lørdag, juni 08, 2019

Let læst, let glemt?

Jeg er en bogsluger, jeg læser hurtigt, jeg tenderer skimlæsning, når der er alt for mange naturbeskrivelser eller for mange omveje til kernen for mig; hvordan går det personerne i bogen. Men jeg nyder at være opslugt af en bog, jeg nyder at læse frem for at læse på mobil, tablet eller computer. E-bøger har jeg aldrig prøvet. Lydbøger har jeg forsøgt mig med, men er endnu ikke blevet overbevist.

I forbindelse med at jeg afleverede Stillidsen, kiggede jeg mig omkring på biblioteket og fandt fem bøger. Ofte starter jeg med de boghylder, hvor bibliotekaren har sat bøger af samme forfatter eller samme tema eller noget helt andet som fællesnævner. Og denne gang var det på de hylder, jeg fandt de fleste.

Da jeg er en hurtiglæser, så er det skønt at have skrevet om bøgerne, for så kan jeg altid finde tilbage, når min søster foreslår bøger, som vækker genklang. For har jeg nu læst bogen eller har jeg bare læst om bogen? Jeg husker ikke særligt meget fra bøger, jeg har læst, mere stemningen, da jeg læste dem.

Den første bog, jeg kastede mig over var Marcia Willetts nye bog Tilbage til Cornwall om en nevø, der tager bolig hos hans onkel og hvordan de og dem, de omgiver sig med, lidt efter lidt finder en ny vej i livet. Ikke altid på den måde, som de selv havde tænkt sig, men med håb for fremtiden. Marcia Willett elsker jeg at læse, jeg har det med hende, som jeg har det med Rosamunde Pilcher. De føles som at komme hjem til ens mor og blive puttet under et tæppe med et kærtegn og en kop god te og blive set på med omsorg i blikket. Derfor kan jeg også, når jeg er nede i mine humørdale, genlæse deres bøger. Jeg genlæser ellers aldrig bøger, men lige nøjagtig nogle af deres bøger gør mig godt.

Den næste var også af en forfatter, som jeg holder af at læse. Lucy Dillons bog Det største ønske svigtede mig ikke. Igen er der håb for fremtiden, igen er der skønne små historier, der fletter sig ind i hinanden. Her handler det om en ung familie, der er ved at gå fra hinanden og hvilken betydning det får for deres yngste datter. Samtidig bliver datterens vej tilbage til livet hjulpet godt på vej af hendes faster, som også har det svært. Og sådan er det jo, at det at hjælpe andre og at kunne se dem og deres behov kan hjælpe en selv til at finde vejen.

Historien om Arthur Truluv af Elisabeth Berg er en skøn historie om tre umage mennesker, som sammen finder vej i livet. Kan I se temaet i mine bogvalg? Men sådan er det vel for rigtig mange af os, vi går lidt på må og få i livet, kan indimellem føle os fortabt og have svært ved at se andre muligheder og valg end dem, vi altid plejer at vælge. Her er det en ung pige, som bliver mobbet og som savner den mor, som døde fra hende, da hun var to uger gammel. Pigen fatter kærlighed for den underlige gamle mand, som taler med sin afdøde kone på kirkegården hver dag og som spiser frokost sammen med sin kone hver dag. Arthurs nabokone spiller også en rolle i bogen, og de tre er en herlig trio.

Majken Minefinder af Karin Brunck Holmquist er en skøn fortælling om mennesker i en lille svensk by og hvordan de i løbet af en måned pga forskellige hændelser får et andet syn på hinanden og selv ændrer sig. Ikke den store omvæltning, men lidt har også ret. Alt dette startede, fordi Ossian, en gammel enespænder, beslutter sig for at rejse til Bornholm uden at fortælle det til nogen. Også her mødes ungdom og alderdom og finder ud af det sammen. En anmelder syntes ikke, den var så god og realistisk som de øvrige bøger af forfatteren. Jeg fandt ud af efterfølgende, at jeg havde læst Akutklokken af forfatteren, den var jeg ikke så vild med, den fangede mig i hvert fald ikke. Det gjorde denne hjertevarme fortælling.

Den sidste bog viste sig at være nummer to af en serie. Det vidste jeg ikke og jeg tænkte heller ikke over det, før jeg nærlæste bagsiden og opdagede det. En god historie, måske lidt søgt i sin beskrivelse af håndtering af stress og for meget arbejde. Bogens slutning lægger op til en bog mere? Eller måske at jeg selv må tænke videre over, hvad hovedpersonen vælger. Pensionatet ved verdens ende af Camilla Davidsson handler om Emma, som vender hjem til Stockholm efter vandring på Caminoen. Egentlig kan jeg godt følge denne anmelder, som nok er på alder med Emma. Indimellem føles det som om alt det, hun havde fået med sig i bagagen fra vandringen nok har sat spor, men hun handler ikke på det. Måske til sidst? Vi får se, anmelderen lægger også op til, der kommer en bog mere.

Lørdagen er i fuld gang, jeg er ikke rigtig i gang. Jeg holder fast i, hvad jeg allerhelst vil på denne lørdag. En kommentar hos Karoline til det faktum, at det at nedsætte mobilforbruget ikke altid førte til mere af det gode hun ønskede i sit liv, handlede om, at kommentatoren mente, at man mere skulle fokusere på, hvad man gerne ville bruge det ekstra tid til. For de kreative ideer kommer ikke altid lige ud af den blå himmel, man skulle måske lave en liste med det man gerne ville bruge den ekstra tid til.Det har jeg omsat til, at jeg på mine fridage fokuserer på, hvad vil jeg meget gerne have gjort/prøvet, inden aftenen indbyder til boglæsning og sofaserier. Eksempelvis at gå en tur, eller som i dag en tur i LOOP. Det er ok at slappe af, men det gør mig ikke gladere at ligge en hel dag på sofaen. Jeg bliver langt mere glad af at have været aktiv, om det er at mødes med andre, at læse en bog, at gå en tur eller ...

God pinselørdag til dig.




22 kommentarer:

  1. Kære Lene det er en fornøjelse at læse dit opslag, jeg læser som du, og nu fik jeg lige nogle gode forslag til nogle bøger, tak for det. Jeg er her i efteråret flyttet til Middelfart fra Ballum. En af de ting der volder besvær for mig når jeg flytter er et nyt bibliotek, det er i Middelfart er meget anderledes en det i Skærbæk, her fik jeg også en dejlig snak med bibliotekaren, og vi udvekslede gode bogtitler, det er meget upersonligt her i Middelfart. Min omgang med bøger ligner dit, ligeså forfatter valg.
    Det er også dejligt at læse, at du ikke husker bogen men stemningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lykke. Ja når man flytter, kan jeg forestille mig at der er mange ting, man skal vænne sig til, som er anderledes.
      Jeg måtte lige google Ballum og Skærbæk for at finde ud af hvor du flyttede fra. Så du er blevet fynbo fremfor sønderjyde :-)

      Slet
  2. Jeg glemte lige at fortælle om den bog, jeg er ved at læse nu. Det er Arne Haugen Sørensen Erindringer , Tiden grebet i halen. En rigtig dejlig bog, som jeg tror du også vil finde god.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lykke, tak for anbefalingen. Hvor jeg for få år siden afviste alle biografier, så har jeg åbnet op for at det måske alligevel kan være noget for mig. Så den bog vil jeg have in mente :-)

      Slet
    2. Den virker ikke som en biografi for mig, men en beskrivelse af de billeder han har malet. Den har inspireret mig til at tage på tur, og se de kirker, hvor hans billeder hænger.

      Slet
    3. Lykke, det lyder spændende at du tager rundt til kirkerne og ser hans billeder.

      Slet
  3. Jeg beundrer din appetit for nye bøger. Jeg er ikke nær så god til at læse nyt, medmindre det er forfattere, jeg kender og holder ad. Så i modsætning til dig, er det meste af min læsning genlæsning.
    Jeg kan i øvrigt anbefale e-bogslæsere. Man kan bl.a. skalere skriftstørrelsen, og skærmen kan læses i solskin. Man kan have tusindvis af bøger med på ferie, og er man til at købe bøger, er de elektroniske normalt billigere end de trykte. For blot at nævne nogle ting ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eric, og jeg ved at både du og Ellen er meget glade for e-bøger. Jeg køber nærmest aldrig bøger, jeg er opdraget til at bruge biblioteket. Det er kun hvis jeg får nogle i gaver, og det holder jeg også meget af. Men jeg ved godt at man også kan abonnere på sider, hvor man finder de nyest bøger som e-bøger. Det har e-reolen ikke.

      Slet
  4. Du får godt nok læst meget - men okay, hvis du skimmer meget, når du også igennem flere bøger. Nogle hævder, at man husker bøgerne bedre, hvis man læser dem som papirbøger, holder ikke helt, kan jeg konstatere :-) - den påstand er vist heller ikke specielt godt underbygget, men i mine øjne mere et udtryk for en skepsis for det nye.
    Jeg har også slugt Willets bøger, og du har ret i, at det hører under samme slags "AGA-saga" som Pilcher og dermed er kvindebøger om en hals, men det gør ikke spor :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg skimmer ikke meget, men indimellem. Og jeg vidste godt at vi to begge holder af Pilcher .-) Og det med at man husker bedre ved papirbøger eller andet læsestof i papir er skam videnskabeligt underbygget. Så det handler ikke om aversion mod alt nyt. Det sættes i kontrast til at læse på computer. Jeg kan bedre huske artikler, jeg har læst i papirform end på computer. Det kan ikke sætte sig ordentligt fast via skærm :-)

      Slet
    2. Har du et link til en artikel om det? Jeg har svært ved at forstå hvorfor, men netop derfor burde jeg læse om det :-)

      Slet
    3. Nej, pyt, jeg har lige fundet en masse litteratur om det - det er faktisk rigtig interessant. Det bliver måske til et helt indlæg om emnet :-)

      Slet
    4. Ellen, det vil jeg glæde mig til at læse. Jeg kan huske jeg fandt noget på vindeskab.dk men hvor det kan jeg ikke huske :-)

      Slet
    5. Og du er så sej at du bider dig fast i emner og udvider din viden konstant :-)

      Og så var det ikke vindeskab.dk men videnskab.dk :-)

      Slet
  5. Det var spændende at læse, hvad du skriver om bøgerne, du har læst. Jeg fik lyst til at læse Karin Brunck Holmquists 'Majken Minefinder'.
    Det er rigtig fint, når bibliotekarerne sætter bøger op til inspiration.
    Jeg læser anmeldelser og får på den måde mange gode idéer til læsning. Bliver man skrevet op hurtigt, går der ikke lang tid, før bøgerne ligger klar.
    Du skriver så smukt til sidst om, at du bliver gladere af at være aktiv. Det tilslutter jeg mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, dejligt at du fik lyst til en af bøgerne.
      tak det er godt at være aktiv :-)

      Slet
  6. Sikke mange bøger, du har fået læst. Jeg kender ikke forfatterne, men det lyder, som de er værd at stifte bekendtskab med. Jeg vælger tit bøger efter anmeldelser, jeg har læst i avisen og reserverer på biblioteket. Straks, Peter Øvig Knudsens bog (Min mor var besat) som er en erindringsbog, var blev anmeldt, reserverede jeg den og fik besked om, at jeg er nr. 62!! (skulle jeg måske ønske den i fødselsdagsgave?) :-)
    Jeg bliver som du også gladere af at være aktiv. Blodet skal rulle :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, vi holder ikke avis, men jeg får inspiration fra andre bloggere og blade. Håber det går lidt hurtigt med den kø. Jeg har det med at glemme, at jeg har reserveret bogen, når der er så lang kø :-)
      Blodet skal rulle :-)

      Slet
  7. Dejligt med nye forslag til bøger. Jeg læser (lytter) i øjeblikket en omgang "ikke skønlitteratur" og det varierer jo lidt fra tid til anden. Er i gang med Øvigs "Min mor var besat", (som Betty nævner ovenfor).
    I weekenderne laver jeg lister med alt det, som jeg gerne vil nå. Det fungerer for mig, for jeg bliver så glad, når jeg kan strege noget ud efter endt gerning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg er ikke så god til at få læst "ikke skønlitteratur" Det er som om hverdagens oplevelser er nok og jeg har brug for noget andet i min fritid.
      Jeg ville ønske at lister virker for mig, det gør de ikke. De gør mig blot endnu mere deprimeret over manglende energi. Dejligt at det fungerer for dig :-)

      Slet
  8. Det er altid spændende at finde bøger på "reklame" hylderne på biblioteket. Der finder jeg også lidt læsestof der bringer glæde.
    God ide med den liste over læste bøger, tror jeg vil tage det til mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, og det er dejligt at lade sig inspirere på forskellige måder

      Slet