inviteret til fødselsdagsbrunch, denne gang var det en kollega, som blev 50 under coronanedlukningen i foråret. Hun ville gerne se os, syntes ikke hun havde plads eller overskud til at holde det hjemme, så vi mødtes på Gjøl kro til et lækkert brunchbord. Der er aldrig stille, når vi mødes fra afdelingen. Denne gang var vi 28, og vi nød at være sammen med nogle af barselskollegerne.


Jeg nåede også at gå ned til lystbådehavnen, som ligger tæt ved kroen. Det er en velbesøgt havn, og det er godt, at borgerne på Gjøl har fået kroen op at stå igen. Jeg håber, det lykkes at bevare den gamle kro som kro.


Forleden dag blev jeg færdig med bogen: Hvad er et menneske af Svend Brinkmann. Egentlig en bog skrevet til unge mennesker på vej ud i livet for at finde sig selv og meningen med livet. Oprindelig var bogen tænkt som en fagbog, men undervejs ændrede SB den til en fiktionsbog, men med fakta iblandet. Den handler om Andreas, som inviteres af sin farmor på en dannelsesrejse ned gennem Europa. Pga. farmoderens sygdom ender Andreas med at tage af sted alene sammen med et manuskript og nogle rejsebøger. Formen på bogen skifter mellem Andreas' oplevelser på rejsen, hans tanker, samtalerne med farmor og så manuskriptets tekst, som omhandler de forskellige menneskebilleder: Det biologiske menneske, Det fornuftige menneske, Det følsomme mennesker, Det sociale menneske, Fremtidens menneske og det Troende menneske. Jeg er nødt til at skimlæse igen, måske endda tegne og skrive i mindmapform, for jeg vil gerne fastholde nogle af de tanker, der opstod undervejs, og da jeg læser hurtig, så når det ikke at fæstne sig. Næste gang jeg læser en bog, hvor jeg kan mærke, at jeg egentlig burde drøvtygge lidt på teksten, skal jeg give mig selv pauser og så skrive ned, fuldstændigt som Andreas gjorde.


I forgårs havde jeg en voldsom hovedpine efter arbejde, så jeg tog panodil, hældte en kop te op og drog op i Mølleparken, hvor jeg satte mig på en bænk og drak teen. Bagefter gik jeg en halv time rundt i parken og nød udsigten og de gamle træer. 


I går blev min arbejdsdag længere end beregnet. Min kollega, som skulle undervise patienter sidst på eftermiddagen, var syg, så jeg tog undervisningen og droppede min koraften. Vi kan alligevel ikke synge, før vi finder et større rum, som lever op til corona-kravene. Men jeg gad godt have været sammen med mine korvenner. Jeg har ikke set dem i mange måneder, da jeg havde taget en korpause, før corona brød løs.

Ordene og billederne er sluppet op. Må du få en god dag.



10 kommentarer:

  1. Det er dejlige billeder af lyngen - vi har lige gået tur i Sjællands største hede her ved Liseleje.
    Jeg kan slet ikke stå for Svend Brinkmann :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. tak, Madame, det må have været en smuk gåtur i den store hede.
      jeg er ikke imponeret af ham som foredragsholder, men skriftligt vækker han til eftertanke

      Slet
  2. Lyngen er så smuk - jeg nyder den, når vi kører forbi på vej til Støvring eller Aalborg. Jeg kan ikke gå i bakkerne, det er for hårdt. Desværre. Lasse gider nu heller ikke gå tur.
    Som du jo har opdaget, er jeg begyndt at skrive lidt på min blog igen. Jeg fandt ud af, at Wordpress-appen til telefonen er anderledes end den var, sidst jeg prøvede. Jeg synes, den er nem og overskuelig, og så skal jeg bare tage et billede med telefonen, det er da nemt.
    Jeg kender slet ikke Sven Brinkmann, jeg læser jo ikke den slags bøger. Jeg tænker ikke så meget 😁

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, øv at du ikke kan holde til bakkerne, men så er det dejligt at I kan tage på gode oplevelsesture i bilen.
      Det er så dejligt at du nu skriver igen.
      Du tænker ganske udmærket :-) Og jeg kan ikke læse krimier mere, det kan du.

      Slet
  3. Det er altid godt og sundt at tænke tanker, men jeg kan undre mig over, at jeg ikke kan læse Svend Brinkmann, når så mange af jer andre er så glade for ham. Jeg har en af hans bøger og har flere gange prøvet at læse den, men jeg bliver simpelthen så irriteret på ham - og jeg har ikke engang oplevet ham live, som du åbenbart har.
    Jeg vil da også være med i Mikroeventyrernes Klub - den lyder hyggelig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, du er ikke alene. Jeg kan heller ikke læse hans bøger og bliver lige så irriteret. Han er en lille my bedre, når man hører ham live og prøver at bekæmpe den irritation, der allerede er væltet frem blot pga. af navnet.
      Mette L

      Slet
    2. Haha - tak, Mette :-)
      Det kan være, at vi i virkeligheden er mange, men fordi han er så trendy, er det ikke så nemt at indrømme :-)
      Jeg har det lige sådan med Chris McDonald, men ham har jeg så ikke engang læst noget af - det er dog ganske enkelt fordi jeg får knopper og tics, så snart jeg hører hans stemme, så jeg må indrømme, at han ikke får en chance.

      Slet
    3. Ellen, den første bog Stå Fast blev jeg også irriteret over. Nummer to var bedre, men den her bog syntes jeg om. Men jeg bliver frygtelig irriteret på hans facebook opdateringer, og så andre gange klukker jeg af grin.

      Slet
    4. Mette, jeg har det omvendt, men har ikke hørt ham for nylig. jeg kan bare ikke have, at man ikke kan strukturere sit oplæg, så man pludselig zapper sig gennem 100 slides for at nå det hele :-)

      Slet
  4. Hanne, Thomas Milsted er jeg ikke stødt på, og Chris McDonald er for ekstrem for mig. For andre er de guruer, men sådan nogen kan vi nemt få sat op på en piedestal, hvor det er svært at være.

    SvarSlet