fredag, juli 31, 2020

Motorcykelferie i Danmark sommeren 2020 - vi drog vest på

Den nye bloggerflade, min drillesyge computer, mine manglende evner(lyst) til at sætte mig ind i kamera og computers samarbejde har gjort, at først nu har jeg fået billederne ført over fra vores ferie. Så lad historien om fem dages motorcykelferie i Danmark begynde.

3 andre motorcykelpar, som er vant til holde motorcykelferie sammen sydpå, inviterede os med på turen. Vi havde inviteret dem med på en tur for 7 år siden, hvor vi kørte rundt i Alperne og Pyrenæerne sammen. Den tur kan opleves her.

Vi havde haft en hyggelig forberedelsesaften hos os, hvorefter et af parrene lagde en rute, så vi så mest muligt af det vi ønskede. Første ønske var turen ned langs vestkysten igennem Thy Nationalpark. Så vi drog vest på med rundstykker og termokander i favnen, for første stop gjaldt udsigten udover Hanstholm havn med tid til at nyde morgenmaden sammen.

Vi har før kørt turen fra Hanstholm, forbi Klitmøller og videre. Jeg betages hver gang af det specielle landskab.

Denne gang gjorde vi holdt i Nr.Vorupør med havbad og fiskebåde på stranden. Der var et mylder af mennesker, men ikke flere end at vi godt kunne holde afstand. Jeg fik en lyst til at prøve at stå på SUPboard, det skal vist prøves af en gang.

De små huse ved stranden og havbadet så på deres forfaldne måde idylliske ud. Lidt lige som forfaldne porte og døre kan gøre det sydpå.

Lyserød wrappet hø tager sig godt ud på en sommerdag med blæst og tørvejr.

Nu var tiden kommet til at køre udover Agger Tange med destination mod færgen mellem Agger og Thyborøn. Vi var ikke de eneste, der havde fået den ide, så der var en pæn portion ventetid, som blev brugt på at studere det lille informationslokale om området. Vi så dog ingen sæler.

Færgeturen tog ikke særlig lang tid, og velankommet til Thyborøn satte vi kursen efter Mindeparken for Jyllandsslaget, verdens største søslag, som fandt sted under 1. verdenskrig ud for Thyborøn. Der er tilknyttet et Sea War museum, men vi nøjedes med at gå rundt blandt monumenterne for de faldne i slaget. Hver sten symboliserede et skib og figurerne omkring stenen de faldne. Det var en megt smuk og virkningsfuld måde at anskueliggøre slagets store mennesketab.

Inden vi kørte videre, måtte vi forbi sneglehuset. Ingen pause med tid til is, men tid til at fotografere, mens vi kørte forbi.

Nu gik turen ned mod Hvide Sande, mit barndomslands ferieland. Mine forældre var gode til at rejse rundt til deres søskende, hvor vi så boede flere dage. Min far sagde en gang, at det var derfor de var hårde i forhold til bordskik, larm og høflighed, for når man kommer med fem børn og indlogerer sig, så skal de fem børn ikke fylde alt, men opføre sig ordentlig både ved bords og ellers. Vi er tit kommet hos min faster og onkel i Sdr. Lyngvig tæt på Hvide Sande. Jeg nåede ikke at tage et billede af deres hjem, fordi jeg ikke genkendte det, før vi kørte forbi. Min kusine har revet noget af det ned og trukket huset længere tilbage på den smalle tange mellem klitterne og vejen.

Planlæggerne af turen havde heldigvis været rimelig tidligt ude med booking af hoteller, men alligevel var der mange steder udsolgt, især når man kommer fire par. Derfor indlogerede vi os på et dyrt hotel i Nymindegab. Gourmetmad var ikke det, der stod på ønskelisten hos os, vi ville være mætte for rimelig penge. Gourmetmad var det, hotellet havde og der var ikke andet i nærheden. Vi valgte én ret, det smagte sindsygt lækkert, men mæt blev man ikke af det, så vi gik ud efter en is. Alt var lukket, så jeg blev nødt til at købe dyr chokolade fra hotellets butik for ikke at gå sulten i seng om aftenen.

Solnedgangen og værelserne kunne man ikke klage over. Der var hyggeligt og hotellets service var i orden. Jeg glædede mig til morgenmaden, det er det bedste måltid for mig på dagen (og netop derfor ser du ikke mig bruge mange penge på aftensmad). Og morgenmadsbuffeten var lækker, lige som den skulle være. Det var tid til en god nats søvn inden næste rejsemål.

1. Frie fugle på ferie :-)

2. Jeg noterer mig atter en gang, hvor forskellige vi to er mht. måltider og deres betydning for os :-D
    Jeg noterede mig også skibets navn ... HMS Invincible ... det var så ikke uovervindeligt, da det skulle stå sin prøve, desværre.

1. Ellen, jeg tænkte på dig, da jeg skrev det :-)
      Ja mange af skibene havde stærke navne, det hjalp dog ikke her, desværre

3. Lyder som en pragtfuld tur! Men er du sikker på, at det ikke er candyfloss, der ligger på de marker?

1. Uffe, det var det. Nej helt sikker er jeg ikke, men så er det godt at jeg ikke kan lide candyfloss :-)

4. Det lyder som en skøn tur. Jeg kan ikke lade være med at vedlægge mit blogindlæg fra 2016, da jeg var på Sea War Museum: https://bettys-altingharsintid.blogspot.com/2016/08/hvad-skete-der-i-juli-2.html (hvis linket altså virker :-) De udendørs mindesmærker var ikke lavet færdig dengang. Det er forfærdeligt, at så mange skulle miste livet i krig.
    Det er hyggeligt at læse din beretning fra de egne, jeg kender.

1. Tak, Betty. Jeg vil glæde mig til at læse om dit besøg i museet. Og jeg syntes det var hyggeligt at kunne genkende de steder, du havde skrevet om :-)

5. Hej Lene. Det lyder som en perfekt tur :-) Jeg kender ikke det område, men hvor var det fint med de store sten og de små hvide mennesker - det vil jeg skrive mig bag øret. Tak for et fint glimt af jeres tur mod vest. God weekend. kh Jette

1. Hej Jette, det var en skøn tur. Og tak i lige måde.

6. Hvis vi havde haft en dag ekstra, så havde vi nok også taget den tur ned over Agger og Thyborøn.
    Jeg har overnattet på Nymindegab en enkelt gang, fordi der er langt fra Kbh., og fordi man ikke kan holde oplæg på hotellet kl. 9 om morgenen, uden at være kommet dagen før. Der var ét enkelt par på gourmet-overnatning og et par tyske sælgere, ud over mig, i restauranten den aften. Jeg hader ellers at sidde og spise fin middag alene, fordi jeg har følelsen af, at alle andre bare glor på mig, men den aften fungerede det okay :)
    Mette L

1. Mette, selvfølgelig har du været i Nymindegab med foredrag, jeg kender ingen som dig, der har rejst verden rundt med oplæg og foredrag :-)

7. Hvor har I oplevet meget på jeres ferie, Lne - det var spændende at læse og se dine smukke billeder.

1. Tak Madame. At rejse på motorcykel giver mulighed for at sanse og opleve mens man kører.

8. Haha :) Det var for sagsbehandlerne i Ringkøbing-Skjern Kommune, og det ligger jo i deres kommune, så det var ligetil for dem, men ikke så let for mig, især ikke fordi jeg insisterer på at tage det offentlige, når nu jeg er ude. Jeg skulle mødes med mine forældre og min søster+familie i Billund bagefter, de skulle i Lalandia og jeg skulle flyve hjem, men jeg missede bussen i Varde, så jeg måtte med en anden bus og koordinere pr. telefon med mine forældre, så du kunne samle mig op et sted 'in-the-middle-of-nowhere', som jeg den dag i dag ikke aner, hvor er.
    Mette L

1. Beklager, Lene. Dette skulle ha' været svar på dit svar til mig, men det kom til at ligge for sig selv :(

2. Mette, de ville da vise sådan en sjællænder, ovenikøbet en forsker, at de også kan præstere gourmetmiddage in the middle of nowhere :-)

9. Dejligt med motorcykeltur i Danmark. Dit billede fra Hanstholm minder mig om vores Jyllandstur i 1981, hvor vi forgæves forsøgte at finde "downtown Hanstholm" (vi ledte efter en brugs el.lign.) for at gå en lille tur i byen og måtte "nøjes" med havneudsigten - hvilket i virkeligheden nok er "downtown" i Hanstholm.
    Hvor ser det stemningsfuldt ud på museet for Slaget om Jylland. Det er formidling på et højt plan efter min mening.