lørdag, februar 04, 2012

DIE GROSSE DOLOMITTENSTRASSE 1

Andres snak om sommerferieplanlægning fik mig lige tilbage til sidste sommers motorcykelferie. Jeg nåede aldrig at fortælle færdig om den ferie. Så lad os fordrive februar måned med et tilbagekig på sommeren, der var. Feriefortællingen stoppede ved vores vandretur. Dagen efter var det tid til at bryde op fra Cortina d’Ampezzo, vi havde bestemt os til at ville prøve et af de mange motorcykelhoteller, som  findes i Østrig og Norditalien. Her er der plads til motorcyklerne i garager, der er vaskepladser og gode faciliteter, hvis noget skal repareres. Aftensmaden med 4-5 retter er med i prisen, og da hotellerne er skisportshoteller om vinteren, har de ofte gode tørremuligheder for vådt motorcykeltøj. Vi fandt et i nærheden af Bozen, men GPSen havde svært ved at finde byen, uanset om vi tog den italienske stavemåde eller den tyske, men der var koordinater angivet, så vi måtte forlade os på disse tal og håbe, de kunne føre os helt frem til hotellet, for kortene og GPSen var heller ikke enige om vejen til den lille bjerglandsby.

Vores motorcykelkammerat havde været i Dolomitterne 2 gange før, så han havde kørt på Grosse Dolomittenstrasse fra Bozen til Cortina flere gange. Vi blev enige om en rute, hvor vi både fik set noget af den berømte vej, men også kom ud på mindre veje og fik kørt gennem flere pas. Vi drejede af i Arabba og kørte nordpå mod St.Martin in Thurn. Samme dag var der arrangeret cykelløb rundt om bjergkæden Sella, så vi mødte cykelryttere hele dagen i begge retninger. Jeg beundrer dem godt nok for deres udholdenhed og gejst.

Vejret var perfekt til motorcykeltur, ikke for varmt og ikke for koldt. Hver gang vi kom omkring et bjerg, åbnede sig nye udsigter.

Vi kørte væk fra Sella bjerggruppen og drog videre længere nordpå. Her gjaldt det ikke om at komme hurtigst fra A til Z men om at opleve og sanse, de små snoede veje gjorde så også sit til, at turen foregik i roligt tempo.

Andre vejbenyttere kendte ikke altid færdselsreglerne.

ja ja jeg skal nok flytte mig, (die dummen Dänen).

(fortsættelse følger)

1. Jeg beundrer jer for jeres motorcykelenthusiasme. Er sikker på min mand ville elske det, hvis jeg kom og sagde jeg synes vi skulle begynde at køre på motorcykel, men jeg er en kylling :-(

2. Der er bare så flot om sommeren - vi skal derned på skiferie i næste uge. Jeg håber vi får lige så meget solskin som I havde i sommers :-)

3. Wauuu hvor er der dog smukt.. Jeg hopper lige ombord og følger med.. ;-)

4. Åh, der fik du da lige feriestemningen frem i mig. Det er sådan et smukt hjørne af Europa I besøgte. Dejligt med sådan en februarfortælling til at varme sig lidt på.

5. Smukke billeder af smukke bjerge. Tak for dem. Min mor var i Dolomitterne med et par spejderveninder, ikke længe inden hun blev for syg til at tage på ferier. Så nu giver du mig gode minder om hende.
    Glæder mig til fortsættelsen....

6. Flotte, skarpe, solfyldte billeder. Jeg bliver da en kende misundelig. De bjerge har en vis magnetisme i sig.

7. Hov, jeg havde haabet paa snebilleder, men de her er nu ogsaa skoenne. :)

8. Så fine feriebilde :)

kjekt å mimre om sommaren på kalde vinterdagar :)

9. Pollyanna, du må ha en prøvetur, måske bliver du bidt af det :-)Jeg troede jo ikke, det var noget for mig.

God tur Stine, det kunne være sjovt at se det ved vintertide :-)

Inge, hop du bare på :-)

Marianne, vi må nyde minderne indtil varmen kommer igen :-)

Tak Charlotte, dejligt at din mor nåede at komme af sted på den tur :-)

Conny, du må ned og vandre i de bjerge :-)

Undskyld Tina, snebilleder er der ikke nogen af :-)

Tak Marie, ja ferieminder med indbygget varme er godt i denne tid :-)