lørdag, august 21, 2021

Ferie i Norge 2021 - man ser også meget undervejs

Vores ferier har de sidste mange år været ud fra devisen, at ferie også er, når man kører fra sted til sted. således også i år, hvor motorcykel var udskiftet med bilen. Dag nummer to i vores sommerferie i Norge rummede en dagslang køretur fra Odda til Molde ( 9,5 timer uden pause og 500 km i følge Google Maps) Efter en nats søvn på et smukt sted i Odda fik vi handlet ind til morgenmad i den lokale Spar. Og morgenmadsstedet blev en rasteplads ved en lille bådehavn.

Der var gråt og diset, regnbyger kom og gik, mens vi kørte nordpå. Dalen ved Odda og mellem to nationalparker oppe på bjergtoppene var tilsyneladende et frodigt område. Overalt hvor der kunne plantes frugttræer, var der plantet frugttræer.

Selvom der var tåget, rummede turen sin egen skønhed. Det blev nærmest lidt magisk og eventyragtigt. Og det blev forstærket, da vi kørte ind i bjerget og skimtede lys forude. En rundkørsel midt i bjerget.

Sidst vi var på disse egne (for12 år siden) mindes jeg ikke, at Eidfjorden havde fået denne smukke bro, Hardangerbru. Men efter vi drejede til venstre i rundkørslen, kom vi ud på broen med smuk udsigt til siderne

Og kort tid efter kørte vi ind i det næste bjerg og mødte den næste rundkørsel.

Vejarbejde ved tunneller var der også i dag, så igen i dag måtte vi op over bjerget ad små veje. Det gav os muligheder for at se på landbrug undervejs.

Snart førte rute 13 os op over fjeldet ved Vika. Tågen hang over os, det småregnede, men jeg syntes stadig, at området fremstod smukt.

Oppe på fjeldet kom vi forbi bjergsøer, græssende får og kreaturer og så stier, som vakte længslen efter lange vandreture med rygsækken på ryggen. Men ikke i dag, for vi skulle nå Trondheim næste eftermiddag.

På vej videre ned ad fjeldet spottede vi en stavkirke i det fjerne. Selv om andre måske ville tænke, at det ville blive frygteligt sent, inden de landede i Molde, så fulgte vi vores motto; ferien er også, når vi kører, og derfor drejede vi af for at få et kig på kirken. Vi fik også rundvisning inde i kirken.

Hopperstad Stavkirke er en af de ældste stavkirker i Norge, rejst omkring 1140. Den blev restaureret i 1880. Jeg fyldtes med respekt for de mennesker, der byggede denne kirke og den, der tegnede kirken. Og så er det dejligt at gå sammen med en tømrer, som har været med til at restaurere en dansk kirke. Landmanden kunne fortælle om, hvor svært det måtte have været at få alt træværk til at passe sammen.

Nu lettede tågen og vi fik provianteret til frokosten på en tankstation. Frokosten blev holdt på en rasteplads med udkig til bjerge.

Overalt var der udsyn til bjerge, vandfald og sne. Hver dal gav nye udsyn og nye oplevelser.

Vi rejste over broer, vi rejste over vandet og den sidste færge til Molde bød på en pandekageagtig klapsammen "kage" med vanillecreme, uhm en lækkerbisken. (og jeg kan ikke huske, hvad den hedder)
Takket være en sød norsk kvinde, Sofie, ved jeg nu at de hedder Sveler.

Vi havde fået plads på Molde Vandrehjem, det var igen svært at finde logi for natten. Vandrehjemmet havde heldigvis et ledigt værelse, igen uden bad og toilet. Denne gang skulle vi ikke udenfor, men blot hen ad gangen. Og vi havde tid og overskud til en gåtur ned til vandet med udsigt til færge og Molde by.

Hjemme igen på vandrehjemmet benyttede vi os af, at der i deres opholdsrum stod vaffeldej, som man selv kunne bage. Der stod også brunost (myseost), men det prøvede jeg ikke. Det prøvede jeg til gengæld, da vi besøgte vores lille barnebarn for første gang. Jeg er fra nu af fan af vafler med brunost.

Vi var nu klar til næste morgens oplevelse, som var grunden til, at vi tog den lange omvej til Atlanterhavet.

1. Norge har en betagende natur, og dine billeder giver et fint indtryk af det drømmeagtige, som tågen/disen tilfører. Men hvor må det have været besværligt at komme fra A til B, før man fik biler, tog og nutidens infrastruktur.

1. Eric, Norge gør sig i al slags vejr :-) Og ja, ikke så sært at man mere eller mindre var isoleret i de små dale rundt omkring.

2. Aaj, der blev der da lige pustet til længslen efter en tur til Norge:) Vi har haft mange ferier og kortere ture i Norge og også kørt gennem dalen op til Odda. Når der ikke er tåge, er der et meget specielt lys når solens lys reflekteres af Folgefonna gletsjeren.

1. Sonja, vi talte om at holde familieferie i Odda, så den danske del og den norske del kunne mødes der. Jeg har lyst til at udforske Norge :-)

3. Åh, sikke billeder - hvor er der dog bare smukt! Vi havde lejet et skønt beliggende sommerhus lidt syd for Odda i den anden uge af juni, men det fik coronapesten effektivt forhindret os i at tage op til. Nu vil jeg håbe, det kan blive til noget til næste sommer, for jeg er fuldstændig betaget af Norges eventyrlige natur.
    Dine tal i starten af indlægget bekræfter meget godt, at uanset hvor gode vejene ser ud til at være, skal man ikke regne med en gennemsnitshastighed på mere end 50-60 km/t.

1. Ellen, jeg håber at I næste år kan komme af sted, men først England :-) Det sommerhus må jeg høre mere om :-) Som jeg skrev til Sonja har jeg lyst til at vende tilbage til Odda.

4. "Klappsammen" kaker heter sveler, det er typisk ferjemat på kysten av Vest-Norge.
    Så flott å lese om din opplevelse av Norge.

1. TAK, Sofie :-) jeg kunne ikke komme i tanke om det og ville ikke forstyrre den lille familie i Trondheim for at finde ordet :-)
      Og tak for dine ord, jeg nyder at genkalde mig de skønne feriedage i Norge.

5. Tak for din skønne billedtur op gennem noget af Norge. Jeg vil også derop :-) Da jeg var nyuddannet arbejdede jeg nogle efterårsmåneder i Bergen. Snakken var, at når frugttræerne blomstrede, så skulle jeg med på tur ind i Vestlandet. Jeg var flyttet tilbage inden, så jeg har ikke oplevet det blomstrende landskab, som skal være noget ganske særligt. Det bliver dejligt for jer, når I skal på familieferie og opleve mere af Norge.

1. Betty, det kan jeg godt forstå, at du vil. Bergen er et dejligt område, vi var der en sommer nogle dage, endda uden regn :-)
      Vi glæder os til at opleve Norge sammen med den lille familie og med os selv.

6. Mange tak for skønne billeder fra Norge, mit yndlingsrejseland, som jeg ikke har besøgt siden 2019. Og til lykke med det nye familiemedlem, der trækker jer nordpå mellem smukke fjelde.

7. Smukke billeder af et smukt land. Det giver rejselyst 🤩
    Hvis corona restriktionerne stadig lægger hindringer for vores ture til London, er planen at tage til Norge eller Sydsverige.
    🤞🤞🤞for at I kan komme uhindret til Norge!
    Må høsten kom godt i hus 🙏