lørdag, februar 11, 2012

ARBEJDSRUTINER

Selvom vi er meget fokuseret og koncentreret i vores gruppearbejde, er der også tid til social snak, i går kom vi omkring vores arbejdsrutiner, når vi skriver de individuelle opgaver hjemme. En af mine medstuderende er meget struktureret, hun begynder kl. 8, når børnene er sendt i skole, holder et kvarters tepause og en halv times frokostpause, og kl. 15 slukkes computeren, hun lukker døren til kontoret, og resten af dagen beskæftiger hun sig overhovedet ikke med opgaven.

DSC05143

Jeg står op sammen med landmanden, måske lidt senere, men computeren tændes omkring kl 7.30, jeg finder tekop frem og tænder lys. Tøjet er meget afslappet på grænsende til at ligne mit nattøj, indtil jeg kommer lidt op af formiddagen. Jeg læser og skriver, jeg surfer på nettet, læser blogge, vasker tøj, læser og skriver, læser mail, læser og skriver, handler ind, læser og skriver, hænger vasketøj op, læser og skriver, arbejder på kontoret, læser og skriver, laver mad, læser og skriver, snakker med landmanden ind imellem alt det andet, læser og skriver. Computeren bliver først slukket, når jeg går i seng, og i selve opgaveskrivningsperioden bliver skrivebordet end ikke ryddet, alt ligger klar til næste dag. Jeg har et værelse med skrivebord, men jeg vil allerhelst sidde i stuen midt mellem køkken og fjernsynstue. Denne gang ser jeg frem til, at landmanden kan foretage al sin surfen på nettet og Youtubekiggeri inde hos mig i en god sofa, jeg har jo givet ham en julegave, så han ikke er afhængig af at være et bestemt sted. Dengang jeg var sygeplejeelev, boede jeg alle 3½ år på kollegium, og jeg elskede det. De fleste opgaver blev skrevet i køkkenet, hvor andre kom og gik, nogle gange slog de sig ned ved mit bord med en kop te/kaffe, snakkede lidt og gik så ind på deres værelser og lavede lektier, andre slog sig ned ved siden af mig og skrev deres opgaver, det var jo før computernes tid, så det foregik i hånden. Jeg har altid elsket gruppearbejde og andres selskab undervejs i mine opgaveskrivninger. Sådan er vi heldigvis så forskellige, i dag har jeg besluttet mig for at arbejde med de artikler, vi har fundet frem til vores fælles del. Datteren skal på besøg, men først skal der lægges en kjole op, så hun og symaskinen er indbudt til at være med ved mit bord.

DSC05137

DSC05138

 

 

 

 

 

Med til historien hører, at når jeg er på arbejde, så er jeg meget koncentreret, men her har en 8 timers arbejdsdag også svært ved at rumme alt det, jeg og mine kolleger gerne vil nå, inden vi går hjem, så der skal ikke drikkes te udover i pauserne, for pauser skal der til uanset arbejdsrutiner.

Må din lørdag blive god, hvad enten du skal arbejde eller holde fri.

10 kommentarer:

  1. Din måde at arbejde hjemme på, ligner min meget.. En god blanding af alt, og ikke specielt struktureret.. :-)
    Hav en god lørdag Lene.

    SvarSlet
  2. Sådan arbejder jeg også. Nogle gange. Andre gange har jeg brug for struktur og ingen forstyrrelser. Jeg synes, at det afhænger af opgavens art, men din dag bliver hyggelig, kane jeg høre :-)

    God lørdag til jer allesammen!

    SvarSlet
  3. tak i lige måde Inge. Lidt struktur har vi vel, men ikke for meget ;-)

    Tak i lige måde Liselotte. Jeg hygger mig, og jeg kan godt forestille at nogle af dine arbejdsopgaver kræver struktur og kontinuerlig arbejde :-)

    SvarSlet
  4. Min måde at arbejde på ligner nok mest din....Og det passer godt til at være skolelærer, ikke nogen helt fast og struktureret arbejdstid. Ulempen er, at man så aldrig rigtig føler sig færdig, og arbejdet kan fylde uendeligt. Men bare man hygger sig imens, så går det vel.

    SvarSlet
  5. Jeg lar meg imponere av dem som har stålstruktur, når det gjelder lesing og oppgaveskriving.

    Har aldri fått til dette selv. Strekker det istedet ut, gjør mye annet underveis.
    Ja ja, som du skriver, man er forskjellig.

    God søndag i Vildemosen, og lykke til med oppgaveskriving.

    SvarSlet
  6. Jeg er heller ikke vildt struktureret. Og så er internettet en frygtelig tidsrøver.
    Da vi flyttede ind her for små 20 år siden, var vi så glade for den gode kælder, hvor vi fik indrettet 4 arbejdspladser med pc, skriveborde, reoler m.v. Alt dette står der stadig (og i samme model som dengang). De 2 af brugerne er jo så flyttet i mellemtiden, og vi 2 sidder dels ved spisebordet, dels ved sofabordet, dels ved det nye arbejdsbord i alrummet - og så lige lidt i sofaen også. Der er ingen, der gider sidde i kælderen - der er ikke andre og der er ikke tv/radio. Det er nok meget typisk for pc-arbejde i dag.

    SvarSlet
  7. Jeg er nok mest som din kollega, det skyldes årene med Mathias. Da havde jeg kun afmålt tid og så var det der jeg skrev.
    Nogen gange havde jeg kun en nat - og så vidste jeg at jeg skulle være færdig på 6 - timer.
    Og det lykkes på en eller anden måde hver gang.
    Pt. har jeg endelig efter 5 uger fundet min arbejdsrytme i forhold til mit job som virksomhedskonsulent. Der syntes jeg det var hårdt at finde ind i en rytme igen.
    Her arbejder jeg også på at jeg ikke må tage arbejdet med hjem. Når jeg går fra jobbet - så er jeg færdig for i dag og tænker ikke mere over det før næste dag...
    Jeg håber at du fik arbejdet igennemm, denne weekend.

    SvarSlet
  8. Haha, det var da ærlig snak ... jeg er nok lidt en blanding af hende, du omtaler, og dig selv.
    Hvis jeg virkelig skal koncentrere mig, går jeg i enrum på vores kontor - det kommer meget an på arten af arbejdet - hvis det er en vanskelig oversættelsesopgave, vil jeg helst ikke forstyrres, men ellers har jeg det allerbedst ved at være i samme rum som John og gå lidt til og fra det seriøse :-)

    SvarSlet
  9. Ja, jeg har jo også et dejligt sted, som er mit eget, hvor jeg kan arbejde uforstyrret ved min farfars gamle skrivebord. Men jeg sidder helst i vores køkken lige midt i huset:-)
    Fortsat god arbejdslyst - og ja, the skal der til.

    SvarSlet
  10. Eva, lige nøjagtig den med at man aldrig føler man er færdig, er den største ulempe, når man arbejder som du og jeg :-)

    Tak Elisabeth, du har lidt som jeg, kan jeg fornemme :-)

    Conny, næh jeg kan godt forstå at kælderen ikke trækker mere :-)

    Tak Marianne, jeg kan godt forstå at strukturen bliver stram, når man som du kun har afmålt tid. På arbejde er jeg også struktureret og prøver at lægge det fra mig herhjemme. Held og lykke med dit nye job, jeg glæder mig til at høre mere om det :-)

    Ellen, på arbejde bliver jeg beskrevet som arbejdsbien og også i gruppearbejde, men herhjemme føler jeg at jeg dovner lidt ind imellem ;-)

    Tak Charlotte, jeg tænkte nok at du også rykker ud, hvor der er lidt liv :-)

    SvarSlet