søndag, august 25, 2019

Der er så meget, jeg ikke forstår

men skal vi ikke lade det være og så fokusere på det, jeg forstår og har forstand på :-)

Hundene er holdt op med at gø og hoppe op på bryggersbordet (det er så kun Ayla, der kan den kunstart). De har forstået, at de ikke kommer med landmanden ud. Der høstes nemlig på gården i denne weekend. Ayla lægger sig ved mine fødder, når jeg er på kontoret, Dexter vælger de bløde puder i en af hundekurvene.



I går fik jeg bagt to kager med blåbær, jeg var spændt på dem, for egentlig skulle dejen i én form, men jeg syntes, der var så meget dej, at det nok kunne klare to runde forme. Det virkede, men kagen var meget blød i det, så jeg skal have hørt landmanden, om den kan godkendes til en eftermiddagsmadpakke i dag.



mejetærskeren skal gøres klar til dagens arbejde.
Aftensmadmenuen blev ændret, for nu var der tre sultne voksne mænd til sen aftensmad.Her hos os ønsker landmanden ikke varm mad, før høstdagen slutter, i går sluttede den 21.30. Så de får rugbrødsmadder med pålæg ud klokken seks og så kommer de ind når mejetærskeren er kørt i hus, og mørket har sænket sig. Det kræver en type aftensmad, som kan gøres færdig og holdes varm i ovnen. For vejret kan gøre, at de bliver nødt til at slutte klokken 19 eller 20 eller 22, jeg ved aldrig, hvornår de kommer.

vores nye høns og hane nyder madaffaldet
Datteren har sammen med sine gymnasieveninder indtaget sommerhuset, og datteren vil nyde det gode sensommervejr hele næste uge deroppe. Jeg får dog lov til at være med på mine fridage sidst på ugen. Vi skal bade, på kunstudstilling og forhåbentlig også se papirkunst. Jeg glæder mig, og landmanden har det helt fint med at være hjemme og så nyde godt af fruens rullende madservice. Måske tænker han, når fruen er glad, er alle glade.

en nyhøstet mark med majsstriben i siden til dyr og fuglevildt
Sidste døgn var der bioblitz omkring os.
"BioBlitz er et koncept, som er udviklet i USA i 1996. Man tager et snapshot et ”Blitz” af biodiversiteten i et givet område – heraf Bio. En BioBlitz bygger på en fælles jagt på arter i et afgrænset område i et afgrænset tidsrum. Ofte varer en BioBlitz et døgn."
kilde

Det bliver spændende at se, hvad de fandt rundt omkring i mosen. Havde vi ikke skullet høste, ville vi også være gået på opdagelse på vores gård. Da vi nød aftenteen sammen med datteren fredag aften, ville jeg vise hende billeder, fra da sønnen med svigerfamilie besøgte gården, og så faldt jeg over et billede. Da jeg forstørrede det, fordi der sad et insekt på tidslen, så jeg til min forbavselse, at der sad to insekter i en parringsakt.



Jeg synes, det er så sjovt, at det jeg troede var et insekt på en tidsel, viste sig at være noget helt andet. Undskyld kære insekter, det er ikke høfligt at fotografere jer midt i det mest intime for et par. Velkommen til realityverden.

Datteren har fået fast arbejde som grafisk designer, og et af hendes første kreative produkter fra ide til handling var indpakning af denne shuttlebus til Smukfest. Du kan læse mere om det her.


Søndagen er startet med dis og solen, der prøver at brænde igennem. Det har vi brug for, hvis vi skal starte tidligere i dag end i går, hvor den blev over middag, før kornet var tørt nok.


Jeg vågnede med en to-do-liste inde i mit hoved, nu er den skrevet ned, og så satser jeg på mere energi end i går. Jeg har fundet en lydbog, som skal akkompagnere mig, så jeg når i mål, samtidig med at landmændene lander herinde sen aften til gryderet med nye kartofler og coleslaw af gulerødder og spidskål. Den menu er også kommet i nat, heldigvis har jeg alle ingredienserne herhjemme, så måske undgår jeg at skulle handle ind i dag. Hvis det skal undgås,skal der slås dej op til boller, for morgendagen bliver forhåbentlig også en høstdag, og da jeg skal på arbejde, skal det hele være klar om morgenen.



Aktiv søndag, here I come. Må du få en dejlig solskinsrig søndag.


10 kommentarer:

  1. Uhja, høst betyder travlhed, også for dem, der står for fourageringen :-)
    Jeg tror, at duggen er tørret væk tidligere i dag - den var i hvert fald væk hos os allerede ved nitiden.
    Skøn bus, din datter har kreeret! Og dejligt for hende at have fået fast arbejde.
    Er hun så rykket tættere på jer?
    God, aktiv dag. Vores er også aktiv: Vi maler vinduer i stor stil. Ikke fordi det er sjovt, men fordi det er nødvendigt ... som så meget andet er det ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg synes ikke jeg laver andet end at tænke på mad, lave mad, smøre mad og vaske op :-) Men det er en skøn tid. Vi kom i gang før middag, så duggen var også væk her.
      nej, min datter bor stadig i København og arbejder en time med tog fra sin bopæl.
      Tak og i lige måde, det er varmt at male vinduer i dag, I må huske godt med væske :-)

      Slet
  2. Tillykke med din datter - dejligt med fast arbejde som grafisk designer! Sikke en flot bus.
    Pyha, det lyder lidt hårdt, at du skal have maden klar, når høstfolket kommer sent hjem klokken 19, 20 eller 22.
    Vi har nydt lidt af dagen på Louisiana og været på loppemarked :-)

    SvarSlet
  3. Tak, Madame.
    Jeg synes også det har været hårde dage, men det bliver endnu mere hårdt de næste dage, hvor jeg skal arbejde på sygehuset samtidig. Det kræver planlægning :-)
    Det må være skønt at bo tæt på Louisianna, det kunne jeg godt tænke mig at besøge igen

    SvarSlet
  4. En dejlig travl tid - husker ikke hvor mange dage det kræver for at få det hele i hus hos jer. Derfor ønsker jeg for din landmand at denne forlængede weekend med godt vejr, kan give mulighed for at få alt i hus.
    Hvor er den bus spændende, den fanger mit blik, og budskabet vil trænge ind. Måske nok fordi det ordet "grøn" indgår ;-) - Jeg er lidt en klimatosse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, vi er næsten færdig, mangler fire timer, som regnen satte en stopper for. Fem dage fra morgen til sen aften har vi brugt indtil nu.
      Det er godt at være lidt klimatosset, selv om jeg synes det har en tendens til at blive lidt for religiøst for mig.

      Slet
  5. Tillykke til datteren med at have fået fast arbejde! Bussen er da skøn - og alt godt for klimaet er jo lige i øjet.
    Det må være varmt at høste i disse dage, men nok bedre end regnvejr.
    God arbejdslyst til hele familien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Conny. regnvejret natten til onsdag satte en stopper for høsten, så nu håber vi det stopper, så vi kan blive færdig i weekenden.

      Slet
  6. Tillykke med fast arbejde til jeres datter. Flot bus!
    Har set de mange høstmaskiner på markerne fra vest til øst og retur. Store støvskyer viser hvor landmænd slider med at få høsten i hus.
    Håber I får en dejlig tur efter al travlheden. Papirkunsten er flot. Jeg er så fascineret.
    Kunstudstilling.. Hvor? Altid åben for nye tur ideer😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, tak. Vi har før været i Papirkunsten, men der kommer jo nye udstillinger, og dem vil jeg gerne se.
      galleri Rødhusgården afholder tit reception ved lancering af en ny udstilling. Det er sjældent at vi når at komme med, det vil vi på lørdag :-)

      Slet