torsdag, juli 19, 2018

Motorcykelferie - hvor skal vi sove i nat og hvad skal vi opleve i morgen?

I år blev planerne for motorcykelferien nærmest lavet lørdagen før afgang søndag morgen, mens vi vaskede og pakkede (læs mig) og motorcyklen blev klargjort og markerne ligeså (læs landmanden)
Energien til at undersøge hvad vi ville se og hvor vi ville køre, havde været fraværende. Livet som sygeplejerske og landmand tog det meste og resten gik til familie og dagligdagen i øvrigt.

Da jeg selv bruger nettet i stor stil, kommer her mine tips til en motorcykelferie i Harzen. Motorradtour Harzen er gode søgeord sammen med motorrad hotel eller bikerhotel. De første søgeord gav links til diverse tyske hjemmesider med forslag til ture i Harzen. Vi endte med at downloade og printe tolv forslag til motorcykelture i Harzen fra Kurvenkönig. Her kunne vi også overføre de tolv ture til vores GPS. Der var beskrivelser af turen, men ikke særlig meget, så jeg havde god gavn af min tyve år gamle bog Turen går til Nordtyskland. Den blev købt i forbindelse med, at vi tog børnene med til Harzen på sommerferie i 98. Bøgerne Turen går til ... er gode til seværdigheder, men knap så gode til køreturene.

Slottet ved Wernigerode
  Nu havde vi da en plan og ture, vi kunne finde frem, når vi havde fundet ud af, hvilke vi ville køre. Så skulle vi finde et sted at sove. Her dukkede der flere muligheder op. På Tourenfahrer.de havde de en oversigt over bikerhotels, de lå dog ofte i mindre byer, og da vi ville være et sted flere nætter, ville vi gerne have en større by, som vi kunne gå ture i om aftenen. Et hotel i Wernigerode slog sig selv op som motorradhotel. Et andet hotel i Goslar blev anbefalet af flere danske motorcyklister. Det endte med at blive de to hoteller, vi valgte undervejs på turen. Det første blev booket på en rasteplads i Tyskland. Det andet dagen før vi ville komme der.

Hotelværelse Zur Tanne
  
 Turen gik ned ad motorvej 7 over Kielerkanalen, under vandet gennem Elbtunnellen og alt var godt. Vi havde læst om mange motorvejskøer pga ferietrafikken og vejarbejde, men det gik fint. Søndag var tilsyneladende en god dag at rejse på, indtil vi nåede 50 km før Hannover, så gik alt i stå. Havde det være vores gamle motorcykel, havde vi haft et problem. Den var luftafkølet, så den ville blive varm af sådan en kørsel. Derfor havde vi også tidligere fået det råd at køre mellem de to rækker biler, selv om man egentlig ikke må, fordi man dermed undgår en overophedet motorcykel. Nu havde vi en vandafkølet motorcykel, så det skulle ikke være et problem, så vi kørte lidt, bremsede, gik i stå osv. Jeg faldt i søvn, men pludselig sagde landmanden, jeg skal over i nødsporet nu. Og så krydsede vi tværs over kørebanerne. Motorcyklen var ved at blive overophedet. Så vi tog en lang pause i nødsporet sammen med en bilist, hvis bil var kogt over og derfor ventede på hjælp fra søn i anden bil med vand til køleren. Da motorcyklen var kølet af, kørte vi videre og heldigvis var det tæt på opløsningen af køerne.

Zur Tanne
 Hotel Zur Tanne i Wernigerode var et gammelt familiehotel, hvor sønnen var den, der kørte motorcykel og moderen den, der stod for hotellets drift. Der var pænt og rent, de lavede dejligt mad og havde en skøn Biergarten, som vi nød at sidde i og nyde en kold øl. Der var ikke de store luksusløsninger, håndklæderne var godt slidte men rene. Vi havde et stort rum med udsigt til gaden. Der var dejligt roligt om natten, så vi sov godt. Motorcyklen stod i en garage i deres indergård. Vi så ikke sønnen udover den aften vi kom, så vi fik ikke lejlighed til at få gode tip til ture. Nu havde vi selv fundet nogle ture, men det var et område, de kunne gøre bedre.



Hotel Hubertus Hof i Goslar var også et familieejet hotel. Det var en familie oprindelig fra Montenegro, hvor moderen stod for morgenmaden sammen med en medarbejder (måske også familiemedlem) og hun stod også for aftensmaden sammen med flere kokke. Den ene søn stod for driften og restauranten sammen med en nevø. En anden søn var nu arbejdsskadet, men havde renoveret det hele. Han hyggede sig med at drikke kaffe med gæsterne udenfor hotellet (og han lignede Robert De Niro som 50 årig). Faderen var der indimellem, om det var ham eller en tredje søn, der stod for driften af et andet hotel i Goslar, var vi lidt usikker på. Her var alt superlækkert, morgenmaden, aftensmaden, værelset og service. Landmanden var tidligt oppe en dag, fordi han havde fået et mobilopkald, som skulle håndteres og havde bagefter siddet udenfor sammen med et par andre tidlige morgengæster. Morgenmaden blev først serveret klokken 8, men da havde moderen stillet en bakke med kaffe og kopper ud til dem. Der var rigtig mange danske gæster her (bilister de fleste), så rygtet om det gode hotel var gået viden om i Danmark.

Begge hoteller lå lige midt i den gamle bydel, og det gav rige muligheder for aftenvandringer.

En af flere byporte til Goslar

Skønt stisystem omkring Goslar, som startede ved vores hotel
Vi endte med at køre to af de tolv ture og kombinerede dem og lidt fra de andre turforslag med det, vi gerne ville se og som vi undervejs havde googlet os frem til. Jeg havde min computer med, for på den kunne jeg også tjekke vores stationære mailboks. Her fandt jeg blandt andet frem til et grænselandsmuseum, som vi besøgte.

Hvad nu med motorcyklen? Hvorfor brændte den sig pludselig varm? Landmanden tjekkede vandstanden på køleren, efter vi havde googlet os frem til manualen for den pågældende motorcykeltype og læst, hvor man gjorde dette (hvad gjorde vi dog før internettet). Et opkald til forhandleren, som havde haft den til eftersyn to dage før vores afrejse, gav følgende forklaring. Efterhånden kommer der skidt ind i køleren under de lange ture, og det kan derfor forårsage overophedning. Så ved vi det.

Turisttog i Wernigerode. Det samme havde de i Goslar.

Turisthestevogn i Wernigerode

Egentlig savnede jeg ikke at have alt planlagt, og det at vi havde en base tre dage i træk gav os mulighed for at slappe af og planlægge før aftensmaden, hvor vi ofte tidligere var træt efter en lang dag med oplevelser, synsindtryk og motorcykelkørsel fra klokken ni til 18, nogle gange længere. 



-->











11 kommentarer:

  1. En kombination af at improvisere og en smule planlagt er god, synes jeg.
    I lader til at have fundet en god løsning. Også vi nyder sommetider at have det samme værelse i et par nætter eller tre, så man har bedre tid til at undersøge lokalområdet ... det kommer lidt an på, hvad det er, vi vil med vores ferie.
    Goslar er en herlig by, så vidt jeg husker - tyske motorvejskøer er til gengæld ikke spor herlige ... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, den her kombination var den helt rette denne gang både hvad angår overnatninger og planlægning :-)

      Slet
  2. Dejligt at få et glimt af Tyskland gennem jeres tur. Det lyder godt. Bortset fra motoren, der brændte varm. Men det klarede I også. Jeg synes, Tyskland er et skønt land at besøge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, tak og Tyskland kan byde på mange skønne steder.

      Slet
  3. Lyder som en dejlig, halvimproviseret ferie. Det er rart at komme lidt væk og koble af fra trummerummen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eric, vi fik koblet af og slappet af og startet ferieperioden skønt.

      Slet
  4. Jeg suger til mig af inspiration. Der er virkelig flot i byerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, bare vent du får masser af billeder fra byerne :-)

      Slet
  5. Du fik lige sendt mig tilbage til 1983, hvor jeg selv var 4 dage i Gosler. Naturen var så smuk. Og byen bød/byder på mange serværdigheder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, Goslar er smuk, men de andre byer vi besøgte, var også smukke :-)

      Slet
  6. Tak, Hanne, og øllene blev nydt med velbehag :-)

    SvarSlet