mandag, juni 07, 2021

Der er vist gået sport i at være aktiv

og jeg har bebudet, at næste weekend bliver anderledes af flere grunde. Lørdag formiddag arbejdede landmanden i marken, jeg vaskede tøj og så tog vi os tid til at slappe af i skyggen af parasollen.

Efter frokost pakkede vi bilen med havkajakker og alt udstyret og kørte til Aabybro Mejeri. Vi ville udforske Ryås vej ud mod mosen. Andre havde sagt, at den var mere kedelig. Det er vi slet ikke enige i.

Godt nok kunne vi ikke se over bredderne, men der var liv og glade dage på åen. Guldsmede dansede, andre insekter tilsluttede sig dansen. Små fugle, som vi ikke kunne komme til at se ordentlig, fløj omkring. Altid i aktivitet, og vi tror, at det var deres metode for at aflede vores opmærksomhed fra deres reder. Vi så ænder, trane og fiskehejrer. Vi så også en andemor med sin ællinger, og den stakkel blev bekymret ved at opdage os, så hun piskede først ind i sivene med ællingerne, derefter kom hun ud igen og piskede fremad i vandet for at tiltrække sig vores opmærksomhed. Da vi var kommet langt væk fra ællingernes skjul, fløj hun tilbage.

Vi kom forbi en gammel bro og straks gik fantasien i gang, for jeg kunne se, at langs bredden var bygget et bolværk af træ. Gad vide om det har været en lille havn.

Længere oppe ad åen var der masser af åkandeblade. Der var antydning af små gule blomster, men kun enkelte var sprunget ud.

Visse steder mindede åen mig om de hollandske kanaler.

I bestræbelserne på at tage et billede af en åkandeblomst, var jeg lige ved at torpedere den, fordi min kajak flød ind mod bredden.

Der var ingen steder vi kunne gå i land, så da vi havde roet 4 km, fik landmanden sin kajak bugseret ind i sivene med bagenden, så den ikke flød. Og så lagde jeg min ved siden af og så kunne vi holde eftermiddagspause på åen. Mine ben begyndte godt nok at krampe, for det er hårdt ikke at kunne strække dem og ryggen ordentlig.

Vi vidste, at der kom en bro på et tidspunkt, men egentlig havde vi aftalt, at vi kun skulle ro 4 km den ene vej og så vende om. Den aftale holdt vi ikke , så for hver sving vi kom omkring, blev vi enige om, at lige om næste hjørne ligger broen. Det blev til mange hjørner (2 km), før vi kom til broen. Blot for at konstatere, at man ikke kunne komme på land ved den bro.

Der  var ikke andet at gøre end at vende omkring og ro de 6 km tilbage til Mejeriets landgangsbro. Vi roede i modvind og det var virkelig hårdt til sidst at ro.

Vi kom dog tilbage (der var jo ingen alternativ) og nød en cola og et æble, inden vi pakkede alt grejet sammen og kørte hjem. På vejen hjem købte vi nem aftensmad, for vi var meget trætte og vi havde planlagt en tur næste dag, dog ikke i kajak, så vi skulle gerne være friske.

Det har ikke skræmt mig fra roture, jeg har lyst til at prøve fjorden og også afprøve redningsmanøvrerne. Det bliver dog ikke næste weekend.

1. Hvis jeg var yngre, ville jeg kaste mig over denne form for sport - naturoplevelserne er fantastiske! Hvor er det smukke billeder.

1. Madame, vi nyder netop disse naturoplevelser og tak :-)

2. Hvilken skøn tur, ser det ud til.

1. Conny, det var en rigtig dejlig tur :-)

3. Dejlig, dejlig tur - stilhed og natur. Findes det bedre? Og I er bare så seje, er I :-)

1. Ellen, jeg er enig, stilhed og natur gør noget godt ved os og tak :-)

4. Det var da en dejlig tur, jeg tror at andre siger den er kedelig fordi der ikke rigtig var nogen steder at gå i land. Men I klarede det fint, både at finde fred til en pause og at padle de 6km tilbage igen. Jeg får ondt i benene af det du fortæller om at sidde sådan, fastlåst, nærmest, men jeg kan godt se at det er skønt, hvis man kan vænne sig til det og bagefter strække ud.

1. Dax 2, det kan du have ret i, men måske også fordi man ikke kommer forbi huse og andet på bredden, man kan se på. Jeg kunne godt strække benene, men jeg skulle jo holde balancen, så der kunne ikke bevæges ret meget :-)