søndag, juni 15, 2014

HER SIDDER JEG

helt alene, men det er ok. Jeg tolkede hurtigt landmandens kropssprog til morgen, der var et Le Mans løb, han gerne ville følge. Så han fik en bakke og rettede derefter selv morgenmad an ude på terrassen og forsvandt hurtigt ind i stuen.
Jeg sidder her og føler mig glad.
En dejlig løbetur til morgen, ikke særlig hurtig, men heller ikke langsommere end vanligt på denne vej, hvor det er 2,5 km den ene vej og så tilbage igen.

Søndagsmorgenmad, som jeg allerbedst kan lide den. Først et blødkogt æg med en halv skive smørbelagt rugbrød til. Smørret opbevares i den smukke smørkrukke fra mine børn. Ægget stod i det gamle æggebæger, de sidste to fra mine morforældres stel, som de fik i bryllupsgave. Mens jeg rettede morgenmaden an på terrassen, blev ægget holdt varmt af den strikkede æggevarmer, en julegave fra min dengang lille lillesøster. Teen bliver dukket af koppen, som vi fik af mine forældre efter en rejse i Luthers fodspor, som førte dem i nærheden af polske kopper. Efter ægget kommer det allerbedste, en halv skive rugbrød med smør og pålægschokolade. Desværre har vi spist al det lyse pålægschokolade, så jeg må nøjes med den mørke, intense 70% pålægschokolade, som jeg fik til kvindeløbet. Jeg bliver aldrig til mørk chokolade, jeg elsker lys chokolade, men sammen med det grove rugbrød og smørret smager den mørke variant ok. Der var hjemmebagte boller i fryseren, så det slutter min morgenmad af. Her skal der ingen smør på, det er kun om søndagen og kun på rugbrød, at jeg kommer smør på. Til gengæld kommer der gode skiver fast ost på den ene halvdel og gode tykke skiver brie på den anden halvdel. Ovenpå kommer jeg hjemmelavet marmelade, i dag var det stikkelsbærmarmelade og æblegele. Jeg nyder smagen i min mund og tænker på, hvordan det som barn var så skønt på ferie hos mormor og bedstefar, da min mormor sagde, at selvfølgelig skulle der syltetøj oven på ost, det var da den bedste kombination. Hjemme sagde min far nemlig altid, at det var frås, så syltetøj på en halvdel og ost på den anden. Det afveg han nu selv fra senere hen, da hans børn var flyttet hjemmefra, og det har jeg drillet ham tit med.



Parasollen er slået op nu, og derfor er der lidt køligt på terrassen, men ellers kan jeg ikke se at skrive på computer. Jeg nyder fasanens skræppen, fuglenes sang og knap så meget hvepsenes summen. Lige oven over terrassedøren oppe i gavlen er de ved at bygge bo, det skal vi have stoppet - om lidt. Først vil je slå parasollen ned, nyde solens varme, før søndagens arbejdsprogram går i gang (der er jo også et Le Mans løb, der skal følges, så jeg har god tid)
God søndag til dig.

24 kommentarer:

  1. Sikke mange små glæder der kan være i et søndagsmorgenbord. Og du er god til at se dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eva, faktisk er det min blog og bloglæsning, der har skærpet mine sanser for hverdagsglæderne :-)

      Slet
  2. En dejlig søndag morgen. En morgen hvor der er tid, og denne tid nydes fuldt ud.

    For mig ville det være en fornøjelse med den mørke pålægschokolade, er ikke til den den lyse ;-).
    Godt det er muligt at lytte til Le Mans samtidig med man gør det der skal gøres.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, her nydes og bagefter skal der arbejdes :-)

      Slet
  3. Åh sikke en herlig søndag morgen du har med alle minderne om din familie og dit barndomshjem. Sådan fortjener alle at have det en "sommersøndagmorgen".

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, nemlig :-), alle fortjener sådan en morgen, håber du har haft en god morgen, trods alt der tynger.

      Slet
  4. Ihh, hvor lyder det rart. Jeg vil også skynde mig ud nu!
    Jeg anstrenger mine øjne for meget, hvis jeg sidder ude med min bærbare, så jeg startede ved skrivebordet, med min sædvanlige morgenmad (havregryn med mælk - og en meget lille smule usund mysli ovenpå) og så fik jeg lige lavet programmet til min store konference til september. Jeg har gået som katten om den varme grød i flere uger nu, for hvordan placerer man 54 sessioner ud over 3 dage, så dem, der skal sige noget mere end en gang, ikke kommer til at blive dobbelt-booket. Men i dag lykkedes det :) Så NU skal jeg ud i solen! Og det er lige før, denne bedrift kan udløse en hel fridag :)
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Giisp, og jeg har ikke en gang fået lavet dagens første latte endnu, så optaget har jeg været. M

      Slet
  5. Jeg er stoppet med pålægschokoladen for mange år siden, men det skulle også helst være lys chokolade for mit vedkommende - det bliver nu kun købt ind for børnebørnenes skyld. De har SÅ meget usundt morgenmad i England, men pålægschokoladen har sjovt nok ikke fundet derover endnu, så det er uløseligt forbundet med deres danmarksbesøg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, så Anna og Aubrey vil som voksne have gode minder forbundet med pålægschokolade og ferie hos mormor :-) Det er da en dejlig tanke. Jeg har i mange år ikke spist pålægschokolade, men så en søndag morgen fik jeg lyst til det på rugbrød og nu er det en fast bestanddel af min søndagsmorgenmad, Jørn vil hellere have nutella :-)

      Slet
  6. Skønt med lidt alene tid en skøn sommer morgen :-) Lene for mange år siden tog jeg en beslutning om, at jeg ikke ville løbe MOD mig selv, men MED mig selv og så lagde jeg uret og distancemåleren væk... Jeg har siden haft de skønneste løbeturer med mig selv og naturen.

    Vi så også Le Mans det meste af tiden, dog kun afløst af et familiebesøg!
    Det har været vildt spændende og 5 ud af 6 danskere på podiepladser :-)
    Ha´ en skøn sommeraften - Kram fra OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina, og det er et rigtig godt råd med løbemetoden, jeg er også stoppet med at bruge endomondo, Jeg mistede helt lysten til at løbe, når jeg for hver kilometer fik en melding om hurtigheden :-)

      Slet
  7. Det lyder som en dejlig start på dagen. Forhåbentlig har resten af søndagen levet op hertil. Sjovt med disse tanker om, hvad man kan give sig selv lov til at spise og hvornår. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ilse, dagen fortsatte i bedste stil :-) Der skal være forskel på søndag og hverdage for mit vedkommende, både hvad angår morgenmad og kopper jeg drikker te af :-)

      Slet
  8. Dejligt sted at sidde og nyde de gode minder og søndagens gode morgenmad. Den lyse er også min favorit, den skal bare på lune rundstykker. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jeg kan også nyde det på rundstykke, men kombinationen af rugbrød og chokolade er bare så god :-)

      Slet
  9. Sikke en hyggelig morgenmad! Marmelade skal der til ostemad - det lærte vi Sverige. Jeg kommer marmeladen på brødet, uden smør, og osten ovenpå. Her i huset er det kun de voksne sønner, som spiser lys pålægchokolade - vi andre skal ha den så mørk, som muligt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg bruger kun smør på mit rugbrød om søndagen, så ost og syltetøj nydes uden smør :-) Jeg synes dine drenge har fat i det rigtige ;-)

      Slet
  10. - og så undrer jeg mig med Ellen over, hvorfor pålægchokolade ikke er blevet en kæmpe exportsucces! Min søster i USA og jeg har talt om det flere gange.

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, I må da i gang med en eksportvirksomhed :-)

      Slet
  11. Min ene bedstefar spiste altid syltetoej paa ostemadderne, saa det gjorde jeg ogsaa og det er faktisk den eneste maade jeg nyder syltetoej paa. :) Dejligt morgenmadsbillede paa jeres skoenne matrikel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina, vores bedsteforældre havde forstand på nydelse :-)

      Slet
  12. Jeg sidder her i en pause på arbejdet og får helt lyst til søndagsmorgenmad. Du er så god til at beskrive. Jeg havde en lignende søndagsmorgen, som jeg lige fik genoplevet ved at læse din beretning. Ah.
    Mht. lyd fra Endomondo kan man altså godt slå den fra. I starten var jeg ved at besvime af skræk, fordi jeg troede, der kom nogen løbende bagfra og helt tæt på mig - det var så bare den irriterende Endomondodame :-) Hende fandt jeg ud af at skrue helt væk fra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, jeg elsker søndagsmorgenmad, har altid gjort det, også som barn :-) Jeg har fået den slået fra, men gider slet ikke bruge endomondo mere, fordi den ikke kan finde ud af at finde signal herude, så den passer ikke.

      Slet