søndag, marts 14, 2021

På tur - Dronninglund Storskov - Sømosen


 Med vejrudsigter, der lovede regn hver dag i weekenden, valgte vi en strategi i går og en anden i dag. I går gik vi 4,5 km herhjemme, før vi satte os i bilen og kørte til Saltum Strand. Her kørte vi mod nord og parkerede så bilen næsten i vandkanten og nød havet foran os mens vi drak te og spiste hjemmebagt kage. Den kage er i øvrigt rigtig god - det skal den også være med masser af marcipan og æbler. Og som landmandskone fryder det mig med en stor bradepandekage, som skal bages igen til efteråret, hvor jeg har 5-6 personer til eftermiddagsmad.



Efter at have nydt den friske havluft kørte vi på stranden mod Løkken, men kort før målet var der så dyb en bæk og broen over bækken havde mistet forbindelsen med sandet omkring, så vi og mange andre måtte vende om. Turen gik hjem gik via Grønhøj. Ryå er i den grad gået over sine bredder, hvad nedenstående billede vist illustrerer meget godt.



I dag valgte vi så at køre på tur efter morgenmaden. Det viste sig at være en klog strategi. Denne gang var målet igen Dronninglund Storskov, men en anden rute, den røde rute omkring Sømosen. Ruten var fint markeret, og der er en mindre på 2 km omkring søerne og en større på 3 km. Vi kombinerede dem ved at gå halvanden gang om søerne og så ud på den lidt større rute.



Det var en dejlig tur, hvor mange andre havde fået samme ide, der var mennesker til hest, børn der legede i træerne, hundeejere som os selv og så mødte vi også en lille flok på Alpacawalk'n'talk. Faktisk mødte vi dem to gange, fordi vi gik turen halvanden omgang.



De fleste gik den korte tur, vi mødte ingen, da vi begav os ind i skoven. Jeg nyder at gå mellem de store træer, synet drages til at kigge op og få øje på himlen højt over trætoppene. Lyset er blødt og dejligt, og da det begyndte at regne på slutningen af turen, skærmede træerne også for det meste af dråberne. Vi kom forbi masser af militærdepoter inde midt i skoven, formentlig til ammunition og våben.



Tilbage i bilen nød vi vores te, inden vi kørte til Dronninglund for at handle og køre hjem. Jeg elsker landmandens nye varebil, den store transporter har god plads i kabinen, ligesom der er rigelig plads bagi til hundebure, indkøbsnet og meget andet. Jeg kunne sagtens se os omdanne den til en midlertidig overnatningssted, hvis vi drog på kombineret cykel/bilferie. 

Jeg lytter til lydbøger, jeg allerede har læst. På den måde får jeg noget andet ud af dem og jeg kan nyde genhøret med nogle af mine gode hygge-afslapning-omsorgsgivende forfattere som Rosamunde Pilcher og Maeve Binchy. Det sammen med en hæklenål, garn og et nemt mønster til en karklud er omsorg for min krop og hjerne. I love it, som Ole Henriksen ville sige.

Håber din weekend har været god ved dig. 













8 kommentarer:

  1. Hvor er det godt, at du kommer ud at gå ture. Dejlige billeder!
    Sådan en gang Alpacawalk'n'talk ville lige være noget for mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Madame. Det så også hyggeligt ud med fire Alpaca på tur :-)

      Slet
  2. Bare du ikke udtaler det på samme måde som Ole Henriksen gør :-D
    Tak for bageopskrift - jeg holder meget af kager, som kan bages, nydes med måde og så ellers resten i fryseren!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det vil jeg så love ikke at gøre det :-)
      Selv tak, kagen er kæmpestor, så den var nødt til at komme i fryseren og heldigvis smagte den lige så godt derefter.

      Slet
  3. Dejlige billeder af jeres tur. Apropos bøger! Kender du Marcia Willett! Der er lige kommet en ny!

    SvarSlet
    Svar
    1. Inger M. Tak og tak for tip. Jeg kender Marcia Willett, så jeg må være obs på når den bliver tilgængelig på biblioteket :-)

      Slet
  4. Jeg kan se, at du lige som jeg er fan af Maeve Binchys forfatterskab, og vil derfor anbefale dig at læse Ærlighedsprojektet af Clare Pooley. En skøn roman om ærlighed, venskab og sammenhold - og om afhængighed. Den ligner på mange måder Den italienske klasse af Maeve Binchy.

    SvarSlet
    Svar
    1. Randi, den skal jeg have kigget på, tak 🙂

      Slet