mandag, august 12, 2019

Det gør du jo hvert år, mor

Det kan godt ske, men ikke desto mindre er det lige svært hvert år. Efter vores børn er flyttet hjemmefra, tegner der sig et mønster. Jeg ELSKER at bo i sommerhuset, landmanden kan godt lide det, men nok allermest, når det er fyldt med børn og svigerbørn. Hvis jeg skal arbejde en weekend, hvor vi bor i sommerhuset, kører han tit hjem, træner hunde, nyder markerne, nyder hønsehold, nyder fasankyllinger og at være tæt på det hele. Så kommer han op, når jeg er tilbage i sommerhuset.


Det jeg har så svært ved og faktisk nærmest bliver helt nedtrykt af, er at flytte hjem til gården efter sommerens ophold i sommerhuset. Vi har så mange insekter på gården, så man ikke kan være ude i sommermånederne. Derfor opholder vi os meget i sommerhuset. Men datteren har ret, det er den samme sang hvert år (og højst sandsynligt har jeg også sunget den her på bloggen).


Indimellem leger jeg med tanken om, at vi da også kunne forsøge LAT (living apart together) i perioder af året, men det bliver for bøvlet. Jeg er jo også en del af gården og dermed en garant for at mange ting fungerer herhjemme. Så den tanke har jeg droppet igen.


Denne sommer blev fyldt med arbejde i sommerhuset og jeg bliver glad hver gang jeg kigger på de projekter, vi nåede i mål med. Andre mål nåede jeg ikke, men pyt, livet har været godt og dejlig, så det når jeg nok. Jeg kan stadig nå at fylde flere vandreture og badeture i min sensommer.


12 kommentarer:

  1. Hvor lækkert med sådan et fristed - arbejde eller ej. Vi låner svigerfamiliens et par gange om året, da de aldrig bruger det - det er altså bare hyggeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. A+K, jeg nyder det rigtig meget. Min søn lånte sommerhuset en uge i sommer, og min datter låner det en uge i sensommeren. Og vi nyder at de bruger det, lige som dine svigerforældre garanteret også gør.

      Slet
  2. Hvor er det godt, at I har sommerhuset. Men det er nok sådan, at man ikke altid har de samme ønsker som sin ægtefælle. Jeg elsker fx at arbejde i haven, og det er noget, min mand absolut ikke gør. Og jeg er A-menneske, mens han er B (eller C).

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, jeg holder så meget af mit sommerophold der. Vi har helt sikkert ikke de samme ønsker, og det er også godt. Jeg lærer i hvert fald meget af min mands interesser.

      Slet
  3. Ja, godt nok er vi (og I) forskellige, men jeg tror også, at vi (og I) som ægtefolk er groet så meget sammen, at vi ikke kan - eller rettere vil - leve "sammen hver for sig". Der er i hvert fald ingen af os, der har lyst til at prøve. Det gør ikke noget, at man ikke går i seng eller står op samtidig, men bare tanken om, at den anden er lige i nærheden, er altså det bedste. Synes vi :-)
    Når det så er sagt, kan jeg godt forstå, at du helst vil blive i sommerhuset - der er en speciel stemning sådan et sted. Og åbenbart ingen fluer ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg er fuldstændig enig, men engang imellem kan jeg fint leve med at vi er sammen men at jeg er i sommerhuset og gemalen på gården. Ikke for længe ad gangen, men blot et par dage :-)
      Fluer kan jeg til nøds leve med, men jeg hader klæger/hestebremser og knotter :-)

      Slet
  4. Det lyder så dejligt med jeres sommerhus, og jeg kan godt forstå, du elsker at være der. Jeg kan også godt forstå, din mand gerne vil se på dyr og afgrøder og følge med i vækst og trivsel hver dag (sådan har jeg det i min lille målestok) :-)
    Jeg troede egentlig, fluer og insekter hører sammen med husdyrhold? Det må virkelig være irriterende at blive overfaldet af småkryb udenfor. Jeg husker de her lange, gule, klistrede spiraler, da jeg var barn. Vi havde dem i køkkenet, de hang ned fra loftet, og fluerne var fortabte, når de landede på sådan en. Men dem kan I selvfølgelig ikke have udenfor. Jeg håber, du kommer godt igennem din tilbageflytning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, tak. Jeg er godt tilbage på gården, og det er som min datter siger et tilbagevendende emne hvert år :-)
      Vi bor tæt på mosen, derfor har vi mange insekter, fluerne er faktisk de mindst irriterende.

      Slet
  5. Det lyder så dejligt med sommerhuset. Jeg ved jeg har det som du, men kender mange der helst vil være ved hjemmet, der hvor hverdagen gennem mange år har været grundpillen.
    Ønsker dig en dejlig sensommer

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Karin, jeg holder af de skift mellem sommerhuset og gården :-)

      Slet
  6. Man kan -efter min mening og erfaring- tids nok blive til at leve hver for sig grundet helbred og andre omstændigheder.
    Dette med sommerhus er blevet forsøgt tidligere uden at vi nogensinde har ejet et sådant. Jeg får det som løven i et bur i sådan et hus og føler mig som tilskuer og gæst i området.
    Her hjemme på gården er vi en del af helheden og kan gå med drømme om forandringer samt nyde de tiltag vi har gjort ude og inde over de 40 år vi har haft lov at have gården "til låns af slægten".

    SvarSlet
    Svar
    1. Farmer, det kommer ikke som en overraskelse at du har det sådan :-) Hvis vi ikke var så plaget af hestebremser og knotter, så vi i sommermånederne ikke kan "bo" ude, så var det måske en anden sag. Landmanden trives nu også godt med sommerhuset de 5-6 uger, vi bor der om sommeren. Bare han må køre hjem, når længslen efter alt det gården kan, bliver for stor :-)
      Og vi kommer heller ikke til at bo hver for sig, men et par dage indimellem er helt fint :-)

      Slet