mandag, april 05, 2021

Aftentur Øland skov og ændrede planer

 Skønt det er helligdag på kalenderen, så er 2. påskedag sjældent en fridag her på gården. I år er ikke meget anderledes. Landmanden og medarbejderen er i gang med at sortere kartofler til afsendelse. Foråret banker på døren, og så snart markerne er klar, skal der køres gylle ud. Så er det rart, at kartoflerne står klar i de store tonstunge bigbags.

Lørdag var delvis en arbejdsdag, men vi fandt tid til at køre ud og ekvipere os, så vi var klar, når havkajaksæsonen banker på. Vi har tilmeldt os et weekend-kursus, så vi kan lære at redde os selv og hinanden op af vandet, hvis vi ryger ud af havkajakken eller vælter rundt med den. Vi får også noget at vide om reglerne på vandet, hvad vi må og hvor vi må færdes. Det glæder jeg mig til.

Sidst på dagen tog vi os sammen og kørte på aftentur. Kursen blev sat mod Øland skoven. Her er der i samarbejde med hjerteforeningen lavet tre hjertestier af forskellige længder. Selv om solen først gik ned kl 20, og vi startede 18.25, så valgte vi den korte rute på 3 km. Vi ville gerne være sikre på at være tilbage ved bilen før solnedgang. 


Ruten endte med at blive på 4,2 km, fordi jeg valgte at gå ruten modsat, efter at have læst på hjemmesiden, at man kunne gå ruten begge veje. Det passede så ikke helt, for skiltningen var sparsom, så vi endte med at gå en anderledes rute. Den var nu også smuk at gå, og så må vi prøve at gå den rigtige rute, i den rigtige retning, en anden gang.


 
Skoven er en blanding af grantræer og løvtræer. Der var vældig mange flotte, høje bøgetræer. Der var også bænke og borde undervejs på ruten, så man kunne sagtens holde pause undervejs. Det gjorde vi ikke, kun når vi lige skulle diskutere, hvilken vej vi skulle tage for at komme tilbage til bilen. Vi følte aldrig, vi var faret vild, for vi gik på veje, som blot hørte til de to andre ruter, og vi endte også tilbage på det blå spor.



Når vi nu var på Øland, var det oplagt at køre over dæmningen til Gjøl i aftensolen. Det er et skønt område med naturreservat for fugle og dyr.


Vi holdt pause ved udkigstårnet og landmanden tog sin kikkert med. Gæssene kom flyvende ind og landede på den inddæmmede fjord, mens vi stod der. Hvis du vil læse mere om Ulvedybet, som det kaldes, kan du klikke her.



Vi nåede også omkring Gjøl havn og kajakklubben. Her kunne vi også godt se os lægge fra land. Som vi snakkede om, så har vi så høje forventninger til havkajakture, at det bliver spændende om vi opgiver det hele efter weekendkurset i maj og sætter det hele til salg ;-) Mon dog? Vi er begge stædige og vedholdende, når det gælder, så jeg håber det lykkes for os.

Nu er der dækket bord med nybagte boller og mit sidste nye hit, nybagte croissanter med nougat og marcipan. Det er en dåse med croissantdej, ligger som regel på køl ved siden af pandekager i butikkerne. De rulles ud og fyldes med resterne fra julens konfektlavning. De skal spises nybagte, så smager de skønt. Ha en god påskemandag.


10 kommentarer:

  1. Det er spændende med jeres planer om at sejle i havkajak, og at I har tilmeldt jer et weekend-kursus, så I kan lære at redde jer selv og hinanden op af vandet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, det bliver rigtig spændende :-)

      Slet
  2. Jeg har fortalt Lasse om jeres nye havkajakeventyr, og så viste det sig, at han arbejder med en, som har været havkajakinstruktør på Mariager fjord, så der er ingen ende på, hvor meget jeg nu ved om havkajakker ;) og NEJ jeg skal absolut aldrig ud i en!! Jeg får svip bare ved tanken om at være spærret næsten inde i sådan en skal :) Lad mig få en god badetur, så er jeg glad.
    Godt, I fandt hjem igen, da du vendte ruten. Min mor, som var født i Rold, tog engang mig og en anden med på skovtur, det var vist i starten af halvfjerdserne, så det var før mobiltelefonen, og hun endte med at få os til at blive væk, så vi gik ind i skoven på Haverslevvej, men endte på Aalborgvej efter det meste af en dags vandring. Så jeg lærte at have respekt. Normalt var jeg i skoven med min bedstefar, han havde arbejdet i skoven med heste. Jeg er barn af skoven, men elsker havet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, det ku da ellers være hyggeligt med sådan en tur sammen ;-)
      jeg har også stor respekt for skoven, er faret vild flere gange som spejder, men har altid formået at finde vej ud til veje, man kan kende på et kort. Stakkels jer, det var da noget af en tur I var på den dag.

      Slet
  3. Hvis I bliver lige så bidt af 'kajakking', som min søster blev, så bliver I vilde med det. For hende var det kærlighed ved første tur. Hun har, via klubben, kajakket mange spændende steder, bl.a. i Isfjorden. Sikkerheden er vigtig, så det er godt, I tager et kursus :-)
    Gjøl og Ulvedybet lyder spændende - det er noteret på to see- listen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det er så godt at høre om nogen i vores alder, der nyder det. Jeg er også glad for at vi har tilmeldt os et kursus, så vi lærer gode tekniker og sikkerhedsregler.
      Vi har mange skønne steder heroppe, men det du jo allerede :-)

      Slet
  4. Smukke billeder fra aftenturen - et dejligt blødt aftenlys.
    Jeg kan ikke forestille mig andet, end at I bliver bidt af havkajakken, sådan som du allerede går og glæder dig og ser gode havkajaksteder. Det skal nok blive godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Conny, jeg elsker det bløde aftenlys.
      Jeg tror også på det bliver godt, nu får vi se :-)

      Slet
  5. Jeg kommer til at klikke på "Log ud", det er min skyld selvfølgelig, men hvorfor sker det næsten hver gang? Nå pyt.

    Det jeg ville sige er at Limfjords "Øland" og dæmningen ved Gjøl er smukke steder og vækker en lyst til at komme afsted i det danske sommerland. Svenske Øland i Østersøen er også en tur værd, men det var ikke muligt sidste år - og måske er det muligt nu?

    Håber I har det godt efter den travle dag, det var mange ting, der kom fra hånden, både gødning, klargøring, hjertemotion og Havkajak.

    Mit kendskab til havkajak er kun at man kan få nogle særdeles stærke sikringsliner af rustfrit stål til havkajakker, og de var meget billigere end de tynde liner til IT-udstyr, der skulle "tyverisikres", liner, som lige kunne klippes over med en god tang. Men de havkajak-stålwirer var såmænd udmærkede, solide, og kostede kun det halve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dax2, sådan kan det gå. Jeg håber snart at vi kan få lov til at se andre steder end blot vores hjemegn, selv om den også rummer meget skønt.
      Sjovt at havkajak-wirer er bedre til at sikre IT-udstyr, end det er beregnet til det.

      Slet