lørdag, september 23, 2017

Hverdagsbilleder fra ugen, der gik

Vi har fået bevilget en oplægsholder til tre enslydende tværfaglige temadage om tværfaglighed og kommunikation. Jeg er kursusleder og de første to dage er afviklet. Alle har været rigtig glade for dem og for oplægsholderne. Hun er god til at tage udgangspunkt i deltagernes situation. Vi snakker meget om perspektiv og om at kunne sige, når noget undrer en: hun må jo have haft en god grund til at gøre, som hun gør, så gad vide hvad det er. Og så tale med vedkommende, så man får hendes perspektiv på sagen, i stedet for at sætte hænderne i siden og hidse sig op over andres beslutninger. Badebolden er sagen: patienten og patientens forløb, farverne er alle de perspektiver, der kan ses. Jeg ser måske som sygeplejerske kun den røde, blå og hvide farve, men nu ved jeg, efter at have talt med terapeuter, læger, talepædagoger, neuropsykologer osv., at bolden også har farverne orange, grøn og gul, så for at få belyst hele situationen, må jeg tale med andre, som kan se de farver.

DSC_4558

Jeg er røget helt ud af sukkertangenten, og jeg forsøger at komme tilbage på det spor, hvor det er noget, jeg nyder en gang imellem og ikke som nu bliver den energi, der holder mig kørende, indtil jeg er hjemme eller til jeg kan gå i seng.

DSC_4559

Et af midlerne til at opnå det er en madpakke til køreturen hjem. Jeg nød torsdagens tur hjem med te, banan og mandler, som sammen med musik holdt mig gående. Jeg handlede endda ind uden at falde for fristelsen til at købe slik.

DSC_4563

Nu vil jeg pakke mig en madpakke, som kan bringe mig sikkert ned til min nieces 25 års fødselsdag, men inden da skal der smøres madpakker til det arbejdende folk på gården. Ha en god lørdag.

11 kommentarer:

  1. Hanne, ja landmanden havde talt hans madpakker gennem 34 år sammen til min fødselsdag. Det blev til mange :-)
    Det er ikke min ide med badebolden, men vores oplægsholder, og den er rigtig god og illustrativ.
    Tak og i lige måde

    SvarSlet
  2. Jeg håber både køreturen og fødselsdagen var god.
    Jeg er på 6. måned uden slik, kage og sodavand. En af grundende til at det går rimeligt er netop at jeg prøver at medbringe sundere snacks til de lange køreture.

    SvarSlet
    Svar
    1. Laura, hvor er det bare godt gået, Og tak, det hele var lige som det skulle være :-)

      Slet
  3. Hvor er badebolde-billedet illustrativt. Godt fundet på. Ja, det gælder om at have noget andet at putte i munden, hvis man skal ud af sukkerfælden. Håber, det lykkes for dig, når du nu faktisk har det bedst med et mere moderat sukkerindtag. God søndag 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, det er enkelt og forståeligt. Tak og ja jeg håber også jeg får brudt mine uvaner :-)

      Slet
  4. Det er jo igen lidt tanken om, at det er vigtigere at være et ordentligt menneske end at være sig selv. Det går vel næsten altid op i en højere enhed, men nogle gange skal man selvfølgelig lige tælle til 10, inden man buser ud med sin umiddelbare reaktion.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det har du ret i. Og jeg skal i hvert fald nogle gange tælle til ti :-)

      Slet
  5. Altså sukkerfælden, er en satan. Min egen bil, en lille C1'er kan kun kører, hvis der ligger en stor pose Blue Jeans i den. En rigtig dårlig vane, men de smager godt. En god ting er, at min mand ikke bryder sig om dem.
    Hvorfor "de andre" sommetider handler ulogisk/uhensigtsmæssigt, i forhold til en selv er rigtig interessant. Som du siger så må man hellere spørge ind til "hvorfor" end at gå og blive lidt indædt over det.
    Det er også interessant at to mennesker i samme rum, ikke nødvendigvis har den samme oplevelse af hvad der er foregået. Det tror jeg at vi alle kender.

    SvarSlet
    Svar
    1. Folehave, så det er bilen, der har en uvane ;-)
      Noget af det vi også fik med var, at når vi tænker det er da indlysende, så skal vi stoppe op, for det er sjældent indlysende for alle andre.

      Slet
  6. Det ville være perfekt, hvis vi altid kunne huske at spørge "hvorfor" i stedet for at være utilfreds og sur på forhånd. Rigtigt godt eksempel med badebolden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, og nogle gange er det svært at gøre, især når jeg er træt og ikke har fået noget at spise, og så en terapeut kommer op fra sin faste middagspause på sit kontor langt væk fra afdelingen med en anden holdning end mig :-)

      Slet