onsdag, juni 25, 2014

MÅLSÆTNING FOR EN IKKE-COMPUTER VIDENDE PERSON SOM MIG

NOTE til mig selv :

  • når jeg har holdt ferie
  • når jeg kan se på fejlmeddelelser uden at føle blodtrykket stiger
  • når vi har fået vores program til Garmin vedrørende planlægning af ruter til at virke
  • når mit hoved er modtagelig for ny information
SÅ vil jeg
  • lave mit eget lille kursus for mig selv
  • invitere kloge og vidende personer på besøg
  • lave god mad og servicere dem
  • drømme om, at de kan lære mig noget om detaljer vedrørende det at være computerbruger
FOR jeg vil ikke
  • acceptere, at jeg ikke fatter en ung supportmedarbejders snak
  • acceptere, at jeg ikke kan finde ud af de grundlæggende ting ved computere og programmer så som at tage backup, systematisere billedeprogrammer, bruge hjælpemidler til fotoredigering etc.
BASTA!!!

men ellers går det godt. Og i morgen skal jeg have besøg af mine to kolleger, der var med mig i Nice. Det glæder jeg mig til. Og de billeder har jeg da fået samlet i mapper, lige til at finde frem, når vi skal diskutere, hvilke emner vi vil præsentere for vores kolleger efter ferien.

Jeg føler også, at jeg har en stor betonklods om mit hoved :-)


27 kommentarer:

  1. Jeg tør næsten ikke skrive det, men det er altså nemmest at lære, hvis man interesserer sig for det ... så man undersøger og læser om det i bøger, på nettet og hvor oplysningerne ellers findes. Eller måske er det bare nemmest for mig på den måde???

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, det er netop ikke den nemmeste måde for mig :-) Jeg lærer bedst ved at sidde sammen med andre, som viser og fortæller, og bagefter prøver jeg det af. Interessen er helt klart en forudsætning for at lære, men motivationen kan også være irritationen over ikke selv at kunne, så nu vil jeg have det lært :-)

      Slet
  2. Hvor er det skønt at læse, at der er andre, der har det ligesom jeg med computere! Jeg ved ikke, hvor længe du har været bruger, men jeg fik mit første job med computer (og kursus) i 1980.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rasmine, så tidligt var vi ikke ude, men vi gik på DOSkursus omkring 84 - 85 :-)

      Slet
  3. Ih altså ... selv mig som ikke-pc-nørd kan undervise dig i alle tre dele :-)
    Det der med serviceringen lyder jo fristende ... man kunne også gøre noget andet som fx lokke dig/jer til Sverige i en 2-3 dage, så laver vi et intensivt kursus. Vi venter til efteråret, ikke? Det er for kedeligt at sidde inde det meste af dagen i godt vejr ... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det tilbud siger jeg ikke nej til. Vi venter til efteråret og nok også helt henne ved oktober, hvis det kan lade sig gøre. Jeg vil jo gerne have kartoffelavleren med :-)

      Slet
  4. Min alder taget i betragtning klarer jeg det nogenlunde godt, men hold da helt op, hvor jeg synes det er svært! Jeg har nogle søde børnebørn, der er flinke til at prøve at lære mig nogle ting, men de synes godtnok, at jeg er lidt "tungnem", det siger de nu ikke, men jeg kan se det på dem. Jeg havde en skøn ældre mand, der lærte mig mange ting, men desværre er han død. Vi har også en god service her i Rudersdal kommune med nogle frivillige, der kommer herhjem og hjælper, det synes jeg er utrolig rørende.
    sommerknus fra Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, du er så sej. Jeg er imponeret :-)

      Slet
  5. Det er en skam vi bor i hver sin ende af landet Lene, jeg kunne nok godt lære dig et trick eller to.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, du vidste det ikke, men det var Ellen og dig, jeg havde i tankerne, og måske kunne jeg lokke jer til Nordjylland eller vi kunne mødes i Sverige :-)

      Slet
  6. Den er jeg med på, hvis Inge er det - så kan vi tilsammen tæppebombe dig med pc-viden :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. ... og selvfølgelig skal Jørn med! Og Hasse, for den sags skyld :-)

      Slet
    2. Ellen, det lyder dejligt :-)

      Slet
  7. Det lyder som en god plan du har der.... Ville nu osse godt byde til, men kan se at du har aldeles fremragende hjælp i de to andre.... men vi har vist osse lidt forskellige kompetencer....

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, jeg er helt sikker på at ét kursus ikke er nok ;-)

      Slet
    2. Måske ikke, men jeg kan noget særligt... Har nemlig mac stående på bordet... :-)

      Slet
    3. Se det kan jeg jo godt bruge ;-) Selv om jeg laver det meste på en stationær computer :-)

      Slet
  8. Alle tiders plan. Og så kan du lige lægge en video på youtube med gør-det-selv-råd....

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, god ide, Jørn må filme Ellen og Inge, når de forklarer mig tingene :-)

      Slet
  9. Altid udfordrende med nye målsætninger i sit liv Lene og det virker som om, du ER fast besuttet på at ville det :-) Min mand kan :-))) og han kan godt li´ go mad :-))) spøg til side... Rigtig dejlig sommerdag og nyd besøget fra dine venner. Kram fra OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina, det er godt at vide, at der er flere, jeg kan spørge :-)

      Slet
  10. Av og til kunne jeg ønsket meg en dataekspert sittende ved siden av meg, dag ut og dag inn. På jobb har jeg heldigvis noen "eksperter" ved siden av meg å spørre, men problemet der at vi ofte har for travelt. Og at jeg så fort glemmer det igjen :(
    Imponert over målsettinga di, Lene og at du ikke gir deg.
    Kjenner meg som skulpturen på bildet mang en gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Elisabeth, selv på arbejde synes jeg at jeg har svært ved at få hjælp til små ting, men som vokser sig store, når jeg skal finde ud af det :-)

      Slet
  11. God fornøjelse med kurset!
    Ser frem til en youtube med de gode mennesker :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, nu får vi at se, om de vil filmes ;-)

      Slet
  12. Een burde anmode om ret til at deltage for en stund.
    En stund, fordi jeg formodentlig må forlade selskabet i nervenedbrudt tilstand efter ganske kort tid.

    Jeg synes altid det er noget med: "Det kan du da sige dig selv: Tryk 2 gange på F4 efterfulgt af de to 16-cifrede koder -som du naturligvis har gemt fra dengang du købte maskinen for 7 år siden- sluttende med 2xEnter og et tryk på den lille stjerne i skærmbillede 14, som gemmer sig mellem opfordringerne til at købe 3 nye firewalls på én gang og tilbuddet om en brud fra en fjerntliggende tidligere sovjetrepublik."

    SvarSlet
    Svar
    1. Farmer, åh ja, jeg genkender din beskrivelse :-) Der må være basis for et kursus for os, der lærer bedst ved at prøve det, mens en anden støtter fra sidelinjen

      Slet