onsdag, juni 11, 2014

DET KRIBLER I MAVEN

Der lægges ferieplaner, der regnes på, hvor mange kilometer, der kan køres hver dag. I år skal vi alene af sted, og destinationen bliver de franske alper. Jeg læser på tysk om motorcykelture i det franske. Jeg lægger planer og prøver at holde landmanden fast på, at vi ikke skal køre til midt aften hver dag. Han vil gerne nå at se meget, og jeg forstår ham, men der skal også være tid til at sidde på en cafe og gå en aftentur. Hunde- og gårdpasning er på plads, billetter til biltog er købt, vi er i god tid, men jeg elsker denne forventningens glæde. I mange år brugte vi konceptet, nu er der godt vejr, kartoflerne har fået deres forebyggende behandling mod skimmelsvampe, kom lad os køre. Der nåede forventningens glæde nærmest ikke at opstå, før vi sad i bilen med campingvognen spændt bagefter.

Kriblen i maven skyldes dels glæden og dels denne passage:

Sich immer schön auf die nächsten Serpentine konzentrieren und einfach nicht nach unten sehen – so lautet das beste Calibier-Rezept

Jeg er glad for, at jeg har en motorcykelfører, som jeg stoler 100 % på, og som aldrig ville køre uforsvarligt i hårnålesvingene. Det uforsvarlige prøvede han af i sine unge dage, og han takker stadig den dag i dag Gud for at have holdt hånden over ham, når snakken går på de unge motorcykeldage (det gik vist rimelig vildt til – dengang). Nå ja, vi har jo været ude i en grim situation, fordi vi ikke lyttede til de lokale – det gør vi så aldrig mere – jeg lover det!

P1090135

14 kommentarer:

  1. Ja, de lokale ved nok bedst :-) - men som jeg læste det, frarådede de jer vel egentlig ikke at køre ud; bare at være forsigtige? Men det lød som en überslem tur!
    Ferie er mange gange kompromiser folk imellem, men I plejer vist at blive fint enige om, hvad der skal til :-) Fortsat god fornøjelse med planlægningen - jeg holder med dig i, at om aftenerne holder man kørefri - vi gør det gerne allerede fra ved firetiden om eftermiddagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, så har jeg ikke skrevet det korrekt dengang, for vi blev frarådet at køre op over passet, fordi der kom uvejr. Det troede vi bare ikke på :-)

      Slet
  2. Forventningens glæde er over halvdelen af rejsens værdi :-) kan godt forstå du glæder dig, det blir´ da helt vildt spændende for jer! Min mand var også en af dem, der skulle kører "hornene" af sig som ung på motorcykel, men heldigvis er de blevet klogere i dag!!

    Hårnålesving - hvor kom den fra Lene?? Det er da et raceudtryk :-)
    Rigtig god aften, kram fra den anden side af Vildmosen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tina, heldigvis er de blevet klogere, og svingene som nærmest drejer om sig selv hedder hårnålesving, også på tysk :-)

      Slet
  3. Jeg har også siddet på bagsmækken før i tiden, og som regel gik turen til Frankrig. Jeg giver dig fuldstændig ret i, at man også skal have tid til at nyde det sted, man nu er. Vi tog som regel 2-3dage mellem de lange etaper og gik på opdagelse i nærområdet - hvis man har kørt mange timer, er man som regel for træt til andet end at spise og sove :) Min chauffør var og er fornuftig på hjul, men det er altid spændende at være i nyt terræn og fremmed trafikkultur - på den anden side kan det jo også gå galt lige uden for hjemlig indkørsel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, det lyder som dejlige ferier I havde på motorcyklen. Vi har også brugt med en enkelt dags pause, hvor vi vandrede :-)

      Slet
  4. Det bliver så dejligt! Vi er ikke helt klar med ferieplanerne - kun en uge i Sverige langt ude i skoven, har vi på plads:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, det bliver så godt. Langt ude i skoven lyder som en en skøn ide :-)

      Slet
  5. Det er så fedt at have noget at glæde sig til, og ferie er en af de rigtig gode ting. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, ferie er en rigtig god ting at glæde sig til :-)

      Slet
  6. Ih, at glæde sig til ferie er bare noget af det bedste :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, vi er så enige :-)

      Slet
  7. Planlægning er en rigtig god ting. Jeg savner det lidt i vores ferie. Men nu er vi også seks voksne, der skal have en stemme med, og vi skal "bare" i sommerhus. Men jeg er tyvstartet med at læse om Filsø og Tipperne, for vi skal også lave andet end at dase på terrassen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, nogle kan slet ikke klare planlægning, synes det skal være spontant, men hvis man ikke ved noget om det område man er i, så opdager man måske ikke de muligheder, der er der :-)

      Slet