onsdag, september 02, 2020

Kommer skibene i land og får boldene lov til at lande kontrolleret?

 Lige nu stirrer jeg på skibene, jeg satte i vandet og forsøger at holde boldene i luften, som jeg let sendte af sted. Jeg er praktiker, ikke akademiker og når jeg får en ide, skal den forfølges. Jeg tænker ikke så meget på, at der skal dokumenteres, beskrives, indhentes baggrundstal osv. Alt sammen ting, som skal være med til at beskrive for dem, som skal forvalte den sum penge, der er er til området, om det er værd at satse på. Det er sund fornuft, vi andre laver også research, før vi kaster os ud i nye økonomiske investeringer. 

Heldigvis er andre med på ideerne og hjælper. Men vores afdeling er presset (som alle andre afdelinger), mine skønne kolleger venter børn, erfarne kolleger søger nye græsgange, alt sammen helt naturligt, men det gør, at der er mange nye kolleger, der skal introduceres og som skal holde afdelingen i gang. 


I går introducerede jeg to nye kolleger samtidig med at jeg skulle have haft ringet til patienter til et nyt opfølgningsforløb i de to første kommuner (det nåede jeg ikke) samtidig med at jeg skulle holde møde med tre nye kommuner, som er interesseret i at høre om dette samtidig med at jeg skulle have besvaret mails og forholdt mig til tal til en sjette kommunes forslag til opfølgning, som skal godkendes af regionen og kommunens ledere.Alt gik godt, introduktionen gik godt, mødet gik godt, mailen udviklede sig efterfølgende til en telefonsamtale, som gik godt. Der blev overarbejde og hjemmearbejde, men det gik godt.

Indimellem tænker jeg, at det var nemmere, hvis jeg lod være med at komme på ideer til forbedring af behandling og pleje af mennesker med Stroke. Mine tro følgesvende i vores projekt om patienters oplevelse af tiden hjemme efter et hurtigt indlæggelsesforløb er gode sparringspartner, men den ene er på barsel, og den anden forsøger at holde skuden i vandet som en af dem, der knokler i plejen. På torsdag skal hun og jeg forholde os til reviewers forslag til ændringer af vores artikel. Vi har fået positivt svar fra et magasin, som vil udgive artiklen, men der er ting, der skal ændres inden da. Det gør vi på torsdag, vi har inddraget en fridag, og vi får også hjælp fra vores vejledere. Det er godt, og jeg er stjerneglad for, at nogen vil publicere artiklen.

Men jeg kan godt mærke, at jeg lige nu har spændt buen hårdt kombineret med at mine børn er ved at bryde hverdagen op og hoppe ud på dybt vand både arbejdsmæssigt og privat og at vi også selv står et sted, hvor der er tid til forandring. Alle forandringer er hårde, og når man både skal ændre hverdagen i privatlivet (flytte til nyt land/anden landsdel) samtidig med at man ikke ved, hvad man skal arbejde med det pågældende sted, ja så kan moderen mærke, at det kryber ind under huden. Selv om moderen udmærket ved, at hendes børn er voksne og nok skal tage vare på sig selv. 

Men jeg er jo sygeplejerske, jeg observerer, jeg vurderer, jeg forudser og jeg handler. Jeg er udpræget et handlingsmenneske. Som min datter en gang sagde, i vores familie siger vi ikke så meget, at vi elsker hinanden, vi viser det i handling. Og jeg er indimellem ved at gøre dem vanvittig med al den handlen og ageren, så jeg får besked på at sætte mig ned, trække vejret dybt og være her og nu. Det øver jeg mig på, men det er svært når der høstes til langt ud på aftenen med sen aftensmad til tre trætte høstfolk, arbejdsdagen er fuldt booket, og jeg så samtidig også skal være en nærværende mor.


For ja, der er skøn septembervejr, der høstes, jeg kommer hjem til tebord på terrassen og omgives af skønne kolleger med smil på læben og latter i kroppen.  Alt er godt, det går bare lidt for stærkt lige for tiden.






8 kommentarer:

  1. Du har meget om ørerne lige nu, og det er om at finde balancen og huske at have tid til sig selv. Heldigvis kan man holde tæt kontakt med sine kære, der bor langt væk, via Skype eller lignende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, tiden til sig selv er vigtig, og den tager jeg mig en times tid om aftenen. Vi skal helt sikkert bruge messenger eller lignende til at holde kontakt.

      Slet
  2. Jeg er enig i, at det er vigtigt, at du finder dig en slags oase, du kan søge til for at trække vejret og tanke op. For mig er det blevet yin yogaen, for dig er det måske noget helt andet.
    Til gengæld synes jeg, at du skal blive ved at være den, du er - du er praktiker og iværksætter og de er så uendeligt vigtige for sygeplejen. Bare tænk på Florence Nightingale, jeg bliver altid lidt stødt, når man bruger hendes navn til at beskrive sygeplejersker som søde, føjelig og omsorgsfuld. Det er sygeplejersker måske også, men Florence var var først og fremmest en innovativ og kreativ iværksætter og havde hun været en mand, var de de kvaliteter, hun var blevet husket for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Henriette, jeg er så enig i alt du skriver. Hvir er det bare godt set i forhold til Florence Nightingale. Hun er på mange måder en kvinde, der har sat dybe spor.

      Slet
  3. Nogle gange bliver jeg helt forpustet, når jeg læser med hos dig. Du har mange jern i ilden, men når du kan lide det, er det jo godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eric, jeg bliver også forpustet. Så arbejdet er lige nu at få afgivet opgaver, det er bare rigtig svært, når alle er så presset, at første prioritet er at hjælpe folk til at se det gode i at blive på afsnittet.

      Slet
  4. Du er helt rigtig, og lige som du skal være - du er Lene <3
    Det er vist meget almindeligt, at vi jyder ikke kaster rundt med store ord, kram og den slags? Vi gør heller ikke i min familie som i overhovedet ikke. Jeg krammer kun nogle af mine niecer og nevøer, mine søskende har jeg aldrig krammet. I min mands familie krammer de en hel del mere. I min familie træder vi til, når lokummet brænder.
    Personligt elsker jeg at flytte, og jeg glæder mig, til vi igen skal videre og opleve et nyt sted. Vi har boet her i 12 år, det er det længste, vi har boet i et hus, men vi er kun flyttet rundt i Arden og Rold - jeg kunne godt tænke mig, at vi flyttede lidt længere næste gang. Vi snakker om, at det er underligt, at vi aldrig er flyttet til en by med hav eller fjord, jeg elsker at tage billeder og gå tur der, Lasse vil gerne sejle og fiske.
    God vind til ungernes flytterier, det kommer til at gå som i olie - hønemor ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde Helle. Vi krammer i vores familie, blot ikke i denne tid :-)
      Nu har det jo været et vilkår ikke at flytte i og med at vi bor på Jørns arbejdsplads. Men mine forældre flyttede kun en gang i hele mit liv, og da var jeg 13 år, og vi flyttede kun i eget hus tættere på skolen, hvor min far var leder og min mor lærer. Så der var der også meget at rydde op for os efter min mors død.

      Slet